2026-08-26, 06:31
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenDilbert
låt mig gissa vem som får definiera det.

Margaret Thatchers kända citat "Nelson Mandela är en terrorist, Pinochet är en gentleman" comes to mind
Terrorattacker med dödlig utgång, är det som gäller.

Man gör även skillnad på mord, vilket inte ska gälla. Man ska alltså inte ha någon form av relation till de som dödas. Utan en icke israelisk medborgare som åkt in till Israel för att döda random israeler. Tror även att det gäller de som planerat eller organiserat terrorattacker med dödlig utgång.

Det funkar inte med livstids fängelse för Palestinier. Det är väl 500 livstids dömda palestinier som Israel har frigivit i fång utväxling de senaste 20 åren, efter gisslan tagning, där inte alla gisslan överlevt och även gisslan kan vara bebisar.

Sedan har även de som frigivits begått nya brott. Det återstå att se om detta minskar gisslantagningen och dödligt våld, eller om detta ökar våldet, i form av ev. hämdattacker eller liknade.

Men som det har varit med livstid fängelse har ju uppenbart inte fungerat och det systemet har kostat många civila personer livet.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-08-26 kl. 06:35.
Citera
2026-08-26, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Terrorattacker med dödlig utgång, är det som gäller.

Man gör även skillnad på mord, vilket inte ska gälla. Man ska alltså inte ha någon form av relation till de som dödas. Utan har åkt in till Israel för att döda random israeler. Tror även att det gäller de som planerat eller organiserat terrorattacker med dödlig utgång.

Det funkar inte med livstids fängelse för Palestinier. Det är väl 500 livstids dömda palestinier Israel har frigivit i fång utväxling de senaste 20 åren, efter gisslan tagning, där inte alla gisslan överlevt och även gisslan kan vara bebisar.

Sedan har även de som frigivits begått nya brott. Det återstå att se om detta minskar gisslantagningen och dödligt våld, eller om detta ökar våldet, i form av ev. hämdattacker eller liknade.

Men som det har varit med livstid fängelse har ju uppenbart inte fungerat och det systemet har kostat många civila personer livet.

Det är palestinierna själva som har forcerat fram den här påföljden genom att hela jävla tiden terrorisera sin fredliga granne. Israel hade helst sluppit ha den lagen men palestina ger dem inget val.
Citera
2026-08-26, 06:44
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2026debatt
Det är palestinierna själva som har forcerat fram den här påföljden genom att hela jävla tiden terrorisera sin fredliga granne. Israel hade helst sluppit ha den lagen men palestina ger dem inget val.
Ja så är det. Men inte bara att de begår ständiga terrorattacker utan också att de satt det i system att med jämna mellanrum ta gisslan och kräva livstidsömnda personer frigivna för dessa.

Problemet är att de gör det och att Israel inte klarar av att offra de som tagits som gisslan utan upprepat går med på fång utväxling.

Detta beslut kom efter man insåg att Sinwar låg bakom 7 oktober och att han varit fängslad i Israel och blivit frigiven under en fång utväxling efter gisslan tagning.

Det startade en offentlig diskussion i Israel, bland politiker och medier. I flera månader om man följde Israelisk media kunde man se hur detta beslut växte fram.

Trasigt, men jag vet inte hur man annars kan lösa det.
Citera
2026-08-26, 06:53
Medlem
Citat:
Har du något bra förslag hur man ska få slut på gisslan tagning och fång utväxling?

Alltså som ett bättre alternativ till detta.

Ja, gå till botten av problemet. Sluta ockupera, sluta med godtyckliga arresteringar, sluta att mörda civila i tio tusentals, sluta svälta palestinierna, och ha samma rättsystem får både israeler och palestinier.
Citera
2026-08-26, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenDilbert
då känner vi oss alla trygga. tack!

Om du inte tror mig så kan du jämföra med palestinas "rättssystem" som tex. ger offentliga avrättningar på gatan utan rättegångar, bögar som mördas för att de bögar sig osv.

Vilket är mest rättssäkert enligt dig?
Citera
2026-08-26, 07:03
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, gå till botten av problemet. Sluta ockupera, sluta med godtyckliga arresteringar, sluta att mörda civila i tio tusentals, sluta svälta palestinierna, och ha samma rättsystem får både israeler och palestinier.
Det kan ju också hända att det ökar problemet.

Gaza var inte ockuperar vid 7 oktober om man inte syftar på att Israel och Egyptien kontrollerade Gazas gränser.

Skulle Israel och Egyptien släppt detta är frågan om det verkligen skulle minska eller öka våldet. Hade mer och värre vapen tagits in för att användas mot främst civila i Israel eller hade Gaza blivit "snällt"?

Jag ställer mig tveksamt att faktiskt våldet minskar och inte ökat.

Det handlar inte bara om Palestinier, Iran hade kanske sett möjligheten att placera ballistiska missiler i Gaza samt IRGC.

Muren vid västbanken kom efter självmordsbombningar. Där även bussar som barn använde från och till skolan sprängdes. Muren byggdes för att stoppa detta, vilket också stoppades. Tog man bort den som exempel, skulle vi då se en ny våg av självmordsbombningar eller hade allt blivit fredligare. Vem vet. Men vill Israel ta risken, tydligen inte.

Om jag får gissa, tror jag att Israel först släpper detta när det varit fredligt ett längre tag och de inte längre upplever ett hot. När Palestina släpper att använda terrorattacker som vapen kanske fungerar på samma premisser. Alltså rätt låst läge.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-08-26 kl. 07:19.
Citera
2026-08-26, 07:20
Medlem
Citat:
Det kan ju också hända att det ökar problemet.

Gaza var inte ockuperar vid 7 oktober om man inte syftar på att Israel och Egyptien kontrollerade Gazas gränser.

Skulle Israel och Egyptien släppt detta är frågan om det verkligen skulle minska eller öka våldet. Hade mer och värre vapen tagits in för att användas mot främst civila i Israel eller hade Gaza blivit "snällt"?

Jag ställer mig tveksamt att faktiskt våldet minskar och inte ökat.

Det handlar inte bara om Palestinier, Iran hade kanske sätt möjligheten att placera misiler i Gaza samt IRGC.

Jo Gaza var ockuperad innan terrorattacken 7 okt. Dom var inlåsta med ekonomisk isolering och hade ytterst begränsad möjlighet att leva normala liv.

Du ställer en legitim säkerhetsfråga. I min värld vore det rimligt att stoppa specifikt sådant som kan användas militärt och inte sådant som slår mot civilbefolkningen, typ mat, mediciner, kläder osv.

Svar på din editering.

Här tycker jag den internationella domstolens förklaring till varför muren är olaglig passar bra in. Domstolen erkände Israels mycket allvarliga säkerhetsproblem och konstaterade att Israel hade rätt och skyldighet att skydda sin befolkning mot våld. Men domstolen ansåg att den specifika sträckningen av barriären inne på Västbanken gick längre än vad som kunde motiveras av säkerhetsbehovet.
Senast redigerad av Heretic77 2026-08-26 kl. 07:25.
Citera
2026-08-26, 07:25
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad tycker ni om det här tilltaget?
Vilka länder tillämpar offentliga avrättningar 2026?

https://www.tv4.se/artikel/78t8FpF42nygZu2gOgb3Ah/israel-bygger-galge-foer-att-haenga-terrordoemda-palestinier

Jag har väldigt svårt för muslimer men frågan är om inte Judarna ligger på samma nivå. Såg flera filmer igår där Judarna skjuter och misshandlar bönder och befolkning som vägrar lämna sina hem för nya bosättningar.
Världen ser på när Israelerna gör precis vad de vill i området, EU gör inget, USA stöttar Israel.
Hade detta hänt i ett område där inte olja kontrolleras hade det vart enorma sanktioner mot israel.
Citera
2026-08-26, 07:32
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Jo Gaza var ockuperad innan terrorattacken 7 okt. Dom var inlåsta med ekonomisk isolering och hade ytterst begränsad möjlighet att leva normala liv.

Du ställer en legitim säkerhetsfråga. I min värld vore det rimligt att stoppa specifikt sådant som kan användas militärt och inte sådant som slår mot civilbefolkningen, typ mat, mediciner, kläder osv.
Jo, men exakt hur mycket mat som kommer in i Gaza och kommit in i Gaza kan diskuterats. Bilder på mäniskosamlingar i Gaza visar normalviktiga och överviktiga personer. Ingen grupp svält. Har varit så under hela kriget och även nu efter och innan. Bilderna därifrån liknar inte bilderna från platser med utbredd svält. Svårt att komma ifrån det.

Problemet med öppna gränser i Gaza är att de inte har haft ett fredligt styre och att Iran skulle utnyttja med stor sannolikhet situationen och placerat vapen som Israel hade haft svårare att skydda sig mot. Dessa vapen hade främst eller också använts mot civila.

Så länge situationen är sådan här jag svårt att se att Israel skulle släppa sin kontroll.

Nu finns det möjlighet till förändring. För Irans folk skull hoppas jag regimen faller och det kommer påverka hotet från Gaza mot Israel. Vi kan förhoppningsvis se demokratiska val i Palestina snart. 50% i Gaza är kvinnor. Med fanatiska styren, likt de haft i Gaza följer likt i Gaza ofta också ett kvinnoförtryck. Kan hända att de röstar för ett styre med mer friheter för folket.

Jag känner mig i alla fall hoppfull.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-08-26 kl. 07:35.
Citera
2026-08-26, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Jag har väldigt svårt för muslimer men frågan är om inte Judarna ligger på samma nivå. Såg flera filmer igår där Judarna skjuter och misshandlar bönder och befolkning som vägrar lämna sina hem för nya bosättningar.
Världen ser på när Israelerna gör precis vad de vill i området, EU gör inget, USA stöttar Israel.
Hade detta hänt i ett område där inte olja kontrolleras hade det vart enorma sanktioner mot israel.

Igår såg jag en film där israeliska bosättare hade tagit en åsna från en palestinier, som dom band fast och släpade bakom sin lastbil tills åsnan inte orkade och därefter släpades livlös.
Citera
2026-08-26, 08:16
Medlem
Citat:
Jo, men exakt hur mycket mat som kommer in i Gaza och kommit in i Gaza kan diskuterats. Bilder på mäniskosamlingar i Gaza visar normalviktiga och överviktiga personer. Ingen grupp svält. Har varit så under hela kriget och även nu efter och innan. Bilderna därifrån liknar inte bilderna från platser med utbredd svält. Svårt att komma ifrån det.

Problemet med öppna gränser i Gaza är att de inte har haft ett fredligt styre och att Iran skulle utnyttja med stor sannolikhet situationen och placerat vapen som Israel hade haft svårare att skydda sig mot. Dessa vapen hade främst eller också använts mot civila.

Så länge situationen är sådan här jag svårt att se att Israel skulle släppa sin kontroll.

Nu finns det möjlighet till förändring. För Irans folk skull hoppas jag regimen faller och det kommer påverka hotet från Gaza mot Israel. Vi kan förhoppningsvis se demokratiska val i Palestina snart. 50% i Gaza är kvinnor. Med fanatiska styren, likt de haft i Gaza följer likt i Gaza ofta också ett kvinnoförtryck. Kan hända att de röstar för ett styre med mer friheter för folket.

Jag känner mig i alla fall hoppfull.

Nu pratar jag inte om svälten under pågående krig, utan om den blockad som rådde innan kriget. När en övermakt missbrukar sin position och förtrycker en hel befolkning så skapar det givetvis frustration och hopplöshet, eftersom dom inte känner att dom kan påverka situationen.

Säkerhetskontrollen bör vara mycket hård. Men att neka medicinska resor, studietillstånd eller familjeåterförening är ju bara sätt att straffa en hel befolkning.
Citera
2026-08-26, 08:41
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Nu pratar jag inte om svälten under pågående krig, utan om den blockad som rådde innan kriget. När en övermakt missbrukar sin position och förtrycker en hel befolkning så skapar det givetvis frustration och hopplöshet, eftersom dom inte känner att dom kan påverka situationen.

Säkerhetskontrollen bör vara mycket hård. Men att neka medicinska resor, studietillstånd eller familjeåterförening är ju bara sätt att straffa en hel befolkning.
Du tänker att frustrationen från folket i första hand kom från att Israel har haft och har kontroll över gränserna och inte det faktum att Gaza styrts av en diktatur som förtrycker folket?

Med mysiga saker som att förhindra yttrandefrihet, mötesfrihet och kvinnors rättigheter. Alltså att de dödar mäniskor som organiserar protester mot Hamas. Och för kvinnor fråntar rätten över sina egna kroppar. Det kan aldrig vara ok att män bestämde över kvinnans kropp och hur många barn hon ska föda. Gåvan att föda barn fick kvinnan, den är inte mannens att kontrollera. Samt det är aldrig ok att tysta folk röster.

När de har det så tänker du att de är mer frustrerade att Israel kontrollerar gränserna? För egen del, när jag tvingas föda barn 7, efter blivit bortgift som under 18 år hade jag inte brytt mig ett skit om gränserna. Speciellt inte när jag ser att kvinnorna på andra sidan är fria.

När det kommer till sjukvård så vårdade Israel en hel del Palestinier från Gaza och även fraktade över personer till västbanken för vård. Detta är nästan strypt nu. En negativ effekt av det krig som startade när Gaza anföll Israel.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-08-26 kl. 08:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in