2026-08-20, 16:16
Medlem
Förr var det ju en självklar del av uppväxten att man skulle gå igenom alla de klassiska barnsjukdomarna: kikhosta, mässling, påssjuka, röda hund och vattkoppor. Dessa klassiska barnsjukdomar gav också ett livslångt och bestående immunförsvar efter att man har haft dem.
Senast redigerad av 2006 2026-08-20 kl. 16:54.
Citera
2026-08-20, 16:19
Medlem
Mässlingen var tidigare en barnsjukdom som alla gick igenom. Ingen man vaccinerade sig mot då.

En av de barnsjukdomar som de flesta gick igenom. Det gav oss starkt immunförsvar.
Senast redigerad av VanDick 2026-08-20 kl. 16:25.
Citera
2026-08-20, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanDick
Mässlingen var tidigare en barnsjukdom som alla gick igenom. Ingen vaccinerade sig förr, var inget dramatiskt.

En av de barnsjukdomar som de flesta gick igenom. Så fick vi starka ommunförsvar dessutom
Det kan bero på att det inte fanns vaccin mot det då. Jag hade gärna hellre blivit vaccinerad mot mässling och allt annat än att behöva få det. Det är inte kul att vara sjuk, speciellt som barn. Jag minns vid något tillfälle att jag satt i fönstret och tittade på alla andra barn som lekte utanför och jag fick inte gå ut.
Citera
2026-08-20, 16:42
Medlem
9zs avatar
Svt rapporterar om kraftigt ökning av vaccinering mot mässling p.g.a. Urkult
Skrämselpropaganda med positiv effekt
Citera
2026-08-20, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Förr var det ju en självklar del av uppväxten att man skulle gå igenom alla de klassiska barnsjukdomarna: kikhosta, mässling, påssjuka, röda hund och vattkoppor.

Rakit och kolera var också ganska vanliga förr ...
Citera
2026-08-20, 16:44
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bord-Dennis
Utbrott i Göteborg nu. Jag tänker på obstinata vänsterföräldrar som vägrar vaccinera sina barn. Att de sedan flera år senare smittar runt och ställer till det ser vi nu.

Är det inte den skolan där alla rolexflummare går?
Citera
2026-08-20, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klon1
Whut? Alla jag känner som är nära anti-vaxx-kretsar eller full blown är HÖGER. De förkastar vetenskap och tror på allahands konspirationsteorier.
Dagens new age:are är verkligen inte vänster
Du har rätt förvisso men antroposofer ska inte blandas ihop med den genomsnittliga höger-antivaxxaren. Antroposofernas vaccinmotstånd grundar sig inte främst i en misstro gentemot staten/vården/mikrochip eller liknande utan snarare en uppfattning om att själen stärks av att man genomgår sjukdomar och att det är mer "holistiskt" att låta kroppen hantera allt utan vaccin och läkemedel. Något i den stilen, åtminstone.

Däremot tycks de flesta antivaxxare absolut vara höger men jag tror inte att de skulle finna något nöje i att gå på Urkult om jag ska vara helt ärlig.

Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Är det inte den skolan där alla rolexflummare går?
Ingen aning om vad rolexflummare syftar på men det är Schillerska. Mestadels esteter.
Senast redigerad av Coinin 2026-08-20 kl. 16:49.
Citera
2026-08-20, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det skedde ju ett lokalt utbrott i Malmö häromåret också. Patient Zero lär ha fått det utomlands där smittan grasserar. Och tagit hem den till Sverige.

Om man upprätthåller målet med >90 procents vaccinationsgrad så skulle viruset inte haft en chans att spridas och få fäste här. Men i lokalsamhällen/enklaver med obildade och ovaccinerade motståndare kan det bryta ut.

Att vara ball och påstå att mässling minsann är en vanlig barnsjukdom som alla borde gå igenom utan att sjåpa sig visar på okunnighet om vår helt nyliga historia.

Det finns vaccin, och ett syfte med allmän massvaccination är att undvika onödiga dödsfall och livslånga handikapp hos barn och riskgrupper som inte kan vaccinera sig. Sverige är ett välutvecklat land där vi har låg tolerans för några få döda barn årligen. I andra länder och världsdelar ser det annorlunda ut.

Nu håller vår fördumning på att vrida klockan bakåt, genom religion, vetenskapsförakt och möjligen psykologisk krigföring också. Det är som det är med det, vi hade en stund på jorden men ska givetvis bli ersatta av någon annan djurart inom en inte alltför avlägsen tidshorisont.

Ja du har rätt.
Jag som har åldern att ha gått igenom de flesta barnsjukdomarna innan de lades i barnvaccinationsprogrammet kan faktiskt inte begripa hur föräldrar med berått mod spelar med sina barns hälsa när de vägrar ge barnen vaccination !

De flesta sjukdomarna minns jag ej men mässlingen, fy för höge farao! Klådan och utslagen var det minsta besväret, värre var att ständigt kräkas plus den höga febern, jag minns fortfarande, över femtiofem år senare, de yrande hemska feberdrömmarna! Hur någon frivilligt vill riskera att ens barn utsätts för detta är i mitt tycke närmast barnmisshandel!!
Citera
2026-08-20, 16:49
Medlem
10 000 pers där man trängs på en fullpackad festival och bara ett 20-tal smittade, det tyder på att vaccinet fungerar mycket väl. 👍🏻
De som har valt att inte vaccinera sig får en naturlig immunitet den hårda vägen, väldigt onödigt förstås då MPR-sputan är ett mycket smidigare alternativ.
Citera
2026-08-20, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanDick
Mässlingen var tidigare en barnsjukdom som alla gick igenom. Ingen man vaccinerade sig mot då.

En av de barnsjukdomar som de flesta gick igenom. Det gav oss starkt immunförsvar.

Se mitt inlägg ovan. Mässlingen var ett helvete att gå igenom. Att utsätta sitt barn för risken att få den jövliga sjukdomen, med risken för allvarliga följdsjukdomar,är att vara en dålig förälder.
Citera
2026-08-20, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HallFlabben
Rakit och kolera var också ganska vanliga förr ...

Har du haft dessa också?
Citera
2026-08-20, 16:56
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coinin
Du har rätt förvisso men antroposofer ska inte blandas ihop med den genomsnittliga höger-antivaxxaren. Antroposofernas vaccinmotstånd grundar sig inte främst i en misstro gentemot staten/vården/mikrochip eller liknande utan snarare en uppfattning om att själen stärks av att man genomgår sjukdomar och att det är mer "holistiskt" att låta kroppen hantera allt utan vaccin och läkemedel. Något i den stilen, åtminstone.

Däremot tycks de flesta antivaxxare absolut vara höger men jag tror inte att de skulle finna något nöje i att gå på Urkult om jag ska vara helt ärlig.

Ingen aning om vad rolexflummare syftar på men det är Schillerska. Mestadels esteter.
Antroposofer är de generellt höger eller vänster? Eller skiter det i politik i störsya möjliga grad?

Under covid protesterna så gick många hippies som var allmänvänster över till andra sidan, samt inom New Age har det alltid funnits en dragning till nazism/fascism, så dessa kan nog ha dykt upp på urkult.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in