2026-08-15, 17:24
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hbg042
Myckey möjligt? Så du tror de finns en chans att de skulle vara ni eller gais som har bäst publiksnitt? Jag vet att ni och gais haft det jävligt tufft igenom åren men ni har också fler medgångare. Mitt första inlägg skrev jag av irritation för jag tycker det är uppenbart att vi 2026 fortfarande är bättre än majoriteten i allsvenskan. Som någon annan skrev "Inget lag hade haft över 7000 i publiksnitt om man havererat som de hade gjort senaste tiden (vilket man kan se på Norrköping)."
Om Norrköping hade haft derbyt mot Landskrona så hade de också haft över 7000. Det är vad som skiljer Helsingborg och Norrköping åt i publiksnitt i år.
Citera
2026-08-15, 17:25
Medlem
.NateHiggers.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Mffs publiksiffra 1999 till 2000= -11,5%

Difs 1999 tilll 2000= -40%
Hammarby 2009 till 2010= - 34%
Hifs publiksiffra senast ni åkte ner 2022 till 2023= -22,5%

Ja du verkar ha en poäng.

Något säger mig att det stadigt gått neråt sen dess.
Citera
2026-08-15, 17:42
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .NateHiggers.
Något säger mig att det stadigt gått neråt sen dess.
Faktiskt inte. Både för Hammarby och Helsingborg så var första säsongen den med lägst publik i superettan, det blev väl en chock för alla medgångare som de har.
Citera
2026-08-16, 22:16
Medlem
Ziccco3s avatar
Gnaget har +32000 i snitt 2026.
Nästa match är mot roddarna
Det spelas sent i månaden så socbidraget och förtidspensionen har kommit in på kontot utan att det har gått så många dagar att slösa bort pengarna på tjack och spel.
Detta faktum innebär troligtvis att det dyker upp en hel del luftmadrasser på Nationalarenan. Kom och delta i fotbollsfesten och öka vårat fantastiska snitt för 2026.
Citera
2026-08-17, 18:51
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Vi var färre än vanligt i Sundsvall men lyckades ändå överrösta Giffarna på deras hemmaplan, precis som vi brukar göra.

En ny sång sjöngs:

Inga hinder är för stora
Ingen väg är för lång
Så sträck på din rygg, höj din sång
Vik dig aldrig
För jag har det på känn
Att vi ska se Di Röe vinna guldet igen

Melodi: A Horse With No Name
Citera
2026-08-18, 05:40
Medlem
50-Cents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziccco3
Gnaget har +32000 i snitt 2026.
Nästa match är mot roddarna
Det spelas sent i månaden så socbidraget och förtidspensionen har kommit in på kontot utan att det har gått så många dagar att slösa bort pengarna på tjack och spel.
Detta faktum innebär troligtvis att det dyker upp en hel del luftmadrasser på Nationalarenan. Kom och delta i fotbollsfesten och öka vårat fantastiska snitt för 2026.
Smutsiga råtta
Skadedjur och farsot SVFF s gullegris tvi
Citera
2026-08-19, 17:46
Medlem
Citat:
Om Norrköping hade haft derbyt mot Landskrona så hade de också haft över 7000. Det är vad som skiljer Helsingborg och Norrköping åt i publiksnitt i år.
Haha dem leder superettan med 6 poäng och lär med stor sannolikhet gå upp direk.. men du påstår att derbyt är de ända som skiljer HIF och Norrköping publikmässigt? Låt Norrköping gå samma öde som HIF så kan vi se om de "bara" är derbyt som skiljer oss år.
Citera
2026-08-19, 19:17
Medlem
När jag började stå på Södra stå , sjunga och åka på bortamatcher på början av milleniet hade vi varit uppe nästan 10 år i Allsvenskan. Ofta i toppen av tabellen och dessutom hade vi mycket mera publik än våra närmaste konkurrenter. Till och med i den näst högsta divisionen hade vi 1992 haft mest publik utav alla. I detta skedet hade det varit absurt att tala om "de fem stora" och utelämna HIF. IFK Norrköping var på sin höjd ett bottenlag på den här tiden och de drog inte mycket publik heller.

Med detta sagt så har tiderna förändrats och numera är skillnaderna mellan HIF:s och IFK Norrköpings publik mindre. Vi har fortfarande en kärna av supportrar som är mera fanatiska, men till antalet har Peking nästan lika många supportrar. Jag förstår inte riktigt att vi skulle behöva hävda oss mot den klubben. Finns nästan ingen rivalitet.
Citera
2026-08-19, 19:37
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hbg042
Haha dem leder superettan med 6 poäng och lär med stor sannolikhet gå upp direk.. men du påstår att derbyt är de ända som skiljer HIF och Norrköping publikmässigt? Låt Norrköping gå samma öde som HIF så kan vi se om de "bara" är derbyt som skiljer oss år.
Skillnaden mellan Landskronas matcher i Helsingborg och Norrköping var drygt 6000. Slå ut det på 10 hemmamatcher för Norrköping och de har 7050 i publik. Helsingborg har 7235.

Vi kan spekulera på, i HIF supportrarnas värld så är ni alltid speciella. Tidigare exempel har visat att första säsongen i superettan är den lagen tappar mest. Så har det varit för Hammarby, Örebro och HIF ( som hade 6 000 i snitt 2023).

Vad jag vände mig emot är att Norrköping är ett nuvarande faktiskt exempel på publikkollaps när de bara är marginellt sämre än HIF.
Senast redigerad av sebastian_ 2026-08-19 kl. 19:42.
Citera
2026-08-19, 19:49
Medlem
Citat:
Vad jag vände mig emot är att Norrköping är ett nuvarande faktiskt exempel på publikkollaps när de bara är marginellt sämre än HIF.
Ungefär vad jag också kommit fram till. Just nu är vi marginellt före Peking om man bara ska mäta publiksiffror. Jag tycker dock att skillnaden är större om man väger in historik i modern tid, våldskapital, sångstyrka, repertoaren utav sånger, vänskaper och rivaler, viljan att åka på långa bortaresor m.m.

Vi är helt enkelt en mycket intressantare förening.
Citera
2026-08-19, 20:41
Medlem
Citat:
Skillnaden mellan Landskronas matcher i Helsingborg och Norrköping var drygt 6000. Slå ut det på 10 hemmamatcher för Norrköping och de har 7050 i publik. Helsingborg har 7235.

Vi kan spekulera på, i HIF supportrarnas värld så är ni alltid speciella. Tidigare exempel har visat att första säsongen i superettan är den lagen tappar mest. Så har det varit för Hammarby, Örebro och HIF ( som hade 6 000 i snitt 2023).

Jaha? 2017 slutade HIF 7a och hade 6700 i snitt och utan ha något derby.. 2023 låg vi mer eller mindre på nedflyttning hela året. Norrköping LEDER serien och har har STOR chans att gå upp direkt igen men har 200 fler.

2023 är också löjligt att räkna som "första säsongen" när vi kommer från 1 säsong i allsvenskan. och samtidigt som vi åkt med huvudet före, först av alla.
Senast redigerad av Hbg042 2026-08-19 kl. 20:54.
Citera
2026-08-19, 21:03
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Måste - om än något motvilligt - hylla Gnagets tifo i söndags. Riktigt snyggt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in