Ja, det är verkligen frågan. För jag sitter och läser om nyheterna i Spanien - flyktingar från Marocko som kommer hit för att "söka lycka", volontärer står på plats och delar ut vatten, kastar på dom en filt och välkomnar in dessa Marockaner från det helvetet dom kommer ifrån.
Ja, det helvete dom kommer ifrån. Lever vi på 80-talet och Marocko var fattigt? Har en Marocko ens vart fattigt? Jo, dom lever i öknen och en del av dom lever extremt fattigt, jag har själv vart där och sett fattigdomen men det var över 30 år sen men nu idag - Det räcker att gå in på google maps och titta runt och det ser ut som vilket östland som helst och inte alls något form av skitland där det råder fattigdom, svält och sjukdomar.
Jag googlade upp - hur många % av alla barn går i skolan? 95-99% av alla barn går i skolan. 97,7% av alla mellan 15-24 kan läsa. Dom har en växande ekonomi och ligger på plats 60 i GDP listan (
https://www.worldometers.info/gdp/gdp-by-country/) så som Slovakien och Bulgaria har sämre GDP än Marocko och Marocko har en bättre ekonomi än en jävla massa andra Slaviska länder.
Vart kommer "stackars flyktingar" om Marockaner? Dom kommer ju från ett hyfsat rikt B-land där det inte finns några massiva problem - ett fungerande samhälle där det finns skola för alla, dom gör reformer för att skaffa universal sjukvård till alla, låg inflation.
Gå in på Google maps - ta en titt runt Marocko, det ser inte dåligt ställt ut där.