2026-08-20, 01:38
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RarPonny
Det är jag verkligen inte. Har också universitetsutbildning inom bristyrke, så jobb finns. Är helt normalt inskriven hos AF.
Tror inte kretinerna fattar att du bara vill ha lite tips om hur man kan snika åt sig ytterligare deg!
Men efter några hundra sidor så kanske, sluta aldrig hoppas!
Citera
2026-08-20, 01:46
Medlem
Citat:
Det är jag verkligen inte. Har också universitetsutbildning inom bristyrke, så jobb finns. Är helt normalt inskriven hos AF.
Vi måste kanske göra något åt utbildningarna i landet, så att alla, även människor som du, kan ta till sig dem.
Citera
2026-08-20, 01:49
Medlem
RarPonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vi måste kanske göra något åt utbildningarna i landet, så att alla, även människor som du, kan ta till sig dem.
Jag är bortom räddning.

Men jag tror säkert att det kommer stramas åt för framtida generationer.
Citera
2026-08-20, 01:55
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
”Hur dem har det”? Du menar nog hur de har det. Varje gång jag ser det svenska språket våldtas så här så spyr jag lite i halsen. För fan lär dig att stava och skriva korrekt.

Angående din post så fattar jag inte vad du vill ha sagt. Är du full?
Min fråga gäller ju det som du frågar efter?

Hur det blåser? Vad som händer i din vardag då du säger att det är livet du lever och att det är så bra?

Självklart söker jag också lycka som dig.

Tro mig.

Jag tror på dig.

Nu när jag går runt som dig så tycker jag synd om andra som jobbar. Det är ett annat perspektiv som jag får uppleva att någon som Anna i kassan som jobbar 9 timmar inte får göra denna dag. Det är delvis en beskrivning av att leva i nuet och det kanske du också gör? Jag vet inte men kontrasten är stor hur du och jag tänker mot den som är på jobbet och "arbetar". Resten av tiden är ju jämförbar mot fritiden - alla har fritid.

Jag vet inte. Du ville ha andras synpunkter och åsikter? Jag går nog inte all in som dig men jag testar nu A-kassans hoppborg tills det inte är roligt att hoppa där längre. Jag har andra planer för framtiden och om jag inte hamnar i samma sits igen kommer jag ändå se positivt på tiden om det kommer igen.
Senast redigerad av OceanDeep 2026-08-20 kl. 01:57.
Citera
2026-08-20, 01:57
Medlem
RarPonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Min fråga gäller ju det som du frågar efter?

Hur det blåser? Vad som händer i din vardag då du säger att det är livet du lever och att det är så bra?

Självklart söker jag också lycka som dig.

Tro mig.

Jag tror på dig.

Nu när jag går runt som dig så tycker jag synd om andra som jobbar. Det är ett annat perspektiv som jag får uppleva att någon som Anna i kassan som jobbar 9 timmar inte får göra denna dag. Det är delvis en beskrivning av att leva i nuet och det kanske du också gör? Jag vet inte men kontrasten är stor hur du och jag tänker mot den som är på jobbet och "arbetar". Resten av tiden är ju jämförbar mot fritiden - alla har fritid.

Jag vet inte. Du ville ha andras synpunkter och åsikter? Jag går nog inte all in som dig men jag testar nu A-kassans hoppborg tills det inte är roligt att hoppa där längre. Jag har andra planer för framtiden och om jag inte hamnar i samma sitts igen kommer jag ändå se positivt på tiden om det kommer igen.
Jag hejar på dig. Stick it to the man!
Citera
2026-08-20, 02:46
Medlem
Merwinnas avatar
Vet inte, men det är väl ingen hemlighet att de flesta aktivitetsrapporter brukar bestå mest av kreativt skrivande..?
Citera
2026-08-20, 03:40
Medlem
Känns som en SD, kd eller M som skrivit ett inlägg för att locka väljare för att få folk att rösta för stramare regler. Men alla vet om att arbetslösa blir trakasserade och lever mycket svårt. Så sluta häda i trådar och sprida fake news för att locka tidö röstare.
Citera
2026-08-20, 04:10
Medlem
folkgemenskaps avatar
Minns ni Folkhemmet? Det var en tid då samhällsbygget handlade om trygghet, gemenskap och full sysselsättning som det övergripande målet. När man råkade ut för sjukdom eller arbetslöshet fanns det ett skyddsnät som faktiskt bar, inte en byråkrati konstruerad för att misstänkliggöra.

Sedan kom 1990-talets nyliberala skifte då målet om full sysselsättning övergavs till förmån för inflationsbekämpning. Massarbetslösheten byggdes i praktiken in i systemet som en permanent tillsats för att hålla lönerna nere, och helt plötsligt förvandlades ett strukturellt samhällsproblem till en enskild individs misslyckande.

Sjukförsäkringen och a-kassan har monterats ner till nivåer där vanliga arbetare riskerar att gå från hus och hem om de blir sjuka eller tappar jobbet. Skolan, sjukvården och omsorgen har förvandlats till en marknad där riskkapitalister plundrar gemensamma skattepengar på vinst, medan personalen går på knäna och köerna bara växer.

Samtidigt som enorma förmögenheter samlats på toppen har det allmänna förfallit, och för att dölja skadverkan riktar högerpolitiken strålkastarljuset mot "lata bidragstagare" som dom själv bär ansvaret för. De behöver hitta på såna här uppförstorade skräckbilder för att folk ska slåss inbördes istället för att granska vart skattepengarna faktiskt tar vägen.

Att bemöta såna här uppenbara trollinlägg handlar därför inte om att diskutera om det är "skönt att slappa på soffan". Det handlar om att syna avledningsmanövern. Högern vill att du ska vara förbannad på en påhittad slacker på Flashback, så att du inte märker hur den reella tryggheten för helt vanligt folk har monterats ner bit för bit.
Senast redigerad av folkgemenskap 2026-08-20 kl. 04:13.
Citera
2026-08-20, 04:49
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pidr
Känns som en SD, kd eller M som skrivit ett inlägg för att locka väljare för att få folk att rösta för stramare regler. Men alla vet om att arbetslösa blir trakasserade och lever mycket svårt. Så sluta häda i trådar och sprida fake news för att locka tidö röstare.
Det är vad staten vill att du ska tro, så att folk inte får för sig att arbetslösa inte är sämre än andra. Hade det sociala stigmat varit mindre hade fler gjort som Ts.
Citera
2026-08-20, 05:34
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rehabilitator
Alla tror att jag inte vill, men jag har försökt och misslyckats med allting. När sen dessutom både allmänheten och satanister övervakar varje steg man tar blir arbetslivet problematiskt.

AF var längesen jag hade att göra med, nu är det FK istället, och jag oroar mig för att högervridningen i samhället ska skapa politiska beslut som gör att min fattigpension tas ifrån mig. Arbete är helt uteslutet för det finns ingenting jag klarar av.
Det finns Somalier som inte kan svenska som jobbar..

Men ja, jag har iaf. en vän som TS som hellre sitter hemma och spelar PlayStation eller dator och har gjort det i 20ish år nu.
Citera
2026-08-20, 05:43
Medlem
KonungHonungs avatar
Tack TS för att du binder upp resurserna som annars hade gått till en somalisk biovapenfamilj! o7

Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
Du är medveten att pensionen kommer bli rätt så kass?
Så livet börjar när man är 67-70?
Citera
2026-08-20, 06:06
Medlem
mhns avatar
En kompis har levt på aktivitetsstöd i över 20 år. Han har fått ut mellan 10-11 tkr / mån, och det klarade han sig på. Det blev inga lyxresor till Karibien, eller ens en bussresa till Ullared, men det var inget som han kände att han saknade speciellt mycket. En typisk dag såg ut som så: vakna vid 10.00, ta en långfrukost framför datorn, ta en tupplur, surfa lite på datorn, köra ett långpass på gymmet, hem och äta och ta en tupplur, ta en promenad, surfa, ta en tupplur, pyssla lite i hemmet, surfa, och gå och lägga sig vid 02.00.

Han fick dock eld i baken när Tidö-regeringen sänkte aktivitetsstödet rejält. Tror han helt plötsligt bara fick ut dryga 7 tkr. Så med hjälp av AF så fick han anställning på en målerifirma med lönebidrag där han jobbar heltid idag.

Det ser dock ut som att vänstern kommer att ta makten under nästa mandatperiod, så de kommer med största sannolikhet att öka bidragen rejält, och då får vi se hur min kompis gör. Jag skulle gissa att han säger upp sig när han tjänat in A-kassa, och sedan återgår till sitt forna bidragsliv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in