Igår, 14:20
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Sådana bälten som sitter i dörr var vanligt på en del amerikanska bilar och är inte godkända i Sverige på grund av att bältets infästning är för vek och nej det är ingen volvo 740 det är troligen en GM produkt som Oldsmobile Buick eller Pontiac

Huvudproblemet var dock att bältet blev för långt och även om det är upprullat så stretchas det för mycket vid en krock. Så därför godkändes aldrig lösningen i Sverige.
Citera
Igår, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryckmannen
Som sagt, du behövde fortfarande spänna midjebältet:

https://www.youtube.com/shorts/c_E0KL5v2Fg

Kommer inte ihåg när exakt det var lagkrav men fem-sex år mellan 80- och 90-tal typ. Saab hade dem men Volvo vägrade och installerade krockkuddar istället, krav på vilka ersatte kravet på "automatiska" bälten. Än i dag kämpas det med att lära jänkarna hur ett säkerhetsbälte fungerar och vilken funktion det fyller.
Nä, inte GMs bilar, de hade höftremmen sammankopplad med bältet från dörren, eller hur jag ska förklara det.

Höftremmen spändes där också med automatik, fast inte tillräckligt bra, därför förbjöds den typen senare.
Det fanns alltså två olika varianter på automatiska bälten, minst...
Citera
Igår, 19:13
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arschbohrer2000
Har vi nånsin haft såna här bilbälten i sverige. Eller är det en strikt amerikansk lösning?

https://imgur.com/a/EWFtSzv

Skärmdumpen är i från tv-serien Breaking Bad. Och bilen i fråga är en Volvo 740 tror jag. Alltså den kärran som knarkbossen Gus Fring kör runt i.

Jag vet att det finns lite olika lösningar på bilbälten, men just den här varianten har jag aldrig nånsin sett själv. Men jag kanske är för ung. Har bara kört bil sedan nittiotalet.

Finns det några fördelar med en sån här variant? Hur funkar dom?

Har konverterat många bilar till normala bälten som haft dessa. 80-90 tal
När du stänger dörren förs bältet upp så att den delen från axeln till höften hamnar på plats.
Delen över midjan får du sätta på själv.
Vanlig lösning i USA som jag har svårt att tro skulle gå att få godkänd i Sverige?
Citera
Igår, 19:14
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arschbohrer2000
Kolla bilden. Snöret hänger ju bara där som nått jäkla hopprep?

Äh, nog bara jag som ser fel. Fick för mig att den undre infästningen satt i karossen.

Trasig, Viloläget är inte där utan längst fram på dörren
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in