Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Ja, gå till botten av problemet. Sluta ockupera, sluta med godtyckliga arresteringar, sluta att mörda civila i tio tusentals, sluta svälta palestinierna, och ha samma rättsystem får både israeler och palestinier.
Det kan ju också hända att det ökar problemet.
Gaza var inte ockuperar vid 7 oktober om man inte syftar på att Israel och Egyptien kontrollerade Gazas gränser.
Skulle Israel och Egyptien släppt detta är frågan om det verkligen skulle minska eller öka våldet. Hade mer och värre vapen tagits in för att användas mot främst civila i Israel eller hade Gaza blivit "snällt"?
Jag ställer mig tveksamt att faktiskt våldet minskar och inte ökat.
Det handlar inte bara om Palestinier, Iran hade kanske sett möjligheten att placera ballistiska missiler i Gaza samt IRGC.
Muren vid västbanken kom efter självmordsbombningar. Där även bussar som barn använde från och till skolan sprängdes. Muren byggdes för att stoppa detta, vilket också stoppades. Tog man bort den som exempel, skulle vi då se en ny våg av självmordsbombningar eller hade allt blivit fredligare. Vem vet. Men vill Israel ta risken, tydligen inte.
Om jag får gissa, tror jag att Israel först släpper detta när det varit fredligt ett längre tag och de inte längre upplever ett hot. När Palestina släpper att använda terrorattacker som vapen kanske fungerar på samma premisser. Alltså rätt låst läge.