2026-06-18, 14:53
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillageOblivia
När jag beställde en raritet till elgitarr från en säljare i USA. Gitarren i sig kostade 63000 kr, vilket jag var helt med på och ser som en fullt rimlig kostnad för en Travis Bean. Dock ville UPS i samma veva ha lite drygt 18000 kr i tullkostnader, och den fakturan kändes som ett riktigt rövknull att betala.

Den är sur.
Hur kan något som aldrig importerats, lagerhållits eller sålts i Sverige generera en inkomst till staten.??

Fraktföretaget ska ha sitt, helt klart, men det staten sysslar med där är ren stöld.
Citera
2026-08-17, 01:57
Medlem
Köpte en cykel på Blocket för 10-15 år sen, prutade ner den 1000kr, cyklade där ifrån skit nöjd att ja hade 1000kr kvar o spendera, la min ryggsäck på perongen vid mina vänner cyklade på perongen sen kom tåget så jag cyklade direkt på tåget o mina vänner oxå dörrarna stängs jag ser min väska…med mina pengar och id-kort osv i… fuck… hoppar av nästa och hoppar på och åker tillbaka den är borta ofc… 2-3år senare ringer polisen och säger att dom fått in mitt id kort.😂
Citera
2026-08-17, 02:25
Medlem
slagskotts avatar
Fortkörning i Norge, tagen av en kamera och viåps 18000 i böter.
Citera
2026-08-17, 07:20
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Den är sur.
Hur kan något som aldrig importerats, lagerhållits eller sålts i Sverige generera en inkomst till staten.??

Fraktföretaget ska ha sitt, helt klart, men det staten sysslar med där är ren stöld.
om guran kostar 63k ska man betala moms på det i sverige också.

sen behöver man räkna så här, varans värde + tull + frakt och avgifter från ups = X, sen moms på X.

63 + säg 3k i tull, frakt och hantering, ytterligare 3k, då är det 69k och då får du moms på runt 17k.

så det är en "smäll" man lätt kan räkna ut innan man beställer något från utlandet utanför EU.
Citera
2026-08-20, 16:08
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
om guran kostar 63k ska man betala moms på det i sverige också.

sen behöver man räkna så här, varans värde + tull + frakt och avgifter från ups = X, sen moms på X.

63 + säg 3k i tull, frakt och hantering, ytterligare 3k, då är det 69k och då får du moms på runt 17k.

så det är en "smäll" man lätt kan räkna ut innan man beställer något från utlandet utanför EU.

Ok, så varför "ska" man betala moms på det i Sverige också..?
Citera
2026-08-20, 16:42
Medlem
Hade 30-dagars SL-kort som dottern lånat.
Ska åka till en vän och köper biljett i SL-appen men den slutar fungera. Köper engångsbiljett i Pressbyrån kontant, är så irriterad att jag knögglar och slänger den på perrongen i Slussen.
På tunnelbanan kommer kontrollanter och jag få 1551:- i böter.
Jäkligt dyr resa.
Citera
2026-08-20, 17:08
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Ertappade en inbrottstjuv på bar gärning, det kostade 22000:- på den tiden, 1988.

Det hette mer våld än nöden krävde, men tjuven gjorde verkligen allt för att ta sig loss.
En "vänlig" granne ringde polisen.

Givetvis fick tjuven behålla stöldgodset, då jag inte hade kvitton på arvegods.
Jag kunde heller inte motbevisa att tjuven köpt fars idrottspriser (med namn) på loppmarknad.

Tjuven skulle dock betala mina glasögon som gick sönder, men eftersom denne var medellös, så kunde han inte betala.
Nej, det gick inte att dra av från mitt skadestånd.
Citera
2026-08-20, 18:35
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Ertappade en inbrottstjuv på bar gärning, det kostade 22000:- på den tiden, 1988.

Det hette mer våld än nöden krävde, men tjuven gjorde verkligen allt för att ta sig loss.

Jag kunde heller inte motbevisa att tjuven köpt fars idrottspriser (med namn) på loppmarknad.

Tjuven skulle dock betala mina glasögon som gick sönder, men eftersom denne var medellös, så kunde han inte betala.

Herredjävlar , försvann inte denna person mystiskt ett decenium senare o blev en framtida Ötzi eller bockstensman?
Citera
2026-08-20, 18:45
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Herredjävlar , försvann inte denna person mystiskt ett decenium senare o blev en framtida Ötzi eller bockstensman?
Hoppas det, men inte genom mitt agerande.
Personen hade ett s.k vedsågarnamn, och blev svår att spåra, dessutom utan fast adress.

Men tankarna fanns där.
Citera
2026-08-20, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling

Du skulle ha slagit ihjäl honom och sedan placerat en kniv i handen på honom efter att ha huggit dig själv med kniven.

Sedan så skulle du ha hävdat att mannen försökte döda dig och åberopat nödvärnsexcess.
Citera
2026-08-20, 19:37
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Du skulle ha slagit ihjäl honom och sedan placerat en kniv i handen på honom efter att ha huggit dig själv med kniven.

Sedan så skulle du ha hävdat att mannen försökte döda dig och åberopat nödvärnsexcess.
Den "vänlige" grannen såg allt.
Någon kniv fanns inte tillgänglig.
Citera
2026-08-20, 19:51
Medlem
nezzoms avatar
Köpte en hora.....efter lite småprat så hoppade vi i säng...hon sög inte...... fruktansvärt trång när jag var bakifrån kom efter en minut...hon var då 78år 😐
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in