2026-08-19, 22:29
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Jag röstade SD senast, men nu blir det sannolikt S. Varför har jag ändrat mig? Av flera olika anledningar.

Jag skulle vilja se en SD + S regering. Men tyvärr förhandlar S inte med SD. Därför stödde jag SD förra ggn, för att skicka en signal att SD ska tas på allvar.

Tyvärr innebär ett samarbete med M och högern att fokus hamnar på att göra de rikaste, girigaste, ondaste människorna i Sverige ännu rikare och mäktigare. På bekostnad av vanligt folk!

Eftersom jag tillhör vanligt folk anser jag nu att sossarna och vänstern behöver pressa de rikaste och ondaste mer, än Tidö som enbart suger de rikaste kukar.

Mitt liv har lärt mig att jag sällan är unik, så kanske är det fler som resonerar som mig.
SDs flirt med M har varit en katastrof.

Jag avskyr S men håller helt med dig angående M. Moderaterna är den värsta ormen i riksdagen. Det kommer absolut inte att bli bättre med L i samma båt. Jag önskar SD lycka till att ro den omnämnde iland.
Citera
2026-08-19, 22:32
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Vi säger som Mark Twain:

"Hade vårt röstande betytt något så hade dom inte låtit oss hålla på med det"...

Att "rösta" är vuxenvärldens svar på att skriva brev till Jultomten...

Käre medborgare, Wallenbergarna och frimureriet styr som dom känner för, dom bryr sig inte hur du "röstar"...
Ja jösses... Ett verkligt folkstyre vore katastrof, för folk inom normalspannet är totalt inkapabla att förstå större orsakssamband.
Citera
2026-08-19, 23:39
Medlem
Först tyckte jag det var obegripligt hur vänstersidan kan leda som vill höja skatten med flera tusen i månaden för medelklassen och har kaos och komminister på sin sida, medan tidö förbättrat enormt dessa fyra år.

Sen läste jag något inlägg här som jag tror förklarar det- valet avgörs i förorterna och på TikTok typ. Alla dessa nya väljare som inte följer den gamla logiken. Det kan nog vara kört för många år om vänstern vinner detta val.
Citera
2026-08-19, 23:48
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Först tyckte jag det var obegripligt hur vänstersidan kan leda som vill höja skatten med flera tusen i månaden för medelklassen och har kaos och komminister på sin sida, medan tidö förbättrat enormt dessa fyra år.

Sen läste jag något inlägg här som jag tror förklarar det- valet avgörs i förorterna och på TikTok typ. Alla dessa nya väljare som inte följer den gamla logiken. Det kan nog vara kört för många år om vänstern vinner detta val.

Du vet väl att SD är störst på tiktok? Tror du tiktok bara är ett blatteställe eller?
Citera
2026-08-19, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Du vet väl att SD är störst på tiktok? Tror du tiktok bara är ett blatteställe eller?

Ingen aning. Det verkar vara den naiva ungdomen och invandrare som vill ha tillbaka den katastrofala vänstern i alla fall.

Det är lustigt dock, tidö hamnade 10% bakom i princip direkt efter valet dvs innan de hunnit göra något. Där har de legat kvar. Oklart varför, när de gjort allt de sagt och som folk har röstat för. Kan det vara att samtliga svenska muslimer röstar vänster pga stödet till Israel från regeringen?
Citera
2026-08-19, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Tyvärr innebär ett samarbete med M och högern att fokus hamnar på att göra de rikaste, girigaste, ondaste människorna i Sverige ännu rikare och mäktigare. På bekostnad av vanligt folk!
Jag är lite sen och tänker inte läsa igenom 17 sidor så du har kanske besvarat detta redan men, vilken är kostnaden? Jag är också en vanlig arbetare som kan läsa om att de "rika" får mer men jag kan inte riktigt sätta fingret på hur det påverkat mig negativt. Jag betalar också mindre i skatt, något jag definitivt inte gjort om de röd/gröna fått bestämma. Det hade också irriterat mig mer att pengar gick till bidragstagare - vilka kommer bli fler och få mer om de röd/gröna vinner - än personer som faktiskt gjort något, tagit sig upp på den ekonomiska stegen, i många fall sysselsatt andra och iaf har någon form av argument för att gynnas. Jag vill inte heller att vi tar hit nya bidragstagare som sedan ska ta 7 år på sig för att få ett jobb - om de någonsin jobbar. Så valet ligger väl i vart man helst ser de pengar man själv aldrig får ta del av hamnar - och chansen är att de kommer gynna samhället mer om de hamnar hos von Knös än Mohammad.
Senast redigerad av MDchlorian 2026-08-19 kl. 23:57.
Citera
2026-08-19, 23:52
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ingen aning. Det verkar vara den naiva ungdomen och invandrare som vill ha tillbaka den katastrofala vänstern i alla fall.

Det är lustigt dock, tidö hamnade 10% bakom i princip direkt efter valet dvs innan de hunnit göra något. Där har de legat kvar. Oklart varför, när de gjort allt de sagt och som folk har röstat för. Kan det vara att samtliga svenska muslimer röstar vänster pga stödet till Israel från regeringen?

Du har alltså varit medlem på flashback i 10 år men missat alla trådar om att SD är störst på Internet?

Här är en sån tråd t.ex.

(FB) Sverigedemokraterna de mäktigaste svenskarna på sociala medier
Citera
2026-08-19, 23:55
Medlem
De verkar inte vara stora nog iaf, ungdomen och förstagångsväljarna är kraftigt vänsterlutande till skillnad från förra gången.

Att SD har hög närvaro på sociala medier behöver inte betyda att de därmed lockar flest väljare där
Citera
2026-08-19, 23:57
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
De verkar inte vara stora nog iaf, ungdomen och förstagångsväljarna är kraftigt vänsterlutande till skillnad från förra gången.

Att SD har hög närvaro på sociala medier behöver inte betyda att de därmed lockar flest väljare där

Så ungdomen var kraftigt höger i senaste valet men inte i år? Vad baserar du det på?
Citera
2026-08-19, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Jag befarar tyvärr att det blir maktskifte och Tidö har i viss mån bäddat för det själv.
De skulle behöva en gemensam vision eller projekt.
Bygga kärnkraft är såklart bra men det kommer att ta många år och bli så dyrt att det kanske inte ens kommer att påverka elpriserna särskilt mycket.
Återuppbygga försvaret är också bra men inget som direkt påverkar gemene mans liv.
Låsa in kriminella länge är ännu ett exempel på en jättebra grej men är heller inget som påverkar vanligt folks liv. Att gå omkring och vara glad att man sluppit dö i en skjutning är väl det minsta man kan begära liksom..
Strypa invandringen är det bästa de åstadkommit men samma där, det finns redan så jävla många här att en minskning inte märks i vardagen. Samma somalier och araber går fortfarande och slår dank och föder ännu fler avkommor som vi tvingas föda och se växa upp här.

Lägg därtill deras ständiga jobbskatteavdrag som kommer att ge partiledarna femton tusen kronor mer i månaden.
Där förstår jag att Maggan o co. gnuggar händerna för det sticker faktiskt i ögonen på "vanligt folk" som får nöja sig med vad, en femhundring ca.?

Hur låg lön tror du vanligt folk har? Skatten är sänkt med flera tusen i månaden för vanliga familjer i medelklassen
Citera
2026-08-19, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Så ungdomen var kraftigt höger i senaste valet men inte i år? Vad baserar du det på?

Förra valets data och undersökningar inför detta val

Jag skrev inte att det var kraftigt högerlutande förra valet. Du som varit medlem så länge verkar ändå ha svårt med läsförståelsen
Senast redigerad av grobiankungen 2026-08-20 kl. 00:01.
Citera
2026-08-20, 00:01
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Förra valets data och undersökningar inför detta val

Jag tror inte på DN's psyop-undersökning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in