2026-08-14, 21:44
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Ett problem är väl att Olympia bara tar 16k, vilket jag antar blir typ max 15k med avspärrningar? Svårt att bli en av de stora publiklagen när man är begränsad av arenan. Tro mig, been there done that.

Finns det några seriösa planer på utbyggnad?
Så vitt jag vet finns inga planer på utbyggnad.

Jag skrev i ett tidigare inlägg att vi har bra stöd i motgång, men även att vi inte har störst potential i medgång.
IFK Göteborg t ex tror jag skulle minska procentuellt mer än oss i Superettan, men också öka mer än oss ifall de skulle ta guld och få en större arena. De har förvisso motgång nu, men bara relativt sin framgångsrika historia. De har fortfarande inte åkt ur Allsvenskan och som oss legat på undre halvan i Superettan. Först då tror jag att massorna skulle sluta fylla Gamla Ullevi (eller var de tänkt spela). Sen finns det lag som är känsligare för motgång än IFK Göteborg.
Mest prestationsbaserade supporterskaran är förmodligen malmö ff. Senast de var nere hade de en bråkdel av sitt nuvarande stöd och där var det även sjungande supportrar som slutade gå på fotboll. Kappvändare. Usla medgångare. De flesta av dem skulle lika gärna kunna stötta IFK malmö om det laget blivit störst.
I ert fall har ni prövats nästan lika hårt som oss och klarat av det. Det är bara att lyfta på hatten, även om jag hatar er.

För egen del siktar jag som vanligt att vara på plats alla matcher som jag har tillträde till. Min avstängning har gått ut och jag har därför hängt på¨luckan vid biljettsläpp till BoIS borta. Jag har även tagit ledigt till Kalmar i cupen och fixat mina resor till Sundsvall, Uddevalla samt varit på alla matcher hittills. Oavsett om HIF spelar i Norrland eller Skåne så tänker jag vara där och sjunga lika högt varje gång. Sen kan jag inte styra över polisens vansinniga strategier. Det är min enda egentliga nackdel.
Citera
2026-08-14, 23:47
Medlem
Irmschers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Ja i motgång så står Hief ut när det gäller att locka publik. I medgång kan alla lag (utom Häcken och BP) ha relativt höga publiksiffror.

Vad det gäller Sirius så får vi se om dom bygger en kultur som är hållbar även när det inte är tabellstrid. Kommer bli intressant att följa kommande år.
Vi har vuxit stadigt i flera år och då har vi ju varit betydligt närmare att åka ur än att ta guld.
Citera
2026-08-15, 00:24
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irmscher
Vi har vuxit stadigt i flera år och då har vi ju varit betydligt närmare att åka ur än att ta guld.
Stackare.
Citera
2026-08-15, 01:26
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Så vitt jag vet finns inga planer på utbyggnad.

Jag skrev i ett tidigare inlägg att vi har bra stöd i motgång, men även att vi inte har störst potential i medgång.
IFK Göteborg t ex tror jag skulle minska procentuellt mer än oss i Superettan, men också öka mer än oss ifall de skulle ta guld och få en större arena. De har förvisso motgång nu, men bara relativt sin framgångsrika historia. De har fortfarande inte åkt ur Allsvenskan och som oss legat på undre halvan i Superettan. Först då tror jag att massorna skulle sluta fylla Gamla Ullevi (eller var de tänkt spela). Sen finns det lag som är känsligare för motgång än IFK Göteborg.
Mest prestationsbaserade supporterskaran är förmodligen malmö ff. Senast de var nere hade de en bråkdel av sitt nuvarande stöd och där var det även sjungande supportrar som slutade gå på fotboll. Kappvändare. Usla medgångare. De flesta av dem skulle lika gärna kunna stötta IFK malmö om det laget blivit störst.

I ert fall har ni prövats nästan lika hårt som oss och klarat av det. Det är bara att lyfta på hatten, även om jag hatar er.

För egen del siktar jag som vanligt att vara på plats alla matcher som jag har tillträde till. Min avstängning har gått ut och jag har därför hängt på¨luckan vid biljettsläpp till BoIS borta. Jag har även tagit ledigt till Kalmar i cupen och fixat mina resor till Sundsvall, Uddevalla samt varit på alla matcher hittills. Oavsett om HIF spelar i Norrland eller Skåne så tänker jag vara där och sjunga lika högt varje gång. Sen kan jag inte styra över polisens vansinniga strategier. Det är min enda egentliga nackdel.
Mffs publiksiffra 1999 till 2000= -11,5%

Difs 1999 tilll 2000= -40%
Hammarby 2009 till 2010= - 34%
Hifs publiksiffra senast ni åkte ner 2022 till 2023= -22,5%

Ja du verkar ha en poäng.
Senast redigerad av sebastian_ 2026-08-15 kl. 01:49.
Citera
2026-08-15, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hbg042
Asså snälla någon.. berätta för mig, du som ändå "lever i verkligheten". Västerås, Sirius och mjällby är alltså bättre än HIF på läktaren?

HIF har haft FULLKOMKLIG misär på plan sedan 2014..

Men sirius, vsk o mjällby hade fortfarande snittat 7-8000 i superettan UTAN några derbyn och heta matcher?

Hur många hade GAIS på läktaren ÅREN innan dem gick upp i allsvenskan?

HIF premiärträning lockar VARjJE år 1500-2000 personer. Endast bois som kan dra med sig publik till olympia. Sisrius, vsk, Örebro o Norrköping ligger liiiiite bättre geografiskt än vad HIF gör..

Sirius ligger först i allsvenskan, kommer från Uppsala som är större än hbg, har Stockholm 45 min ifrån och deras supportrar vet inget om misär och prövningar. Likadant gäller vsk och mjällby..

Som sagt GAIS är den klubb isf som skall jämföras. Och åter igen, hur många var o kollade på gais i superettan dem senast 10 åren? 2.500? 3000 max..

Det finns ingen fotbollsklubb i Sverige som är mer prövad än Helsingborgs IF.
Du har väl rätt i en del som ert geografiska läge. Men 116-Sofia skrev att i dagsläget är det ingen självklarhet att ni har mer stöd. Inte historiskt. Vad det gäller prövningar så känns det som mitt VSK haft det tuffare. Många år i SE och även kämpat i botten av div.1. Nära konkurs två gånger. Ena gången räddad av supporternas insamling. Inte hjälpta av kommunen. Ändå hållit en supporterkultur. Därmed inte sagt ni är dåliga. Men mest prövade är ni inte. Kanske inte heller vi. Finns ju klubbar som upphört.
Citera
2026-08-15, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Du har väl rätt i en del som ert geografiska läge. Men 116-Sofia skrev att i dagsläget är det ingen självklarhet att ni har mer stöd. Inte historiskt. Vad det gäller prövningar så känns det som mitt VSK haft det tuffare. Många år i SE och även kämpat i botten av div.1. Nära konkurs två gånger. Ena gången räddad av supporternas insamling. Inte hjälpta av kommunen. Ändå hållit en supporterkultur. Därmed inte sagt ni är dåliga. Men mest prövade är ni inte. Kanske inte heller vi. Finns ju klubbar som upphört.
Det är rena barnleken det ni VSKare, HIFare etc har gått igenom. När det kommer till misär och lidande så är vi Gaisare ohotad etta. Inget annat lag är ens i närheten.

Finns till och med en bok skriven om det som heter "Förbannade GAIS". Rekommenderad läsning.
Citera
2026-08-15, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Det är rena barnleken det ni VSKare, HIFare etc har gått igenom. När det kommer till misär och lidande så är vi Gaisare ohotad etta. Inget annat lag är ens i närheten.

Finns till och med en bok skriven om det som heter "Förbannade GAIS". Rekommenderad läsning.
Ja ni är också ett lag med motgångar. Men just nu är det rätt ljust för oss bägge. Aldrig lätt att gradera. Men Helsingborg med alla sina år i allsvenskan och flera SM-guld är nog inte många som anser haft det tuffast. GAIS har väl rätt stora meriter även om det var ett tag sedan.
Citera
2026-08-15, 14:17
Medlem
Irmschers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Stackare.
Påstod jag aldrig, rättade bara hans felaktiga slutsats.
Citera
2026-08-15, 16:51
Medlem
Citat:

Jag förstår du menar.. men jag pratar i relation till publiksnitt. Och där är vi överlägsna. (Utanför dem 5 stora)
Senast redigerad av Hbg042 2026-08-15 kl. 16:55.
Citera
2026-08-15, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hbg042
Jag förstår du menar.. men jag pratar i relation till publiksnitt. Och där är vi överlägsna.
Möjligt att ni har bäst publiksnitt. Det jag främst invände emot var att du tyckte inget lag haft mer misär än Helsingborg. Kan lova att om ni harvat några år i div.1 hade du varit glad att ligga i SE.
Citera
2026-08-15, 17:07
Medlem
Citat:
Möjligt att ni har bäst publiksnitt. Det jag främst invände emot var att du tyckte inget lag haft mer misär än Helsingborg. Kan lova att om ni harvat några år i div.1 hade du varit glad att ligga i SE.
Myckey möjligt? Så du tror de finns en chans att de skulle vara ni eller gais som har bäst publiksnitt? Jag vet att ni och gais haft det jävligt tufft igenom åren men ni har också fler medgångare. Mitt första inlägg skrev jag av irritation för jag tycker det är uppenbart att vi 2026 fortfarande är bättre än majoriteten i allsvenskan. Som någon annan skrev "Inget lag hade haft över 7000 i publiksnitt om man havererat som de hade gjort senaste tiden (vilket man kan se på Norrköping)."
Citera
2026-08-15, 17:16
Medlem
Bäst snitt kanske vi inte haft. Men de vi har som är engagerade har ändå hängt med genom de svåra åren. Sen har väl alla lag förbättrats på läktaren,vilket är positivt. Hade gärna sett fler "medgångare" i VSK. Våran ynkliga arena borde vara fullsatt varje match när vi äntligen går skapligt i AS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in