Citat:
Ursprungligen postat av
popll
Ja
Tänker på dem som inte hållit schemat tex vaccinerat senare
Ok, då är jag med. Såvitt jag vet så finns det motsvarande vaccinationsprogram för barn/ungdomar i de flesta europeiska länder i alla fall, sen finns det säker andra varianter t ex i Asien, Afrika, Australien osv.
Men man måste göra individuella bedömningar och ta reda på om personen kan ha haft de aktuella sjukdomarna eller inte. I övrigt räknar vanligtvis Folkhälsomyndigheten att den normala smittsamheten för t ex mässling är så lågt att det sällan behöver ges vaccin till vuxna. Skall man resa utomlands till länder där smittan är hög rekommenderas vaccinering, likaså rekommenderas kvinnor i fertil ålder att se över sitt skydd mot röda hund vid resor till vissa länder, där smittan fortfarande är hög. Men just MPR kan ges ända upp till 17 års ålder, har tyvärr inte hittat något dosintervall om man ger senare under uppväxten, men tänker att det bör vara något år eller så emellan, eftersom det är såpass långt när det ges enligt den vanliga vaccinationsrekommendationen.
Sen kan jag vara så ärlig att jag erkänner att det är just den här typen av diskussioner som är en av orsakerna till varför jag föredrar att arbeta med vuxna patienter och inte på BVC eller som skolsköterska. Självklart är det upp till var och en om man vill ge sitt/sina barn ett skydd mot potentiellt dödliga sjukdomar, alternativt sjukdomar med väldigt jobbiga och tråkiga komplikationer i efterförloppet. Jag är själv såpass gammal att jag aldrig fick MPR utan jag har faktiskt haft både mässling och troligen även röda hund, dock inte påssjuka, men jag hade tack och lov ganska lindriga sjukdomsförlopp och inga påföljder. Men jag har kamrater som tillbringade flera månader inlagda på sjukhus på grund av följdsjukdomar efter mässlingen och även kamrater som inte kunnat bli pappa för att de blivit sterila på grund av påssjuka som barn och tjejkompisar som både fått sena missfall och missbildade barn för att de smittats med röda hund under graviditeten.
När möjligheten finns och man kan ge sitt barn ett skydd mot detta tycker jag personligen att man ska göra det, såväl som att man som vuxen väljer att skaffa sig ett skydd mot kolera, gula febern, malaria m fl om man skall ut och resa i områden där dessa sjukdomar finns och t ex bältros för de som är över 65 eller har nedsatt immunförsvar av andra orsaker. Jag skulle gladeligen skriva under på att låta Shingrix (vaccinet mot herpes zoster, andra generationens vaccin) ingå i FHM's rekommendationer och att det kan ges gratis till personer som behöver det för att slippa tråkiga påföljder med nervsmärtor.