2026-08-19, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Utesluter inte att den här killens ekonomiska situation och förehavanden med Tor trots allt kan vara nyckeln. Efter att ha fått studiemedel under hösten och sugit på de sista örena under våren är han ordentligt pank. Tänker att nån på de närbelägna gårdarna kanske behöver lite handräckning. Söker upp Tor men nåt går snett. Landar ett jobb som tidningsbud först senare.

Datumet den 31 maj är intressant. Kanske har han utfört jobb åt Tor och blivit utlovad betalt den sista i månaden. När inget händer på kontot söker han upp Tor. Som inte vill betala ut några pengar. Johan finns på spektrat och har försummat sin uppgift. Det skär sig rejält mellan honom och surgubben. Ingen annan, utom möjligtvis Gärd, känner till deras relation.

Det är hur man än vrider och vänder på det svårt att hitta nån logik i att pengarna lämnas kvar. Jag tror helt enkelt att GM missar dem.

Tvivlar på det, Tor vad enligt anhöriga en man av gamla gardet som gjorde "rätt" för sig och ville att saker skulle gå rätt till.

Hade JJ utfört något jobb till Tor , Hade Tor betalat samma dag troligtvis, han hade inte brist på pengar och tvivlar starkt på att han hade gått runt och varit "i skuld" till någon som JJ
Citera
2026-08-19, 21:49
Medlem
Kan det inte ha varit så att JJ tog bankkortet och papper och drog lite i lådor men lämnade resten för att få det att se ut som ett rånmord? Alltså rikta misstankar mot pundare ish?

Sedan att han missade plånbok var bara ren stress efter att ha klubbat ihjäl två.

Jag tror 100% JJ är ensamt skyldig och att det är ett vennsinnesdåd av honom. Kanske blev han konfronterad för att ha rört sig på gården på en av sina heliga promenader och detta tillsammans med pappans sjukdom slog slint för honom.
Citera
2026-08-19, 21:51
Medlem
Blir inte klok på tavlan med den blodiga kvinnan. AI-bildsökningar är ganska tillförlitliga numera, men det går inte att hitta en enda visuell matchning. Får mig att anta att den inte är serieproducerad, utan eventuellt unik/egenmålad, och var motivet är hämtat från går inte att få klarhet i, vilket ger stöd för att det är ett fritt motiv. AI ger olika förslag beroende på hur man "croppar" avbilden: Frostbiten (2006), Ichi the Killer (2001), The Grudge...

Tycker mig dock känna igen motivet, men kan för mitt liv inte komma på var jag ska ha sett det i så fall.

Hur som helst är det jävligt udda att välja att pryda väggen med en blodig kvinna, och i synnerhet om man varit med om något så dramatiskt som ett yxmord.

Inte heller memento mori-motivet (dödskallen och ljuset) lyckas ge några exakta bildträffar.
Citera
2026-08-19, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Blir inte klok på tavlan med den blodiga kvinnan. AI-bildsökningar är ganska tillförlitliga numera, men det går inte att hitta en enda visuell matchning. Får mig att anta att den inte är serieproducerad, utan eventuellt unik/egenmålad, och var motivet är hämtat från går inte att få klarhet i, vilket ger stöd för att det är ett fritt motiv. AI ger olika förslag beroende på hur man "croppar" avbilden: Frostbiten (2006), Ichi the Killer (2001), The Grudge...

Tycker mig dock känna igen motivet, men kan för mitt liv inte komma på var jag ska ha sett det i så fall.

Hur som helst är det jävligt udda att välja att pryda väggen med en blodig kvinna, och i synnerhet om man varit med om något så dramatiskt som ett yxmord.

Inte heller memento mori-motivet (dödskallen och ljuset) lyckas ge några exakta bildträffar.

Varför är ni så besatta att veta var tavlorna kommer ifrån?

Kommer de ge någon form av klarhet i morden tror ni?

Det räcker väl att man tycker det är en rätt vidrig sinnessjuk typ av konst
Citera
2026-08-19, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Tvivlar på det, Tor vad enligt anhöriga en man av gamla gardet som gjorde "rätt" för sig och ville att saker skulle gå rätt till.

Om Tor anlitade svart arbetskraft för att få nåt skitgöra gjort var det kanske inget han som rättskaffens man skyltade med. Och de egenskaper folk tillskriver en brutalt mördad anhörig ger kanske inte heller en genomnyanserad bild.

Gjorde han annars rätt för sig och ville att saker skulle skötas ordentligt krävde han nog även det av andra. Här kan han tjurskalligt satt hälarna i backen när någon ville ha ersättning för nåt han tyckte var pissigt utfört.

Citat:
Hade JJ utfört något jobb till Tor , Hade Tor betalat samma dag troligtvis.

I brist på närmare personkännedom kan jag för egen del inte uttala mig om det.
Senast redigerad av Bemp 2026-08-19 kl. 22:11.
Citera
2026-08-19, 22:03
Medlem
Ingen som tror att JJ kommer berätta den riktiga sanningen på fredag i rätten?
Citera
2026-08-19, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag orkar inte leta, men det är en man som tillsammans med sin fru/sambo har kokat ihop det och anger att de fått inspirationen i den här tråden.

De har också vaskat fram en namngiven medgärningskvinna som är rödhårig och i vad de tycker passande ålder. Hon är dotter till en person som anses 'lämplig' att misstänka här i tråden. Någon granne tror jag.

Det finns säkert inlägg om henne här i tråden, då det är alla registerslagningar som går att göra hemifrån med i tipset.

Edit: Som ren spekulation är det intressant på så sätt att det handlar om kopplingar till JJ och inte någon av de otaliga andra som passerat revy i tråden. Kopplingen ska alltså vara en bild på Annie Lööf och hennes hårfärg på JJs toalett, vad det nu kan vara värt.

Det är JJs lillasyster Elins sambo som berättar att han och systern har gjort den här kopplingen till rödhåriga givet bilden på Annie Lööf. Tjejen de pratar om var barn i en av granngårdarna i Brattås och hete Linda. De upptäckte även att hon hade en moster i Halmstad som hon brukade hälsa på och Johan bodde innan i Halmstad. Hon har även två bröder varav en de utmålar som en person med samma emoaktiga estetik som JJ gillar.

De som känner JJ är övertygade om att det var kärlek som gjorde att han flyttade till Härnösand.
Citera
2026-08-19, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Ingen som tror att JJ kommer berätta den riktiga sanningen på fredag i rätten?

Verkligen inte. Får vi annat än tystnad från honom blir jag förvånad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Rena LGWP fantasier. Vad tillför det att spekulera kring hur det i detalj har gått till? Blir du upphetsad?
Nej, men du blev.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wip
Kan det inte ha varit så att JJ tog bankkortet och papper och drog lite i lådor men lämnade resten för att få det att se ut som ett rånmord? Alltså rikta misstankar mot pundare ish?

Sedan att han missade plånbok var bara ren stress efter att ha klubbat ihjäl två.

Jag tror 100% JJ är ensamt skyldig och att det är ett vennsinnesdåd av honom. Kanske blev han konfronterad för att ha rört sig på gården på en av sina heliga promenader och detta tillsammans med pappans sjukdom slog slint för honom.

Han hade kunnat stanna vid att rota runt och sno väskan för att få det att se ut som ett rånmord. Nu använder han bankkortet. Det gör väl honom de facto till en rånmördare kan jag tänka.
Citera
2026-08-19, 22:10
Medlem
Om han hade för vana att stjäla när han har det knapert så hade han varit straffad både innan och efter 2005.
Citera
2026-08-19, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Varför är ni så besatta att veta var tavlorna kommer ifrån?

Kommer de ge någon form av klarhet i morden tror ni?

Det räcker väl att man tycker det är en rätt vidrig sinnessjuk typ av konst
För att de ger lite insyn i en annars extremt tillbakadragen och tystlåten mördares hjärna.

Det faller sig naturligt att undra hur och varför han valt just de där tavlorna, vad som egentligen försiggår i hans inre.
Senast redigerad av MentalTraslojd 2026-08-19 kl. 22:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in