2026-08-19, 23:31
Medlem
När jag kom in i ämnet 2015 gjorde jag likt Eddie Bravo och googlade earth och tryckte sen på bilder. Första träffen innan detta ämne blev känsligt var då Blue Marble från 2002.

Det komiska med detta "foto" är de klonade molnen på södra halvklotet!

Se här själva:
https://assets.science.nasa.gov/dynamicimage/assets/science/esd/eo/content-feature/bluemarble/images/globe_west_2048.jpg?w=2048&h=2048&fit=clip&crop=fa ces%2Cfocalpoint

Nu ligger den som träff nummer fyra när jag googlar men då är den såklart lågupplöst så man inte kan se det pinsamma Photoshop-jobbet.

https://assets.science.nasa.gov/dynamicimage/assets/science/esd/climate/2023/12/Blue-marble_700x525.jpg?w=700&h=525&fit=crop&crop=faces %2Cfocalpoint

Lögnarna på NASA har dock hela tiden kallat det en "image" säkert för att slippa potentiell stämning eller något. De är givetvis nöjd med att folk tar för givet att det är ett foto dock.
Citera
2026-08-20, 00:36
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Anledningarna har jag förklarat många gånger. jag kan försöka snabbt dra en gång till: allt verkar tyda på att sk tung och sk trög massa är samma. Alltså att ett föremåls vikt verkar motsvarar precis det motstånd som föremålet gör mot att bli accelererat med 9,8m/s2.

* och utifrån det blir ju absolut enklaste slutsatsen att föremålet har just den vikten, eftersom att det blir accelererat av marken i den takten. Och från det följer ju också att gällande "fritt fallande" saker, så är det alltså marken som accelererar mot föremålet, inte tvärtom.

* denna uppfattning styrks också av att ingen någonsin lyckats uppmäta någon acceleration hos de "fallande" föremålen.

* styrks också av att densitets och tryck gradienter stämmer precis med uppfattningen att marken accelererar det som finns på den, vilket går att visa med experiment.

Så återigen, uppfattningen om en kraft som verkar nedåt är av allt att döma förlegad. Måste numera räknas som en sorts vidskeplighet.

"Allt verkar tyda på"? Vad exakt? Du mumlar ju bara och allt du säger är pinsamt dumt. Förklara så att vi kan göra en uträkning eller ett experiment.

Citat:
Ursprungligen postat av Niggers-n-Jews
När jag kom in i ämnet 2015 gjorde jag likt Eddie Bravo och googlade earth och tryckte sen på bilder. Första träffen innan detta ämne blev känsligt var då Blue Marble från 2002.

Se här själva:
https://assets.science.nasa.gov/dynamicimage/assets/science/esd/eo/content-feature/bluemarble/images/globe_west_2048.jpg?w=2048&h=2048&fit=clip&crop=fa ces%2Cfocalpoint

Nu ligger den som träff nummer fyra när jag googlar men då är den såklart lågupplöst så man inte kan se det pinsamma Photoshop-jobbet.

https://assets.science.nasa.gov/dynamicimage/assets/science/esd/climate/2023/12/Blue-marble_700x525.jpg?w=700&h=525&fit=crop&crop=faces %2Cfocalpoint

Lögnarna på NASA har dock hela tiden kallat det en "image" säkert för att slippa potentiell stämning eller något. De är givetvis nöjd med att folk tar för givet att det är ett foto dock.

Du visade ett foto på en rund jord, bra jobbat.
Citera
2026-08-20, 06:42
Medlem
Citat:

Se här själva:

Har du någon som helst poäng?

Det är och har alltid varit känt att Blue Marble 2002 inte är ett (1) fotografi utan ett kollage som består av miljontals med sammansatta bilder. Det är även känt att orsaken till att molnen upprepar sig beror att klonstämpeln i Photoshop användes för att dölja glapp i satellitdata

Och fotokollaget från 2002 ska inte blandas ihop med fotografiet från 1972. Fotografiet från -72 är ett äkta fotografi taget med en analog kamera.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-08-20 kl. 06:47.
Citera
2026-08-20, 07:20
Medlem
Citat:
Anledningarna har jag förklarat många gånger. jag kan försöka snabbt dra en gång till: allt verkar tyda på att sk tung och sk trög massa är samma. Alltså att ett föremåls vikt verkar motsvarar precis det motstånd som föremålet gör mot att bli accelererat med 9,8m/s2.

* och utifrån det blir ju absolut enklaste slutsatsen att föremålet har just den vikten, eftersom att det blir accelererat av marken i den takten. Och från det följer ju också att gällande "fritt fallande" saker, så är det alltså marken som accelererar mot föremålet, inte tvärtom.

* denna uppfattning styrks också av att ingen någonsin lyckats uppmäta någon acceleration hos de "fallande" föremålen.

* styrks också av att densitets och tryck gradienter stämmer precis med uppfattningen att marken accelererar det som finns på den, vilket går att visa med experiment.

Så återigen, uppfattningen om en kraft som verkar nedåt är av allt att döma förlegad. Måste numera räknas som en sorts vidskeplighet.

Lite kul kuriosa i sammanhanget är att jag haft en tentamensuppgift där man skulle räkna ut på vilken höjd en satellit måste befinna sig på för att vara geostationär. Jag klarade uppgiften genom att bland annat använda mig av Newtons gravitationslag F=GMm/r².

Och vad som är spännande är att det teoretiska avståndet jag räknade ut är empiriskt bekräftat. Alla geostationära satelliter befinner sig på 36000km höjd. Vi vet alltså att Newtons gravitationslag inte är förlegad utan fungerar utmärkt för att räkna ut satellitbanor.
Citera
2026-08-20, 12:35
Medlem
Viethatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Vi många lågintelligenta idioter i tråden undrar vilken form jorden har.

Du säger att den inte är rund och inte heller platt.
Om man bläddrar böckerna då man kan se att den är rund på bilderna men man kan inte verifiera att om det är klot eller platt.

Om vi skaffar en karta då den är inte rundade heller.

Jorden kan kartläggas på flera olika sätt, beroende på hur effektivt är kartan, om den är gjord för sjökarta eller terrängkarta.
Citera
2026-08-20, 13:16
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viethatt
Om man bläddrar böckerna då man kan se att den är rund på bilderna men man kan inte verifiera att om det är klot eller platt.

Jorden kan kartläggas på flera olika sätt, beroende på hur effektivt är kartan, om den är gjord för sjökarta eller terrängkarta.
Du kan själv boka en flygresa t ex Chile till Australien eller New Zeeland och själv upptäcka att den tar tretton timmar. Totalt omöjligt om Jorden vore en skiva. På en platt skiva så skulle tom. Concorde vara för långsamt för att detta skulle vara möjligt.
Du kan själv segla på Södra halvklotet och själv se att sträckan runt längs 45° sydlig bredd är kortare än längs med ekvatorn. Helt omöjligt på en skiva. Där blir det ju längre och längre runt desto längre ut på skivan du kommer.
Det finns platta kartor men alla är gjorda med en projektion t ex Mercator eller Lambert vilket inte alls hade behövts om Jorden hade varit platt. Alla projektioner får felaktigheter som på Mercator där storlekarna blir helt fel och på Lambert där formerna blir fel istället.
Finns många platta kartor men den enda kartan där former och avstånd stämmer är Jordgloben.
Citera
2026-08-20, 13:46
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Du får nog vända på resonemanget, vi vet idag att det finns en massa saker i rymden som ligger i omloppsbana tack vare gravitationen. Vi kan observera många av dem från jorden, vi använder dagligen funktionerna och det finns en massa data från satelliter som inte skulle kunna finnas om de inte var i omloppsbana. Om vi nu har praktiska observationer som går i motsatt riktning från din egen teori om att gravitation inte existerar så kanske det är din teori det är fel på.

Det är så det normalt fungerar, man reviderar sin teori baserat på vad man kan observera och vet. Man säger inte "oj, det där går emot min teori, då är det omöjligt att observationerna är korrekta, det måste vara NASA/illuminati/judarna som har fejkat allt eller så fungerar det på något annat sätt oklart hur".

Hur fungerar geostationära satelliter då?
Citera
2026-08-20, 13:49
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Hur fungerar geostationära satelliter då?
Jorden roterar. Om man matchar satellitens hastighet med hastigheten som jorden roterar så står den still i förhållande till jorden.
Citera
2026-08-20, 14:22
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viethatt

Det finns tusentals sätt att verifiera att jorden är ett klot. Det finns inget sätt öht att få ihop en platt jord.
Citera
2026-08-20, 14:27
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:

Du vidhåller alltså att jorden accelererar och att det är därför gravitation uppstår. Om solen följer med i denna acceleration har du helt ignorerat. En konsekvens i detta är att jorden vid det här laget har en hastighet som överstiger LJUSET. Det innebär att ständigt mörker skulle råda på jorden.

Om jorden cirkulerar runt solen, men fortfarande accelererar blir det en annan konsekvens.
För att dygnsväxlingar ska kunna ske måste jorden vända den bebodda sidan mot solen. Konsekvensen av detta är att jorden då accelererar i sidled. I så fall skulle gravitationen vara riktad 90 grader i förhållande till jordytan.

Du måste börja införa konsekvenstänkande i dina hypotetiska teorier.
Citera
2026-08-20, 14:32
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:

....

Du verkar inte kunna engelska särskilt bra. De som jobbar hos Nasa använder efter vad jag hört engelska i sin kommunikiation. Om man översätter det engelsa ordet "image" till svenska blir det faktiskt BILD.
Citera
2026-08-20, 14:37
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Du har fått utförliga svar minst lika många gånger.

Ja, tung och trög massa är samma enligt ekvivalensprincipen och ett otal observationer. Detta förklaras i den väldigt välverifierade relativitetsteorin av rumtidens krökning och att fritt fall är geodeter i denna.

Precis ingenting tyder på att jorden är platt eller att gravitation inte finns. ALLT visar att jorden är rund och gravitation finns.
Senast redigerad av nerdnerd 2026-08-20 kl. 14:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in