2026-08-20, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Barbro reagerade på att dörren till vedbacken inte såg ut att vara riktigt stängd. Som att den var stängd, men att någon dragit i den utifrån när den är stängd. Polisen skrev senare i FUP att dörren går att haspa på två sätt (öglor) och att dörren var haspad i den yttre öglan, som gör att dörren inte sitter fast lika tätt som den gör när den är fastsatt i den innersta öglan.

De hör öglorna, sitter de på insidan eller utsidan?
Citera
2026-08-20, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bettysage
Så han är på väg mot den lilla dörren som går ut mot vedbacken. Minns inte nu, men visst va den öppen eller bara haspas från ett håll? Det står i FUP.

Ja, han är ju ute när Barbro ringer 11.30-11.36. Men det kan ju vara som du säger att det är senare.

Det som talar emot det är att det ligger ”prydligt vikta” gardiner i hallen som Gerd inte hunnit sätta upp efter fönstertvätt. Och att potatisen som hon kokat redan hemma (någon sa att den potatis som
Ligger på sängen är kokad) som jag gissar att de ska ha till middag - på landet äter man ju väldigt tidig middag och sen kvällsfika, är kvar.

Kaffet - elvakaffet som man dricker på landet, har de ju druckit i samband med att Gerd talar med Iris vid 11.00-11.15 och Tor kommer in och tar över samtalet från 11.15-11.30. Kaffekopparna står ju i diskhon - eller är det på bordet.

I FUP framgår att man brukade äta middag runt 16-16,30, om jag inte minns fel. Så, som du skriver, tyder potatispåsens position på att middagen inte hunnit påbörjas ens.
Citera
2026-08-20, 17:54
Medlem
Citat:
De hör öglorna, sitter de på insidan eller utsidan?

Kan inte svara på det, kanske framgår i FUP.
Men högst sannolikt sitter de på insidan.
Citera
2026-08-20, 17:59
Medlem
Citat:
I FUP framgår att man brukade äta middag runt 16-16,30, om jag inte minns fel. Så, som du skriver, tyder potatispåsens position på att middagen inte hunnit påbörjas ens.

Så om samtalet med Barbro tar slut är det strax efter halv ett - eller är Iris samtal mellan 10.30-11 och Barbros 11.30-11.36? och de brukar äta middag runt 16 men hon har inte börjat med maten. Så bör det hända mellan 12.40 och 15.30.

Det är nog som du säger, att Tor säger att han ska hugga ved behöver inte betyda att han börjar med det på en gång.
Citera
2026-08-20, 18:01
Medlem
Spaningsuppslag
Såg man på gården
Fup sid 563
"På onsdagen 050601 ca kl. 13.00 åkte (en kvinna och hennes man) förbi denna plats"
"... det stod en man på gårdsplanen en bit från huset, vid träden".
Kusligt.

Och om JJ:s historia mot all förmodan skulle vara sann (han är ju en knepig person utan större känslodjup eller samvetskval som det verkar?), kan det vara något liknande som dubbelmordet i Långared 2011 då två polska hantverkare var skyldiga?
Senast redigerad av honn 2026-08-20 kl. 18:07.
Citera
2026-08-20, 18:07
Medlem
Citat:
Så om samtalet med Barbro tar slut är det strax efter halv ett - eller är Iris samtal mellan 10.30-11 och Barbros 11.30-11.36? och de brukar äta middag runt 16 men hon har inte börjat med maten. Så bör det hända mellan 12.40 och 15.30.

Det är nog som du säger, att Tor säger att han ska hugga ved behöver inte betyda att han börjar med det på en gång.

Ja, och vi kan nog snäva in det ännu mer. Kan nog ha börjat så tidigt som vid 11.50 som tidigast? Och gardiner och annat hade hon nog velat ha fått klart, innan potatisen skulle sättas på, vilket det inte var. Räkna minst 30-45 minuter kvar för att fixa klart städning + gardiner. Och matlagning och potatis 30 min koktid. Vilket bör ge åtminstone kl 15 som senaste tid. Så, morden skedde nog runt 12 - 14,30-15.00.
Citera
2026-08-20, 18:10
Medlem
Citat:
Ja, och vi kan nog snäva in det ännu mer. Kan nog ha börjat så tidigt som vid 11.50 som tidigast? Och gardiner och annat hade hon nog velat ha fått klart, innan potatisen skulle sättas på, vilket det inte var. Räkna minst 30-45 minuter kvar för att fixa klart städning + gardiner. Och matlagning och potatis 30 min koktid. Vilket bör ge åtminstone kl 15 som senaste tid. Så, morden skedde nog runt 12 - 14,30-15.00.

Det låter helt korrekt. Bara att när jag förut skrev om potatisen på sängen, så var det en medlem som påpekade att det var kokt. Jag vet inte var denne fått det ifrån och det låter märkligt. Men hon kanske hade gjort det hemma på morgonen och tagit med den. Vad vet jag!
Citera
2026-08-20, 18:29
Medlem
Crerands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Det var trösterikt att läsa. Hoppas han blev medvetslös med en gång. Vet inte var jag läste att Tor kämpade emot.

Förmodligen har du hittat på det i ditt huvud. För inget av det framkommer.
Citera
2026-08-20, 19:46
Medlem
Citat:
Det låter helt korrekt. Bara att när jag förut skrev om potatisen på sängen, så var det en medlem som påpekade att det var kokt. Jag vet inte var denne fått det ifrån och det låter märkligt. Men hon kanske hade gjort det hemma på morgonen och tagit med den. Vad vet jag!
Uppgiften att potatisen skulle vara kokt nämns två gånger i FUP, och den ena gången är i samband med seans.

Om potatisen var kokt så hade den antingen tagits med dit, eller ämnades tas med därifrån. Känns som de enda två timliga alternativen, även om det är möjligt att någon av dem hade för avsikt att äta kall potatis i sängen. Svårt att dra några slutsatser oavsett, och känns som en sjukt obetydlig detalj för händelseförloppet som jag ser det.
Citera
2026-08-20, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Uppgiften att potatisen skulle vara kokt nämns två gånger i FUP, och den ena gången är i samband med seans.

Om potatisen var kokt så hade den antingen tagits med dit, eller ämnades tas med därifrån. Känns som de enda två timliga alternativen, även om det är möjligt att någon av dem hade för avsikt att äta kall potatis i sängen. Svårt att dra några slutsatser oavsett, och känns som en sjukt obetydlig detalj för händelseförloppet som jag ser det.

Om du läser det som jag och Greven diskuterade innan så är det ju inte det. Det har att göra med tidsspannet när mordet kan ha begåtts.

Berätta mer om seanserna, vad sa Tor och Gerd?
Citera
2026-08-20, 20:06
Medlem
Citat:
Om du läser det som jag och Greven diskuterade innan så är det ju inte det. Det har att göra med tidsspannet när mordet kan ha begåtts.

Berätta mer om seanserna, vad sa Tor och Gerd?
Det kan ha att göra med tidsspannet, sant.

FUP s. 497-498 (s. 498 uppgift om "säck" med kokt potatis)
Citera
2026-08-20, 20:07
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Detta skulle förutsätta att GM redan var beväpnad med yxa. Vilket jag inte tror.
Den försvunna klyvyxan var kanske inte mordvapnet. Det kan nog lika väl varit en mindre handyxa som GM hade med sig i och med att mordvapnet aldrig återfanns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in