2026-08-20, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
https://bulletin.nu/debatt-sprickorna-i-orebros-fasad-gar-inte-langre-att-dolja-2?

kan bara stämma in i detta. Mycket bra debattartikel.
Man gjorde allt för att försöka upprätthålla en bild som skulle se till att man behåller makten efter valet,nu ser det dessvärre ut som att man kommer att tappa den istället... Markus Allard intervjuas just nu av väldigt stor andel journalister just för att det pekar mot en revolutionerande utveckling för Örebropartiet... från 5% i förra valet till att nu vara jämna med sossarna och möjligen största parti i kommunen
Citera
2026-08-20, 09:41
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
"Mamman och vården har samarbetsproblem och hon är drivande och påtryckande i att ingrepp utförs"
Där ligger nog mycket av svaren till varför allt började, Victoria hade frågor om alternativ vård vilket gjordes om till att hon var pådrivande för ingrepp för att man helt enkelt störde sig på hennes sätt
Ja, av allt att döma är det precis vad som hänt. Det är fullständigt vidrigt att vården dumpat det här på socialtjänsten och sedan låtit katastrofen ske. Det finns inga rimliga förklaringar och inga ursäkter för detta vidriga beteende.
Citera
2026-08-20, 09:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
SIP med vem? De kommunala insatserna som redan fanns, dvs föräldrarna tillika assistenterna? Hur skulle det ha ändrat något?

SIP med soc? Ja, för att ens starta upp en kontakt med soc så är det ju via en orosanmälan.

Problemet här, som även lyfts i rapporten, är att man länge kände oro men inte oroaanmälde. Man skulle ha gjort detta i ett tidigare skede innan allt spårade ur.

Detta för att tillsammans kunna samverka och hitta en väg framöver.

Du har ju helt missförstått vad en SIP är!

En SIP är samverkan mellan vård, skola och soc: Det handlar om att få alla professioner att dra åt samma håll kring ett svårt sjukt barn och inte att ha möte med föräldrarna som assistenter.

Man behöver INTE orosanmäla för en SIP: Soc och vård kan samverka via SIP på frivillig grund. Att påstå att orosanmälan krävs är juridiskt felaktigt.

Om de satt sig vid bordet öppet och sakligt från början hade man inte behövt skapa en katastrofal överreaktion baserad på rykten och skrivbordsteorier.

Citat:
Felet man istället gjorde var att försöka jobba vidare med att hitta en behandlingsallians med vårdnadshavare, något som inte verkar ha gått att få till under rådande omständigheter enligt vad som framkommer.

det där är återigen ett klockrent cirkelresonemang.

Varje gång du hänvisar till vad som "framkommer" gör du exakt samma logiska felsteg som Totius. Du klamrar dig fast vid gamla domar och inaktuella påståenden samtidigt som vi i dag sitter på ny, officiell granskningsinformation som svart på vitt visar att det ursprungliga beslutsunderlaget var gravt skevt, vinklat och ofullständigt.

Det finns inget som helst sakligt stöd för att det var "omöjligt" att skapa en behandlingsallians eller hålla ett SIP-möte. Tvärtom var det ju exakt en öppen, samordnad individuell plan som hade behövts!

Om det verkligen fanns en genuin vilja att hjälpa barnet varför kallade inte vården till ett SIP-möte med mamman och assistenterna direkt? Varför valde man i stället att sitta i skuggorna och ändra i protokollet i samband med placeringen?

Att påstå att det inte gick att få till en allians när den externa Ensolution-rapporten visade att det var myndigheterna själva som bröt mot god barnavårdspraxis och mörkade underlag är ingenting annat än en bekväm efterkonstruktion för att släta över ett myndighetshaveri.
Citera
2026-08-20, 09:44
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
"Mamman och vården har samarbetsproblem och hon är drivande och påtryckande i att ingrepp utförs"
Där ligger nog mycket av svaren till varför allt började, Victoria hade frågor om alternativ vård vilket gjordes om till att hon var pådrivande för ingrepp för att man helt enkelt störde sig på hennes sätt
Om jag minns rätt nu så var det så att mamman ville se till att Elsa slapp leva med droppet. Hon har definitivt sagt Arthur vill att Elsa ska ha så lite omständligt över hennes sjukdom som möjligt.
Citera
2026-08-20, 09:55
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du har ju helt missförstått vad en SIP är!

En SIP är samverkan mellan vård, skola och soc: Det handlar om att få alla professioner att dra åt samma håll kring ett svårt sjukt barn och inte att ha möte med föräldrarna som assistenter.

Man behöver INTE orosanmäla för en SIP: Soc och vård kan samverka via SIP på frivillig grund. Att påstå att orosanmälan krävs är juridiskt felaktigt.

Om de satt sig vid bordet öppet och sakligt från början hade man inte behövt skapa en katastrofal överreaktion baserad på rykten och skrivbordsteorier.

det där är återigen ett klockrent cirkelresonemang.

Varje gång du hänvisar till vad som "framkommer" gör du exakt samma logiska felsteg som Totius. Du klamrar dig fast vid gamla domar och inaktuella påståenden samtidigt som vi i dag sitter på ny, officiell granskningsinformation som svart på vitt visar att det ursprungliga beslutsunderlaget var gravt skevt, vinklat och ofullständigt.

Det finns inget som helst sakligt stöd för att det var "omöjligt" att skapa en behandlingsallians eller hålla ett SIP-möte. Tvärtom var det ju exakt en öppen, samordnad individuell plan som hade behövts!

Om det verkligen fanns en genuin vilja att hjälpa barnet varför kallade inte vården till ett SIP-möte med mamman och assistenterna direkt? Varför valde man i stället att sitta i skuggorna och ändra i protokollet i samband med placeringen?

Att påstå att det inte gick att få till en allians när den externa Ensolution-rapporten visade att det var myndigheterna själva som bröt mot god barnavårdspraxis och mörkade underlag är ingenting annat än en bekväm efterkonstruktion för att släta över ett myndighetshaveri.
Om inte du slutar skriva skit om mig så måste jag gå vidare med det. Jag vill också påminna om att du länge hånade mig om SIP – ända tills jag förklarat för dig så många gånger att du tydligen började fatta.

Åter till tråden så är det INTEcirkelresonemang” att resonera utifrån befintliga handlingar – det är normal analys.
Citera
2026-08-20, 10:01
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Fullständigt fel och det är direkt skrämmande att du som läkare skriver det. Är det många av dina kollegor som har samma i grunden felaktiga tro?

Visa gärna en källa på att så inte är fallet! Behövs uppstart sociala insatser så innebär detta att man per definition känner oro. Telefonkontakt eller brev blir då per definition en orosanmälan.
Citera
2026-08-20, 10:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Om inte du slutar skriva skit om mig så måste jag gå vidare med det. Jag vill också påminna om att du länge hånade mig om SIP – ända tills jag förklarat för dig så många gånger att du tydligen började fatta.

Åter till tråden så är det INTEcirkelresonemang” att resonera utifrån befintliga handlingar – det är normal analys.

Jag instämmer helt att det var ett sakligt SIP-möte som behövdes, helt utan socialtjänstens medverkan och utan dessa förbannade orosanmälningar till höger och vänster baserade på fria fantasier.

"Doktorn" gör precis som du och upprepar om och om igen uttrycket "det som framkommer". Men vad han i själva verket gör är att enbart hänvisa till inaktuell information och gamla sekundärkällor.

Var finns den aktuella informationen och primärkällan som styrker det han påstår har "framkommit"?

Jag måste påminna om att de handlingar som "doktorn" lutar sig mot är totalt inaktuella i ljuset av den nya information som tillkommit i ärendet. Därför håller hans argument helt enkelt inte längre.

Det som sammanfattas i domstolsbeslut är nästan alltid sekundärkällor: alltså socialtjänstens egna tolkningar av vad de påstår att vården har sagt. Det finns ofta en enorm diskrepans mellan vad som faktiskt står i sjukvårdens originaljournaler (primärkällan) och vad som därefter kokats ihop i socialtjänstens tjänsteanteckningar.

Jag har redan visat dig den skillnaden svart på vitt i tråden tidigare.
Citera
2026-08-20, 10:13
Medlem
Citat:
Visa gärna en källa på att så inte är fallet! Behövs uppstart sociala insatser så innebär detta att man per definition känner oro. Telefonkontakt eller brev blir då per definition en orosanmälan.

Eh? Bara för att man samverkar mellan olika enheter behöver personen det handlar om orosanmälas?
Citera
2026-08-20, 10:17
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag instämmer helt att det var ett sakligt SIP-möte som behövdes, helt utan socialtjänstens medverkan och utan dessa förbannade orosanmälningar till höger och vänster baserade på fria fantasier.

"Doktorn" gör precis som du och upprepar om och om igen uttrycket "det som framkommer". Men vad han i själva verket gör är att enbart hänvisa till inaktuell information och gamla sekundärkällor.

Var finns den aktuella informationen och primärkällan som styrker det han påstår har "framkommit"?

Jag måste påminna om att de handlingar som "doktorn" lutar sig mot är totalt inaktuella i ljuset av den nya information som tillkommit i ärendet. Därför håller hans argument helt enkelt inte längre.

Det som sammanfattas i domstolsbeslut är nästan alltid sekundärkällor: alltså socialtjänstens egna tolkningar av vad de påstår att vården har sagt. Det finns ofta en enorm diskrepans mellan vad som faktiskt står i sjukvårdens originaljournaler (primärkällan) och vad som därefter kokats ihop i socialtjänstens tjänsteanteckningar.

Jag har redan visat dig den skillnaden svart på vitt i tråden tidigare.
Jag har inget intresse av att fortsätta denna rundgång med dig som pågått i hundratals inlägg. Jag vet din åsikt men jag kommer att fortsätta använda befintliga handlingar i mina analyser av vad som hänt. Respektera det och sluta posta lögner om mig i tråden. Låt gärna bli att svara på mina inlägg om du inte har något att tillföra i sak.
Citera
2026-08-20, 10:20
Medlem
Citat:
Ja, av allt att döma är det precis vad som hänt. Det är fullständigt vidrigt att vården dumpat det här på socialtjänsten och sedan låtit katastrofen ske. Det finns inga rimliga förklaringar och inga ursäkter för detta vidriga beteende.
Frågan sen är var fick cth information om denna psyksjuka mamma som hon kallade Victoria, var det via korridorsskvaller el hade hon tagit del av orosanmälan o dragit slutsatsen att det fanns inget att utreda utan det var bara att åka o hämta flickan?🤔 Eller var det JV som sa åt handläggare att gå vidare utan utredning...detta blir givetvis bara spekulationer eftersom det inte finns några dokument om såna förfaranden 🙏
Citera
2026-08-20, 10:26
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Kallelse till SIP är en inbjudan till samverkan och orosanmälan är en anmälan – det är fundamentalt olika saker.

En SIP, vad innebär det? Attention förklarar
https://www.youtube.com/watch?v=-ynVrusZA8U
Citera
2026-08-20, 10:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Från Elsas rätt på facebook:

Citat:
Det finns en central motsägelse i Örebro kommuns hantering av fallet Elsa: förvaltningen och ansvariga politiker hänvisar återkommande till sekretess, samtidigt visar uppgifter att 103 personer varit involverade i ett och samma LVU‑ärende.

Det är en nivå av intern åtkomst som saknar motstycke och väcker frågor. Hur många är involverade i ett brott som polisen utreder? Det här är frågor NA borde ställa direkt.

Hur kan förvaltningen hänvisa till sekretess som skäl för att nämnden inte får ta del av handlingar – samtidigt som 103 personer haft åtkomst till samma ärende?

Är det förvaltningens uppfattning att 103 pers är normalt i ett LVU‑ärende? Chefer och förvaltningsdirektör har hänvisat föräldrarna till att två socialsekreterare ansvarar för ärendet.

Hur förklaras då att över hundra personer nu uppges ha varit delaktiga? Hur motiveras att socialsekreterare som inte arbetat med ärendet varit inne på julafton, juldagen och nyårsafton, på kvällstid? Även en föräldraledig sekreterare.

Hur går sekretessprövningen till när så många haft åtkomst? Den sekretessgranskning som NA rapporterade om i april konstaterade att ”inga brister” fanns. Hade man läst rapporten hade man sett att det inte stämde, stora brister konstaterades.

Hur harmoniserar detta med att 103 personer haft tillgång till ärendet? Anser förvaltningen att det är rimligt att använda över hundra personella resurser i ett ärende som rör ett barn?

Hur har denna resursförbrukning påverkat andra barn och ärenden där faktiska skyddsbehov funnits?

Har förvaltningen gjort en intern riskanalys av hur detta påverkat verksamheten?

Är detta undantag eller praxis? Om undantag – vad är motiveringen? Om praxis – hur säkerställs rättssäkerhet och proportionalitet?

Att chefer som kritiserats och undanhållit information nu själva ska utreda rimmar inte.

Slutligen: Hur mycket har Fallet Elsa kostat i form av familjehem, arbetstid, konsulter, sakkunniga, juridiskt ombud, omorganisation av verksamhet, utköp av två medarbetare, omplaceringar, undermåliga utredningar, fem externa granskningar och övriga insatser?

Det är inte längre en teknikalitet utan en fråga om rättssäkerhet, intern kontroll, ekonomi och trovärdighet.

Här är en sammanfattning av de nya uppgifterna gällande det misstänkta dataintrånget i "Fallet Elsa" baserat på artikelbilderna från Nerikes Allehanda (NA):

Citat:
Omfattande aktläsning: En första granskning visar att 103 unika personer på Socialförvaltningen har haft åtkomst till flickan Elsas akt under ärendets handläggning. Det är betydligt fler än de ett 40-tal tjänstemän som föräldrarna från början misstänkte när de upptäckte obehöriga namn i loggarna.

Loggningar under storhelger: Det framgår att tjänstemän har varit inne i akterna under storhelger som julafton och nyårsafton. Förvaltningen har hävdat att detta ska ha skett utifrån arbetsrelaterade behov.

Polis- och IMY-anmälningar: En privatperson polisanmälde Örebro socialtjänst för dataintrång i juli efter Kvartals avslöjande. Både föräldrarna och kommunen har anmält händelsen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Kommunens anmälan rör en person som misstänks ha läst akterna utan behörighet.

Internutredning och jävsfråga: Den interna granskningen pågår fortfarande och utförs manuellt av enhetschefer och gruppledare som kollar om deras personal haft behörighet. Hittills uppges en person ha saknat behörighet. Både förvaltningsdirektör Patrik Jonsson och biträdande förvaltningsdirektör Stefan Nilsson har avböjt att svara på frågor från NA under pågående utredning.

Politisk kritik: Elias Hallman (KD), ledamot i socialnämnden, har varit kritisk mot att politiker som ska fatta beslut i svåra ärenden inte har fått ta del av samtliga handlingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in