Igår, 11:43
Medlem
Har vi nånsin haft såna här bilbälten i sverige. Eller är det en strikt amerikansk lösning?

https://imgur.com/a/EWFtSzv

Skärmdumpen är i från tv-serien Breaking Bad. Och bilen i fråga är en Volvo 740 tror jag. Alltså den kärran som knarkbossen Gus Fring kör runt i.

Jag vet att det finns lite olika lösningar på bilbälten, men just den här varianten har jag aldrig nånsin sett själv. Men jag kanske är för ung. Har bara kört bil sedan nittiotalet.

Finns det några fördelar med en sån här variant? Hur funkar dom?
Citera
Igår, 11:47
Medlem
Connykrims avatar
Vanligast på äldre amerikanska bilar

Fanns typ Mazda RX-7 Fc Series 5 på europeiska marknaden
Citera
Igår, 11:51
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arschbohrer2000
Har vi nånsin haft såna här bilbälten i sverige. Eller är det en strikt amerikansk lösning?

https://imgur.com/a/EWFtSzv

Skärmdumpen är i från tv-serien Breaking Bad. Och bilen i fråga är en Volvo 740 tror jag. Alltså den kärran som knarkbossen Gus Fring kör runt i.

Jag vet att det finns lite olika lösningar på bilbälten, men just den här varianten har jag aldrig nånsin sett själv. Men jag kanske är för ung. Har bara kört bil sedan nittiotalet.

Finns det några fördelar med en sån här variant? Hur funkar dom?
Sådana bälten som sitter i dörr var vanligt på en del amerikanska bilar och är inte godkända i Sverige på grund av att bältets infästning är för vek och nej det är ingen volvo 740 det är troligen en GM produkt som Oldsmobile Buick eller Pontiac
Citera
Igår, 11:54
Medlem
På 60-70 talet var ju de amerikanska bilarna ofta två dörrars.
Med stora/ långa dörrar så var väl därför bältena satt i dörren.

Hade blivit svårt att nå dem vid B stolpen.
Citera
Igår, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Sådana bälten som sitter i dörr var vanligt på en del amerikanska bilar och är inte godkända i Sverige på grund av att bältets infästning är för vek och nej det är ingen volvo 740 det är troligen en GM produkt som Oldsmobile Buick eller Pontiac
Du har rätt. Han kör vanligen en 740 men just här har han en annan bil. Kom på det nu.
Citera
Igår, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
På 60-70 talet var ju de amerikanska bilarna ofta två dörrars.
Med stora/ långa dörrar så var väl därför bältena satt i dörren.

Hade blivit svårt att nå dem vid B stolpen.
Känns som ett jäkla bök att behöva krångla sig över bältesremmen varje gång man ska ut och in. Men det kanske finns nån fiffig lösning på det.

Vet att jag sett nån annan variant där bältet liksom gick i en slags glidskena. Också rätt oelegant men bättre än det här åtminstone. Känns riktigt stenålders.
Citera
Igår, 12:24
Medlem
Kryckmannens avatar
Citat:
Du har rätt. Han kör vanligen en 740 men just här har han en annan bil. Kom på det nu.

Nej, Gus kör första generationens V70, inte en 740. I scenen du skärmdumpat sitter han i bilen till vänster i bild och det är en Saab 9-3 om inte jag minns fel. Bilen till höger i bild är en jänkare av något slag.

Bälteslösningen var populär i USA några år och är tvådelade, där delen över axeln är automagisk och du spänner midje delen som vanligt. En jävla tankevurpa till lösning och det slog aldrig i europa av uppenbara anledningar.
Citera
Igår, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryckmannen
Nej, Gus kör första generationens V70, inte en 740. I scenen du skärmdumpat sitter han i bilen till vänster i bild och det är en Saab 9-3 om inte jag minns fel. Bilen till höger i bild är en jänkare av något slag.

Bälteslösningen var populär i USA några år och är tvådelade, där delen över axeln är automagisk och du spänner midje delen som vanligt. En jävla tankevurpa till lösning och det slog aldrig i europa av uppenbara anledningar.
V70 alltså. Huh.
Citera
Igår, 13:12
Medlem
Citat:
Känns som ett jäkla bök att behöva krångla sig över bältesremmen varje gång man ska ut och in. Men det kanske finns nån fiffig lösning på det.

Vet att jag sett nån annan variant där bältet liksom gick i en slags glidskena. Också rätt oelegant men bättre än det här åtminstone. Känns riktigt stenålders.
Behöva krångla sig över bältesremmen...?

Det är ju därför bältet sitter i dörren, det sitter väl inte i vägen när du ska in eller ut?

Det är en bra konstruktion ifall bilen är 2dörrars och någon vill kliva in till baksätet, då är vägen dit fri om dörren öppnas och bältet följer med.

Har för mig konstruktionen var någon form av lagkrav i vissa stater.

Detta för att folk skulle ta på sig säkerhetsbältet, blir inte så mycket val ifall konstruktionen är sådan som på bilden.
Citera
Igår, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Behöva krångla sig över bältesremmen...?

Det är ju därför bältet sitter i dörren, det sitter väl inte i vägen när du ska in eller ut?

Det är en bra konstruktion ifall bilen är 2dörrars och någon vill kliva in till baksätet, då är vägen dit fri om dörren öppnas och bältet följer med.

Har för mig konstruktionen var någon form av lagkrav i vissa stater.

Detta för att folk skulle ta på sig säkerhetsbältet, blir inte så mycket val ifall konstruktionen är sådan som på bilden.
Kolla bilden. Snöret hänger ju bara där som nått jäkla hopprep?

Äh, nog bara jag som ser fel. Fick för mig att den undre infästningen satt i karossen.
Citera
Igår, 13:21
Medlem
Citat:
Kolla bilden. Snöret hänger ju bara där som nått jäkla hopprep?

Äh, nog bara jag som ser fel. Fick för mig att den undre infästningen satt i karossen.
Jo men den är väl trasig.
Tanken med konstruktionen är att man inte ska behöva röra bältet, det ska sköta sig automatiskt så att säga.
Inte ens säkert att det finns något bälte över midjan, bara över axeln.
Så mindre säkerhet med denna lösning.
Senast redigerad av Cutthethroat Igår kl. 13:23.
Citera
Igår, 14:16
Medlem
Kryckmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Jo men den är väl trasig.
Tanken med konstruktionen är att man inte ska behöva röra bältet, det ska sköta sig automatiskt så att säga.
Inte ens säkert att det finns något bälte över midjan, bara över axeln.
Så mindre säkerhet med denna lösning.

Som sagt, du behövde fortfarande spänna midjebältet:

https://www.youtube.com/shorts/c_E0KL5v2Fg

Kommer inte ihåg när exakt det var lagkrav men fem-sex år mellan 80- och 90-tal typ. Saab hade dem men Volvo vägrade och installerade krockkuddar istället, krav på vilka ersatte kravet på "automatiska" bälten. Än i dag kämpas det med att lära jänkarna hur ett säkerhetsbälte fungerar och vilken funktion det fyller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in