2026-08-20, 12:18
Medlem
-Dizzy-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag noterade redan i Kalamark-fallet att LGWP inte alltid är så insatt som han framstår.

I Brattås-fallet har enligt egen uppgift (se VB-klipp nedan) besökt gården minst 3 gggr.
- Men han helt uppenbart inte haft tillgång till vad vi har nu i FUP, för han tror ju att Tor först slogs bakifrån, och dessutom visar han ett slag med baksidan när vi vet att han både har ett yxhugg på höger kind följt av ett horisontellt yxhugg in i hjärnan.
- Sedan nämner han Tors plånbok som ett tecken på att det inte är ett rån, men missar att nämna att man bevisligen stulit Gärds bankomat-kort (utställt på ’Gerd’!) och försökt använda det.
- Inte heller nämner han hemarkivet hittas 140 m bort i ett buskage i en sluttning ovanför uppfarten vilket stämmer mycket dåligt med GM som kommer i bil. Varför skulle de stanna på uppfarten som syns från vägen och gå upp i skogen ovanför för att leta igenom tjuvgodset?

Veckans Brott 2014:
https://youtu.be/IL6eWm7xgDo?, 01:10 och framåt.

Detta gör att jag har begränsad tilltro till hans slutsatser om vem som ligger bakom. Han tycks långsamt komma till insikt att han var fel ute:
https://www.tv4.se/artikel/5rTO06NQ8yPNMd9DFw2OWH/gw-s-foervaning-efter-gripandet-i-brattasmorden

Han hade ju vid den tiden inte tillgång till FUP
Citera
2026-08-20, 12:46
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Dizzy-
Han hade ju vid den tiden inte tillgång till FUP
Nej, förvisso. Men han jobbade inom polisen (RPS) fram till 2012 och har ju enligt egen uppgift talat med utredare om fallet. Då tycker jag det är lite märkligt att han med sedvanlig säkerhet presenterar ett förlopp med bilburna GM när förekomsten av stöldgods uppe i en backe 140 m från gården starkt pekar på en GM till fots.

Med tanke på de 200 sidorna (!) i FUP om bil-observationer så verkar detta gälla samtliga som arbetat med fallet. Ingenstans i FUP har jag sett en utredning om hur en GM till fots skulle tagit sig till eller från plats och förhör med de som bor där dessa stigar börjar och slutar. Av speciellt intresse borde stigen mot Solumstrand vara eftersom den startar bara några 10-tal meter från platsen där stöldgodset hittades. Hur kan man missa att förhöra de som bor vid andra ändan av den stigen?
https://www.naturkartan.se/sv/municipalities/harnosand
Av FUP att döma så har man inte ens sökt mordvapnet längs dessa stigar (FUP s.860). Sanslöst.

Det är en ganska utbredd fördom att det i huvudsak är stadsbor som vistas i naturen och att de boende i glesbygd åker bil. Kanske är det en förklaring.
Senast redigerad av farbror_barbro 2026-08-20 kl. 12:58.
Citera
2026-08-20, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Dessutom hade skottkärran vält, tippat på sidan, precis bredvid Tor. Han såg inte ens första hugget komma. Då det träffade i kinden och nästan klöv käken kan jag tänka mig att han vrålat av smärta, om än gutturalt, och att detvär det som Gärd hört och fått henne att ta sig till stallet/verkstan

Det är vad jag också har sagt Att något form av högt ljud har han gett ifrån sig när käken delas i två med en enorm kraft och det ljudet i kombination med att skottkärran välter och det låter också, är det som gör att Gerd rusar ut mot ladugården.

Hugget kommer från en person som står bakom men som när den svingar en tung yxa träffar höger sida av huvudet. Även om hugget var tänkt i bakhuvudet.

Skottkärran står så till att Tor troligtvis fortfarande höll i skaklarna när första slaget kommer.

Jag tror att Tor kommer från den lilla dörren vid vedbackens in i ladugården (den stod väl öppen eller vara bara delvis haspad) och JJ kommer bakifrån in genom den stora ingången i ladugården.
Citera
2026-08-20, 13:29
Medlem
Citat:
Gargoyler användes som BESKYDD mot ondska/djävulen och fanns ofta på gamla kloster.

Ja men inte enbart.

"Gargoyles symbolize the warding off of evil, the separation of holy and unholy spaces, and a warning against sin."

Jag tolkar det som att skulpturen även kan användas i ett syfte att skrämma.
Senast redigerad av honn 2026-08-20 kl. 13:38.
Citera
2026-08-20, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag noterade redan i Kalamark-fallet att LGWP inte alltid är så insatt som han framstår.

I Brattås-fallet har enligt egen uppgift (se VB-klipp nedan) besökt gården minst 3 gggr.
- Men han helt uppenbart inte haft tillgång till vad vi har nu i FUP, för han tror ju att Tor först slogs bakifrån, och dessutom visar han ett slag med baksidan när vi vet att han både har ett yxhugg på höger kind följt av ett horisontellt yxhugg in i hjärnan.
- Sedan nämner han Tors plånbok som ett tecken på att det inte är ett rån, men missar att nämna att man bevisligen stulit Gärds bankomat-kort (utställt på ’Gerd’!) och försökt använda det.
- Inte heller nämner han hemarkivet hittas 140 m bort i ett buskage i en sluttning ovanför uppfarten vilket stämmer mycket dåligt med GM som kommer i bil. Varför skulle de stanna på uppfarten som syns från vägen och gå upp i skogen ovanför för att leta igenom tjuvgodset?

Veckans Brott 2014:
https://youtu.be/IL6eWm7xgDo?, 01:10 och framåt.

Detta gör att jag har begränsad tilltro till hans slutsatser om vem som ligger bakom. Han tycks långsamt komma till insikt att han var fel ute:
https://www.tv4.se/artikel/5rTO06NQ8yPNMd9DFw2OWH/gw-s-foervaning-efter-gripandet-i-brattasmorden

Ja och låste man inte fast sig vid att det måste vara någon bekant till Tor eftersom Tor vände ryggen till. När Tor verkar ha överrumplats.
Citera
2026-08-20, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Tor hade hörselskydd på sig och blev troligtvis attackerad bakifrån, tvivlar på att Tor ens han se GM innan det slocknade för han

Jag tror han hann vända sig halvt om när han upptäckte någon bakom sig i ladan. Att han hade hörselskydd visar väl att han faktiskt blev överrumplad. Ett rent vansinnesdåd av en galning.
Citera
2026-08-20, 13:41
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bettysage
Det är vad jag också har sagt Att något form av högt ljud har han gett ifrån sig när käken delas i två med en enorm kraft och det ljudet i kombination med att skottkärran välter och det låter också, är det som gör att Gerd rusar ut mot ladugården.

Hugget kommer från en person som står bakom men som när den svingar en tung yxa träffar höger sida av huvudet. Även om hugget var tänkt i bakhuvudet.

Skottkärran står så till att Tor troligtvis fortfarande höll i skaklarna när första slaget kommer.

Jag tror att Tor kommer från den lilla dörren vid vedbackens in i ladugården (den stod väl öppen eller vara bara delvis haspad) och JJ kommer bakifrån in genom den stora ingången i ladugården.

Skottkärran rullade åt vänster efter hugget i käken. Högerhänt GM. Föll på golvet därefter två hugg i huvudet.

https://imgur.com/a/skottk-rran-k7HgL1w
Citera
2026-08-20, 13:42
Medlem
Citat:
Dessutom hade skottkärran vält, tippat på sidan, precis bredvid Tor. Han såg inte ens första hugget komma. Då det träffade i kinden och nästan klöv käken kan jag tänka mig att han vrålat av smärta, om än gutturalt, och att detvär det som Gärd hört och fått henne att ta sig till stallet/verkstan

Det tror jag också.
Men hur kunde han veta att inte fler personer fanns i huset.
Citera
2026-08-20, 13:42
Medlem
Citat:
Han dog där han fick det första hugget och där föll ner på knä. Han har inte inte rört sig ur fläcken därifrån, inget blod under honom eller stövlarna. Har du läst FUP?
Jo, jag har läst. De dödande huggen var de i bakhuvudet. Hugget i kinden var inte direkt dödligt, och man får väl inte magiskt blod under stövlarna bara för att man blir huggen i kinden. Förstår inte vad du vill ha sagt.
Citera
2026-08-20, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Jag tror han hann vända sig halvt om när han upptäckte någon bakom sig i ladan. Att han hade hörselskydd visar väl att han faktiskt blev överrumplad. Ett rent vansinnesdåd av en galning.

Ja möjligtvis att han vände sig halvt strax innan , men att påstå och tro att någon form av konfrontation ägde rum innan som många verkar vilja tro på lämnar jag som uteslutet
Citera
2026-08-20, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlvarViking
Har läst FUP. Där det framkommer att JJ inte kan stå upp för sig själv, utan att han har vikit sig för tjat, så den som har tjatat har fått sin vilja igenom.

Under förhören med honom har dock förhörsledarna nöjt sig med hans tystnad eller nekande svar och gått vidare till andra frågor - de har inte upprepat samma fråga 3-4 ggr på raken. Fastän både hans mamma och barndomsvän har sagt att han vek sig för tjat (likt Mustafa i Austin Powers ”The spy who shagged me” som var tvungen att säga sanningen om han fick samma fråga tre gånger på raken.)

Förhören påminner annars om en mysstund på dagis, där några fröknar försöker tala en tjurig unge till rätta. Så fort det blir jobbigt för JJ får han ta paus. Istället borde de ha börjat tjatat på honom vid dessa tillfällen och ställt samma fråga om och om igen - ”Varför gjorde du det?” för då hade han kanske svarat.

Så man får ju hoppas på att åtminstone åklagaren är en riktig tjatmoster.

Ja förhörsledarna borde vara mer pedagogiska. Jämförelsen med en tjurig unge på dagis är bra. JJ verkar vara känslomässigt omogen, i alla fall på vissa plan. Inte när det kommer till att jobba och tjäna pengar, men han tycker t ex att det är ok att ljuga i sitt CV vilket ger lite psykopatvarning. Och även om det stämmer att det skulle vara vanligt, så är det väl inte vad en autist gör, som har svårt att ljuga?
Senast redigerad av honn 2026-08-20 kl. 13:51.
Citera
2026-08-20, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Skottkärran rullade åt vänster efter hugget i käken. Högerhänt GM. Föll på golvet därefter två hugg i huvudet.

https://imgur.com/a/skottk-rran-k7HgL1w

Jag är osäker på vad du vill ha sagt? Skottkärran kan väl ha vällt åt vänster även om slaget kom från höger. Att han kommer från den lilla dörren motsätter väl inte det förloppet han har ju gått längre in i ladan i den trängre delen och stått med
ryggen till.
Senast redigerad av Bettysage 2026-08-20 kl. 14:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in