Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Haha du är kvinna va?
Man ser verkligen inte generellt på män vad de har för militärt förflutet. Jag kommer direkt att tänka på en studie- och en arbetskamrat som bägge såg ut mycket som "Hej jag är fältbiolog, röstar vänster och har gjort vapenfri tjänst" i sitt sätt att klä sig och vara.
Verkligheten: Den ene hade varit fallskärmsjägare, den andre fjälljägare. Det lärde mig själv ganska mycket faktiskt om att inte döma hunden efter håren i det här sammanhanget. Inte ens yrkesmilitärer ser heller alltid ut som såna när de är civila och lediga.
Pedantiska, fyrkantiga personer brukar för övrigt inte sällan trivas bra i det militära. TN tillhör liksom jag också en generation där de allra flesta män gjorde militärtjänst i någon form och där det var ganska svårt att krångla sig ifrån det. Dessutom ofta något av ett socialt handikapp när man umgicks med andra män att inte ha gjort det. Så mer troligt än inte att han har gjort det.
Jag fruktar att ni här har spänt kärran framför hästen och sedan ägnat en god stund åt att diskutera hästens frisyr.
Huruvida TN gjort värnplikt vet vi icke, och huruvida en man ser ut som fjälljägare, fältbiolog eller fritidspolitiker säger oss tämligen litet. Att dessutom inleda med ”du är kvinna va?” innan man förklarar för henne hur män ser ut i uniform gör knappast saken mer vetenskaplig.
Era två bekanta må hava varit både fallskärmsjägare och fjälljägare under formidabelt civila frisyrer. Det är förvisso en trevlig anekdot, men jag har svårt att se hur deras meritförteckningar bringar oss närmare sanningen om TN.
Den intressanta frågan är väl i stället: finns det någon faktisk uppgift om att TN gjort värnplikt, och i så fall vad skulle hans militära bakgrund ha för relevans för det vi faktiskt försöker förstå om honom?
Annars riskerar vi att göra en hel militärparad av en uppgift som ingen ännu ens har lagt fram.
Härtill är jag nödd och tvungen.