2026-08-20, 15:13
Medlem
Ett alternativ är ju att de skaffar mindre husbilar. 25 ton är väl som en större buss eller något.
Citera
2026-08-20, 15:16
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Nja, vad är fel med det, stämmer det inte med 4 hjul och ratt?

Det är ju stora bussar vi pratar om, stora husbilsbussar.

Har du aldrig kört tung lastbil eller en stor buss?

Det besbärliga med buss, förutom längden är att man sitter framför framaxeln,blir förvirrande när man svänger i korsningar.

Man måste tänka på att framhjulet sitter bakom dig.

Svänger du som med din personbil kör du upp framhjulet på trottoarkanten, du svänger för tidigt alltså.

Även att bakändan svänger ut i trafiken iom att det är så stort överväng bakom bakhjulen.
Japp och många husbilar har en bakdel som sticker ut rätt mycket på en del.
Nej jag har aldrig kört buss eller lastbil men har en anhörig som kört stora ekipage, typ 25-25 och Link en hel del, en tjej så jag kan vara ödmjuk och inse att sådant ska inte jag hålla på med.
Jag är så gammal att jag fick A-körkortet på köpet. Kört en del mindre motorcyklar men även där ödmjuk till att inte testa gränserna. Vill inte bli en dödsannons eller köra ihjäl någon annan.

Många med bara B klarar att köra större husbilar men sett en del som borde låtit bli. Var och hälsade på bekant på en camping nu i sommar på Västkusten. De flesta fixar det men en del på gränsen till olyckor.
Citera
2026-08-20, 15:21
Medlem
Balisers avatar
Det här är ett konstigt område. Jag minns när jag gjorde lumpen 1984 att man kunde skicka in en blankett så fick man C-behörighet om man redan hade B-behörighet. Det var det många av mina lumparkompisar som gjorde.

Att jag får köra en personbil klass två som får väga hur mycket som helst, dessutom i hela EES, är ganska bisarrt och fascinerande. Den där gränsen på 25 ton är bara ett artikelexempel. Det skulle till exempel gå bra att köpa en gammal buss och inreda den som husbil. Sedan registrera om den så kan jag ge mig ut i Europa.
Citera
2026-08-20, 17:08
Medlem
Nyheter 5 augusti 2026, 20:44 av Andreas Jemn
Får köras på B-körkort – svensk husbil chockar Europa
här kan man se den.
Citera
2026-08-20, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
Nyheter 5 augusti 2026, 20:44 av Andreas Jemn
Får köras på B-körkort – svensk husbil chockar Europa
här kan man se den.
Det är helt orimligt - absurdt - att man utan övning får ratta ett 18 meter långt fordon i trafiken.
Citera
2026-08-20, 18:42
Medlem
Raggarspinns avatar
Har du ett b-körkort får du köra bil med tillkopplat släp. Det är också tillåtet att köra Traktor A och traktor B med släp, motorredskap I och II och så vidare med b-körkort.
Unga tjejer och killar kan köra traktorer och lastbilar utan körkort så varför skulle inte 50-åriga b-förare med sin gedigna körkortsutbildning kunna köra tung husbil?
Citat:
Det är helt orimligt - absurdt - att man utan övning får ratta ett 18 meter långt fordon i trafiken.
Om du inte kan så får du naturligtvis inte köra detta fordon i trafik.
Enligt svensk lag (Trafikförordningen) får en förare inte framföra ett fordon om man på grund av sjukdom, utmattning, påverkan av alkohol eller andra orsaker inte kan köra betryggande. Brist på grundläggande körkunskaper räknas till dessa orsaker. Om en förare saknar grundläggande körkunskaper och ändå kör, hanteras detta oftast under Trafikbrottslagen.
Senast redigerad av Raggarspinn 2026-08-20 kl. 18:56.
Citera
2026-08-20, 18:53
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Artikel av Sandra Sahlén • 58 m •

här kan man läsa mer.

Någon mer än jag som tycker detta är galet?

Borde denna möjlighet ändras på något sätt?

Vad är problemet?
Har du haft körkort utan avbrott kan du köra ett fordon som är registrerat som husbil, personbil klass II som väger över 3,5 ton.

Nämns inget om just 25 ton men det skulle kunna vara en buss som väger 10 ton som är registrerad så.
Citera
2026-08-20, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Vad är problemet?
Har du haft körkort utan avbrott kan du köra ett fordon som är registrerat som husbil, personbil klass II som väger över 3,5 ton.

Nämns inget om just 25 ton men det skulle kunna vara en buss som väger 10 ton som är registrerad så.
Har du B får du utan tidigare erfarenhet köra ett fordon som väger 25 ton och som är 18 meter långt.
Citera
2026-08-20, 19:06
Medlem
Generellt är det som så att man inte tar bort en behörighet man har fått när lagarna ändras. Detta är något som gäller mer än körkort.

Just när det gäller körkort så skedde en översyn mellan 1975 och ca 1995 med att först anpassa oss internationellt för att sedan EU anpassa våra körkort. Det har gjort att det finns en hel del hävdvunna rättigheter när det gäller körkort.

Ett annat exempel är att man före 1983 fick köra lastbil för privatbruk när man hade B körkort. När detta togs bort så löste man det genom att man fick skicka in ett intyg och då fick man automatisk ett C körkort.

Det har säkerts även nämnts om A kortet som ingick i B kortet för de som tog det före 1977. Just när det gäller A körkortet finns det flera hävdvunna rättigheter.
Senast redigerad av zapohd 2026-08-20 kl. 19:21.
Citera
2026-08-20, 19:08
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Har du B får du utan tidigare erfarenhet köra ett fordon som väger 25 ton och som är 18 meter långt.

Om du haft körkort sedan innan 1/6 1996, ja.

Du har förmodligen samlat på dig en hel del körvana på 40 år och antalet sådana fordon är försvinnande litet.

Vill du fördjupa dig i det är jag säker på att informationen finns på scb.se
Citera
2026-08-20, 19:09
Medlem
VoktorDodkas avatar
Ytterligare gammal behörighet som man kan ha åsikter om; förr kunde man ta körkort för lätt mc när man var 16 och dagen man fyllde 18 så var det ett fullt A.
Citera
2026-08-20, 19:12
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:

Bara för att man får göra något innebär ju inte att folk springer ut och konstant gör det.

Är ju samma i alla liknande trådar om folk som tar kort med automat eller att agda minsann får köra MC fast hon aldrig gjort det.

Folk tror ju även att om man inte har separat kort för automat så kommer alla genast ge sig ut med manuell utan något övande och ha konstant kärringstopp överallt.

De flesta som får nåt komplicerat försöker ju ändå öva lite om de får för sig att pröva.

Man får ju bada även utan simborgarmärke. Det är ju livsfarligt. Hur kan man tillåta något sådant?

Man får gå på lina utan erfarenhet också.

Är det ett stort problem att folk har rätt till mer än dagens B-kort etc? Bränner folk med gamla kort dagligen iväg och mejar ner folk pga saknad kompetens?

De flesta har ju sunt förnuft.

Jag blir faktiskt lite trött 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in