2026-08-19, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorren-Kukegaard
Låter som en rimlig analys.
Även om urkults ledning är för vaccin, så drar nog festivalen till sig new age-folk som tror att lite kristaller och vatten från Himalaya kan bota alla sjukdomar.

Ja typ så.. kanske också med hjälp av Shaman och rökelse meditation och chakra-musik för den helande människan eller vad de brukar säga....
Citera
2026-08-19, 15:50
Medlem
Damorkesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ja
Tänker på dem som inte hållit schemat tex vaccinerat senare
Ok, då är jag med. Såvitt jag vet så finns det motsvarande vaccinationsprogram för barn/ungdomar i de flesta europeiska länder i alla fall, sen finns det säker andra varianter t ex i Asien, Afrika, Australien osv.
Men man måste göra individuella bedömningar och ta reda på om personen kan ha haft de aktuella sjukdomarna eller inte. I övrigt räknar vanligtvis Folkhälsomyndigheten att den normala smittsamheten för t ex mässling är så lågt att det sällan behöver ges vaccin till vuxna. Skall man resa utomlands till länder där smittan är hög rekommenderas vaccinering, likaså rekommenderas kvinnor i fertil ålder att se över sitt skydd mot röda hund vid resor till vissa länder, där smittan fortfarande är hög. Men just MPR kan ges ända upp till 17 års ålder, har tyvärr inte hittat något dosintervall om man ger senare under uppväxten, men tänker att det bör vara något år eller så emellan, eftersom det är såpass långt när det ges enligt den vanliga vaccinationsrekommendationen.

Sen kan jag vara så ärlig att jag erkänner att det är just den här typen av diskussioner som är en av orsakerna till varför jag föredrar att arbeta med vuxna patienter och inte på BVC eller som skolsköterska. Självklart är det upp till var och en om man vill ge sitt/sina barn ett skydd mot potentiellt dödliga sjukdomar, alternativt sjukdomar med väldigt jobbiga och tråkiga komplikationer i efterförloppet. Jag är själv såpass gammal att jag aldrig fick MPR utan jag har faktiskt haft både mässling och troligen även röda hund, dock inte påssjuka, men jag hade tack och lov ganska lindriga sjukdomsförlopp och inga påföljder. Men jag har kamrater som tillbringade flera månader inlagda på sjukhus på grund av följdsjukdomar efter mässlingen och även kamrater som inte kunnat bli pappa för att de blivit sterila på grund av påssjuka som barn och tjejkompisar som både fått sena missfall och missbildade barn för att de smittats med röda hund under graviditeten.
När möjligheten finns och man kan ge sitt barn ett skydd mot detta tycker jag personligen att man ska göra det, såväl som att man som vuxen väljer att skaffa sig ett skydd mot kolera, gula febern, malaria m fl om man skall ut och resa i områden där dessa sjukdomar finns och t ex bältros för de som är över 65 eller har nedsatt immunförsvar av andra orsaker. Jag skulle gladeligen skriva under på att låta Shingrix (vaccinet mot herpes zoster, andra generationens vaccin) ingå i FHM's rekommendationer och att det kan ges gratis till personer som behöver det för att slippa tråkiga påföljder med nervsmärtor.
Citera
2026-08-19, 16:04
Medlem
Imnshos avatar
Liberalismens kollaps. En massa flummare springer lösa och sprider smittsamma sjukdomar. Spärra in dom jävlarna på tukthus!
Citera
2026-08-19, 16:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Damorkestern
Ok, då är jag med. Såvitt jag vet så finns det motsvarande vaccinationsprogram för barn/ungdomar i de flesta europeiska länder i alla fall, sen finns det säker andra varianter t ex i Asien, Afrika, Australien osv.
Men man måste göra individuella bedömningar och ta reda på om personen kan ha haft de aktuella sjukdomarna eller inte. I övrigt räknar vanligtvis Folkhälsomyndigheten att den normala smittsamheten för t ex mässling är så lågt att det sällan behöver ges vaccin till vuxna. Skall man resa utomlands till länder där smittan är hög rekommenderas vaccinering, likaså rekommenderas kvinnor i fertil ålder att se över sitt skydd mot röda hund vid resor till vissa länder, där smittan fortfarande är hög. Men just MPR kan ges ända upp till 17 års ålder, har tyvärr inte hittat något dosintervall om man ger senare under uppväxten, men tänker att det bör vara något år eller så emellan, eftersom det är såpass långt när det ges enligt den vanliga vaccinationsrekommendationen.

Sen kan jag vara så ärlig att jag erkänner att det är just den här typen av diskussioner som är en av orsakerna till varför jag föredrar att arbeta med vuxna patienter och inte på BVC eller som skolsköterska. Självklart är det upp till var och en om man vill ge sitt/sina barn ett skydd mot potentiellt dödliga sjukdomar, alternativt sjukdomar med väldigt jobbiga och tråkiga komplikationer i efterförloppet. Jag är själv såpass gammal att jag aldrig fick MPR utan jag har faktiskt haft både mässling och troligen även röda hund, dock inte påssjuka, men jag hade tack och lov ganska lindriga sjukdomsförlopp och inga påföljder. Men jag har kamrater som tillbringade flera månader inlagda på sjukhus på grund av följdsjukdomar efter mässlingen och även kamrater som inte kunnat bli pappa för att de blivit sterila på grund av påssjuka som barn och tjejkompisar som både fått sena missfall och missbildade barn för att de smittats med röda hund under graviditeten.
När möjligheten finns och man kan ge sitt barn ett skydd mot detta tycker jag personligen att man ska göra det, såväl som att man som vuxen väljer att skaffa sig ett skydd mot kolera, gula febern, malaria m fl om man skall ut och resa i områden där dessa sjukdomar finns och t ex bältros för de som är över 65 eller har nedsatt immunförsvar av andra orsaker. Jag skulle gladeligen skriva under på att låta Shingrix (vaccinet mot herpes zoster, andra generationens vaccin) ingå i FHM's rekommendationer och att det kan ges gratis till personer som behöver det för att slippa tråkiga påföljder med nervsmärtor.
Tack för utförligt svar!
Känns lyxigt att få det från en uppenbart rutinerad person som dig som läkare eller sjuksköterska
Sakligt och fakta
Tummen upp!
Ps. Håller tummen för bältros vaccinet (det är INTE kul att ha, kan dessutom återkomma)
Citera
2026-08-19, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Liberalismens kollaps. En massa flummare springer lösa och sprider smittsamma sjukdomar. Spärra in dom jävlarna på tukthus!

New Age- och alternativrörelser (dit många av "eko-nissarna" och festivalbesökarna räknas), där man romantiserar det naturliga och ofta köper idéer om homeopati och alternativmedicin.. inom den här typen av "alternativa" subkulturer finns det ofta en stark strömning av misstro mot konventionell sjukvård, storföretag (som läkemedelsbolag) och etablerade vetenskapliga institutioner... Det brukar handla om en övertygelse om det "naturliga" att kroppen ska få läka själv, att immunförsvaret stärks bäst genom "naturliga" vägar, och att vaccin skulle innehålla "onaturliga gifter". Det finns väl mer eller mindre radikala åsikter, men oftast är det dessa grupper som protesterar mot bland annat våtmarksprotester och andra miljöfrågor. De politiska åsikterna lutar oftast åt Miljöpartiet eller Vänsterpartiet. Det är fullt förståeligt att folk var skeptiska mot svininfluensavaccinet och covid-vaccinet eftersom de togs fram i panik, men att visa motstånd mot vaccin som har funnits i årtionden är helt galet.

Eftersom majoriten av de smittade är barn handlar det säkerligen om att de inte har fått sina barnvaccinationer.
Citera
2026-08-19, 17:47
Medlem
Duvlorts avatar
Hoppas nu att de inte har mage att söka vård nu när man aktivt undvikt vaccin för sina barn.
Citera
2026-08-19, 17:48
Medlem
Citat:
Är DSK och även utbildad för att kunna jobba på BVC eller inom EHV, och utföra de vaccinationer som Folkhälsomyndigheten rekommenderar. Såvitt jag har lärt mig och enligt Rikshandbokens vaccinationsschema för barnvaccinationer ges vacciner enligt följande schema:
Rotavirus (mot magsjuka) vid 6 veckor, 3 månader och 5 månader.
Difteri, Stelkramp, Kikhosta, Polio, HiB (influensa), Hepatit B och Pneumokocker vid 3 mån, 5 mån samt 12 mån. Vissa av dem fylls på vid 5 år och i åk 8-9 ges DiTeKi-booster.
MPR (mässling, påssjuka, röda hund) ges vid 18 månader dos 1 samt i årskurs 1-2.
HPV erbjuds i årskurs 5, numera både till tjejer och killar.
Såklart är alla vaccinationer frivilliga och så länge en person är omyndig så är det vårdnadshavaren som avgör om vaccin skall ges eller inte. Men mässlingvaccin är "inbakat" i det trevalenta vaccinet som brukar ges, så att hoppa över bara mässlingsvaccinet är inte så enkelt.

Tack för detaljerad, kompetent och noggrann genomgång. Mitt inlägg var avsett som ett svar på ett tidigare inlägg, som jag uppfattade som allmänt negativt mot vaccinationer. Det är ett åsiktsinlägg utan kompetens, bara ett slött antagande om att läkare och slentrianmässigt ger barn vaccin för att tjäna pengar. Så är det inte. Ert arbete för att alla barn ska vaccineras betyder jättemycket.

Den som sett barn drabbas av mässlingskomplikationer vänder sig aldrig emot vaccination mot mässling till andra barn. Jag har träffat ett barn som 3 veckor efter mässlingssjukdom på sitt 10-årskalas insjuknade i hjärninflammation av mässlingsvirus. Det var på den tiden läkare förordade vaccination och politiker protesterade mot den kostnaden. Barnet dog inte men var för resten av sitt liv svårt handikappad. Föräldrarna hade i praktiken förlorat sitt enda barn. Politikerna ändrade sin bedömning för att BVC-läkarna förskrev vaccin och vaccinerade sina egna barn. Jag fickrecept på vaccin till mitt barn också och fick hjälp med vaccination på BVC.
Citera
2026-08-19, 17:48
Medlem
gofigurs avatar
jaja, vi är jätteduktiga på att vaccinera nyfödda.

MEN,
det finns ett problem....

https://lakartidningen.se/vetenskap/immunitet-mot-massling-i-den-svenska-befolkningen/
För utlandsfödda som invandrat till Sverige i vuxen ålder är dock situationen en annan, och det finns risk att man inte har blivit erbjuden komplettering av vaccinationsskyddet.
Citera
2026-08-19, 17:50
Medlem
Citat:

Ja det finns i alla länder som har råd. De länder som inte har råd får ofta hjälp. Nu minskar hjälpen, då främst USA drar tillbaks pengar. Problemet ligger i att vaccinationsgraden måste vara väldigt hög.
Citera
2026-08-19, 17:56
Medlem
gofigurs avatar
Världshälsoorganisationen (WHO) har fastställt exakt 95 procent som den kritiska gränsen för mässling.
Liksom i tidigare undersökningar sågs en hög immunitet mot mässling i befolkningen med en övergripande seroprevalens på 93 procent.
Sverige ett svart får?
Citera
2026-08-19, 18:08
Medlem
Mikaelias avatar
Vad är problemet? Alla med föräldrar som har lite vett i skallen har vaccinerat sina barn vilket gör att vi har ett livslångt skydd. Det kommer bara drabba vaccinationsmotståndare som får bita i det sura äpplet.
Citera
2026-08-19, 18:30
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Tack för utförligt svar!
Känns lyxigt att få det från en uppenbart rutinerad person som dig som läkare eller sjuksköterska
Sakligt och fakta
Tummen upp!
Ps. Håller tummen för bältros vaccinet (det är INTE kul att ha, kan dessutom återkomma)
Jag hade bältros när jag var 45. Ingen fara alls, röda utslag på sidan och på ryggen runt midjan. Kändes inte speciellt mycket och försvann efter ett par veckor. Jag förstår att det kan vara värre när man är äldre, men hur stor är risken att man får det igen om man redan haft det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in