Citat:
Ursprungligen postat av
menomi
Något som diskuteras alldeles för lite är varför polisen läckte ut var DNA-spåret (det på Gerds ben) var av för natur och var de hittades. Hade detta inte läckt till media så hade ju första förhören med JJ varit mycket mer intressanta.
Tjänstefel att läcka ut den informationen.
Fråga: När skulle detta ha gjorts och hur gick det till? För jag får inte ihop det...
I Veckans Brott 2014 berättade man att polisen gjort ett omtag i utredningen och Leif GW Persson säger att detta beror på en DNA-träff man funnit. GW tillägger sedan: "
Jag kan inte gå in på vad det består i". Så det var ju uppenbarligen inte allmänt känt vad för slags DNA det rörde sig om, eller vart man funnit träffen, 2014 i vart fall.
När J.J förhörs första gången 4 april 2026 så nämns endast att dom hittat hans DNA, men inte vart. Det är dock i detta förhör han medger att han dragit in henne i ladan.
När jag sedan kollar nyhetsrapporteringen från när J.J häktades (10 april 2026) så rapporterades det endast om "ett DNA-fynd" och när jag kontrollerar aktuell tråd kring tiden 12 april så fanns det inga bekräftade uppgifter kring vart DNA-träffen hittats.
...så min slutsats är att placering, och form, av DNA inte var allmänt känt när J.J förhördes första gången.