2026-08-19, 15:50
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Ser ut att ha hållits tre förhör med den misstänkte.
Hur ser du det? Är det inte lite märkligt att det typ blivit total radiotystnad från medias sida? Inte en rad bortsett från Aftonbladets podd igår. Det kommer väl inte ett ord från åklagare eller polis men helt tyst? Inte ens advokatbytet har fångats upp.
Citera
2026-08-19, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Hur ser du det? Är det inte lite märkligt att det typ blivit total radiotystnad från medias sida? Inte en rad bortsett från Aftonbladets podd igår. Det kommer väl inte ett ord från åklagare eller polis men helt tyst? Inte ens advokatbytet har fångats upp.
Medierna krim-rapporterar nog mycket från t ex Brattås nu. Och det händer väl inte så mycket i det här fallet. I så fall måste reportrarna gräva lite och det är väl en prioriteringsfråga för redaktionerna.
Dom samlar kanske ihop lite uppgifter för en publicering längre fram, advokatbytet är nog, som enskild händelse, inte tillräckligt för en egen artikel.
Såvida man inte är ute efter massa klick bara, Nyheter 24 eller liknande kanske kan koka soppa på spik och krydda med ett advokatbyte.
Men det kommer nog, dom borde väl försöka ligga på framförallt angående dödsorsak/tidpunkt för döden.

Under tiden får vi väl försöka hitta saker själva. Och det är intressant höra beskrivningar från de som träffat TN.
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-19 kl. 16:11. Anledning: tillägg
Citera
2026-08-19, 18:40
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Om han ens gjort värnplikten. Han ser dock ut som en sån som kanske vapenvägrat eller nåt liknande.

Haha du är kvinna va?
Man ser verkligen inte generellt på män vad de har för militärt förflutet. Jag kommer direkt att tänka på en studie- och en arbetskamrat som bägge såg ut mycket som "Hej jag är fältbiolog, röstar vänster och har gjort vapenfri tjänst" i sitt sätt att klä sig och vara.

Verkligheten: Den ene hade varit fallskärmsjägare, den andre fjälljägare. Det lärde mig själv ganska mycket faktiskt om att inte döma hunden efter håren i det här sammanhanget. Inte ens yrkesmilitärer ser heller alltid ut som såna när de är civila och lediga.

Pedantiska, fyrkantiga personer brukar för övrigt inte sällan trivas bra i det militära. TN tillhör liksom jag också en generation där de allra flesta män gjorde militärtjänst i någon form och där det var ganska svårt att krångla sig ifrån det. Dessutom ofta något av ett socialt handikapp när man umgicks med andra män att inte ha gjort det. Så mer troligt än inte att han har gjort det.
Citera
2026-08-19, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Haha du är kvinna va?
Man ser verkligen inte generellt på män vad de har för militärt förflutet. Jag kommer direkt att tänka på en studie- och en arbetskamrat som bägge såg ut mycket som "Hej jag är fältbiolog, röstar vänster och har gjort vapenfri tjänst" i sitt sätt att klä sig och vara.

Verkligheten: Den ene hade varit fallskärmsjägare, den andre fjälljägare. Det lärde mig själv ganska mycket faktiskt om att inte döma hunden efter håren i det här sammanhanget. Inte ens yrkesmilitärer ser heller alltid ut som såna när de är civila och lediga.

Pedantiska, fyrkantiga personer brukar för övrigt inte sällan trivas bra i det militära. TN tillhör liksom jag också en generation där de allra flesta män gjorde militärtjänst i någon form och där det var ganska svårt att krångla sig ifrån det. Dessutom ofta något av ett socialt handikapp när man umgicks med andra män att inte ha gjort det. Så mer troligt än inte att han har gjort det.

Jag fruktar att ni här har spänt kärran framför hästen och sedan ägnat en god stund åt att diskutera hästens frisyr.

Huruvida TN gjort värnplikt vet vi icke, och huruvida en man ser ut som fjälljägare, fältbiolog eller fritidspolitiker säger oss tämligen litet. Att dessutom inleda med ”du är kvinna va?” innan man förklarar för henne hur män ser ut i uniform gör knappast saken mer vetenskaplig.

Era två bekanta må hava varit både fallskärmsjägare och fjälljägare under formidabelt civila frisyrer. Det är förvisso en trevlig anekdot, men jag har svårt att se hur deras meritförteckningar bringar oss närmare sanningen om TN.

Den intressanta frågan är väl i stället: finns det någon faktisk uppgift om att TN gjort värnplikt, och i så fall vad skulle hans militära bakgrund ha för relevans för det vi faktiskt försöker förstå om honom?

Annars riskerar vi att göra en hel militärparad av en uppgift som ingen ännu ens har lagt fram.

Härtill är jag nödd och tvungen.
Citera
2026-08-19, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyigemet
Jag håller helt med dig ! Jag ber om ursäkt att jag råkade skriva borde. Hon ville att han skulle åka hem, men inte han. Jag är rätt säker på att han "vägrade", vilket i förlängningen ledde till mordet. Vi vet inte hur lång vistelse som var planerat från början. Dröjde han sig kvar längre än vad som först var planerat ? Blev hon less på honom och ville därför att han skulle åka. Finns olika teorier i denna tråd, vi får vänta på tills polisen ger information, vilket lär komma en dag. Ingen ide att spekulera, svaret kommer vi att få.
han kanske hade hjälpt till. Med allt möjligt.bla högg han ved..sen var hon nöjd och tyckte han kunde åka hem
Citera
2026-08-19, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Vi har fått en bild av mgm hur han var som vuxen, i relationer, på jobbet. Men har det kommit fram något om hur han var som ung och som barn? I vilka sammanhang befann han sig, umgänge, personlighet etc
Citat:
Ursprungligen postat av Master63
Även värnplikt hade varit intressant att få reda på.
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopHansBrask
Jag fruktar att ni här har spänt kärran framför hästen och sedan ägnat en god stund åt att diskutera hästens frisyr.

Huruvida TN gjort värnplikt vet vi icke, och huruvida en man ser ut som fjälljägare, fältbiolog eller fritidspolitiker säger oss tämligen litet. Att dessutom inleda med ”du är kvinna va?” innan man förklarar för henne hur män ser ut i uniform gör knappast saken mer vetenskaplig.

Era två bekanta må hava varit både fallskärmsjägare och fjälljägare under formidabelt civila frisyrer. Det är förvisso en trevlig anekdot, men jag har svårt att se hur deras meritförteckningar bringar oss närmare sanningen om TN.

Den intressanta frågan är väl i stället: finns det någon faktisk uppgift om att TN gjort värnplikt, och i så fall vad skulle hans militära bakgrund ha för relevans för det vi faktiskt försöker förstå om honom?

Annars riskerar vi att göra en hel militärparad av en uppgift som ingen ännu ens har lagt fram.

Härtill är jag nödd och tvungen.

Tills någon hugad letar rätt på uppgifter om värnplikt (alt vapenfri tjänstgöring) så kanske några tidigare folkbokföringsadresser kan vara lite intressanta. Vet inte om någon av adresserna ger ledtrådar till eventuell militärtjänstgöring
Man måste ju inte vara folkbokförd på den orten, det kanske till och med är vanligare att man INTe är folkbokförd där.

TN, född 690109:

19 år:
Dalviksringen 75 (fr o m 88-06-10)
Jönköping
24,5 år:
Nordpostpassagen 4 (fr o m 93-08-26)
Göteborg
25 år:
Bondegatan 9A (fr o m 94-05-26)
Stockholm
33 år:
De La Gardies väg 30 (fr o m 02-06-05)
Gustavsberg
(Var kanske inte mycket till ledtrådar om ungdomen, men alltid något).
Citera
2026-08-19, 19:48
Medlem
Master63s avatar
Citat:
Tills någon hugad letar rätt på uppgifter om värnplikt (alt vapenfri tjänstgöring) så kanske några tidigare folkbokföringsadresser kan vara lite intressanta. Vet inte om någon av adresserna ger ledtrådar till eventuell militärtjänstgöring
Man måste ju inte vara folkbokförd på den orten, det kanske till och med är vanligare att man INTe är folkbokförd där.

TN, född 690109:

19 år:
Jönköping
24,5 år:
Göteborg
25 år:
Stockholm
33 år:
Gustavsberg
Han borde ha gjort sin eventuella värnplikt i Eksjö I 12 , Ing 2 eller i Skövde T2 , P4 eller K3 med tanke på geografiskt område.
Citera
2026-08-19, 19:59
Medlem
Citat:
TN, född 690109:

19 år:
Jönköping
24,5 år:
Göteborg
25 år:
Stockholm
33 år:
Gustavsberg
Citat:
Han borde ha gjort sin eventuella värnplikt i Eksjö I 12 , Ing 2 eller i Skövde T2 , P4 eller K3 med tanke på geografiskt område.
Man kan kontakta Pliktverket och kolla. Vet dock inte om uppgifterna är för gamla och därför kan ha arkiverats på något ställe, men fråga kan man ju alltid göra!

Angående adresserna:
Åtta år på Bondegatan på Söder. Hur hamnar man där, från Jönköping? Även om bostadsmarknaden i Stockholms attraktiva områden kanske inte var exakt lika het 1994 som 2026, så var det ändå väldigt svårt att få tag i en bostad på Söder. Vanligen tvingades man ju hoppa runt med halvårsvisa/årsvisa andrahandskontrakt.

(Hyresvärd idag: Einar Mattsson, vet inte om detsamma gällde 1994).
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-19 kl. 20:05.
Citera
2026-08-19, 20:02
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Jag läste något i tråden om att såg ut som fjälljägare?
På äldre dar blivit kustjägare och kvinnojägare.

Citat:

Lär ju inte vara köpt bostad då.
Bra kontakter redan då?
Eller bra listig redan då?

EDIT:
illistig redan då...
Senast redigerad av gofigur 2026-08-19 kl. 20:05.
Citera
2026-08-19, 20:03
Avslutad
Citat:

TN, född 690109:

19 år:
Jönköping
24,5 år:
Göteborg
25 år:
Stockholm
33 år:
Gustavsberg

---
Senast redigerad av Beda-Valand 2026-08-19 kl. 20:16. Anledning: Postade fel
Citera
2026-08-19, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
han kanske hade hjälpt till. Med allt möjligt.bla högg han ved..sen var hon nöjd och tyckte han kunde åka hem
Håller med v.d.g. spekulationer, ev, militärtjänst etc. Känns som många söker hans förflutna vilket bara kommer att drabba familjer/barn/vänner/ex etc. Spar dom detta i denna situation! Hoppas på livstid men blir väl 18 år. Skicka honom gärna därefter till Tartu då han uppfyller alla deras krav på överflyttade fångar. Några större besvär med besökare till honom kommer Estland knappast att få
Senast redigerad av Backflash58 2026-08-19 kl. 20:31.
Citera
2026-08-19, 20:22
Medlem
Citat:
Man kan kontakta Pliktverket och kolla. Vet dock inte om uppgifterna är för gamla och därför kan ha arkiverats på något ställe, men fråga kan man ju alltid göra!

Angående adresserna:
Åtta år på Bondegatan på Söder. Hur hamnar man där, från Jönköping? Även om bostadsmarknaden i Stockholms attraktiva områden kanske inte var exakt lika het 1994 som 2026, så var det ändå väldigt svårt att få tag i en bostad på Söder. Vanligen tvingades man ju hoppa runt med halvårsvisa/årsvisa andrahandskontrakt.

Jag har inte i huvudet hur gamla hans barn är, och orkar inte gå bakåt i tråden. Med tanke på årtalen borde väl åtminstone ngt barn fötts under tiden han bodde på Bondegatan. Sååååå....trumvirvel.....hans blivande fru bodde nog på Bondegatan när de träffades och flyttade ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in