2026-08-19, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är som jag tidigare skrivit om inte förvånande att Mohamssons bärande av symbolen för Israel i detta läge är provocerande och ger upphov till reaktioner. Så sett har Strandhäll helt rätt.

Det går inte att frikoppla symbolen från detta sammanhang i politiska sammanhang och göra den enbart till en symbol för det judiska folket, även om den de facto är det också. Reaktionerna är inte konstiga och kritiken i sig är klart rimlig.

Vilket inte är något försvar för om någon går över gränsen och verkligen uttrycker något hotfullt eller judehatande.

Men poängen för er israelvänner är att alltid bunta ihop och slå ihjäl och medvetet göra alla reaktioner till en fråga om ”antisemitism”.

Det går mycket bra att använda Davidsstjärnan som en symbol för det judiska folkets situation i Sverige. Förra gången Davidsstjärnan användes flitigt för att symbolisera judar var i Nazityskland.

Det är enligt min mening mycket olämpligt att använda Davidsstjärnan som en symbol för de mycket svåra krigsbrott som landet Israel under Netanyahu har begått i Gaza. Använd i så fall åtminstone hela flaggan, som är en symbol för nationen Israel, och inte enbart Davidsstjärnan, som är en symbol för folket.

Det finns all anledning för oss i Sverige att fundera över varför judar behandlas så illa i Sverige. Och det finns all anledning för oss att försöka göra något åt den situationen.

https://www.sverigesradio.se/artikel/ellen-och-rasmus-attackerades-efter-prideparaden-i-malmo

En artikel i Sydsvenskan, som däremot är låst, gör det klart att Ellen och Rasmus attackerades i Malmö för att de bar på en israelisk flagga. Det framgår också, fast i en uppföljande artikel, att personerna som attackerade dem pratade arabiska.

Notera att Ellen och Rasmus inte vågade bo kvar i Malmö.
Citera
2026-08-19, 16:20
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Men herregud. Är hon alkoholist tänker jag? https://www.expressen.se/sport/fotboll/landslaget/annika-strandhalls-forklaring-efter-attacken-/
Hursom, S har lika stora problem med antisemitism som V och speciellt i Malmö har det ju alltid varit så (undantaget Göran Persson).
Malmö stad verkar ju helt förtappat och livsfarligt att vistas i för både judar och alla som bara inte hejar på Hamas och visar empati med judar, som Mohamsson gjorde.
Då kommer det hatstormar och "Må hon brännas" från Malmö-akademiker som varit ledare för projekt drivna med skattepengar.

Se hur Malmö skötte det när Aron, Jönsson och Emanuel var i Malmö för att föra en öppen diskussion med folket.

Denna skrikvänster är Sveriges största hot mot demokratin. Det går inte att säga emot. De allierar sig med islamister och förkläder sig i hbtq flaggor.

Det finns inget produktivt alls med dessa individer. Allt de vill är att förgöra. Samhället ska vara lika trasigt som deras uppväxt.
Citera
2026-08-19, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AKKo-Itachi
"islamvänster" lol, är ateist.

Mm precis, gå och hoppa från det högsta taket du kan hitta, landsförrädare. Vill inte att våra politiker här jobbar för Israel istället för Sverige, men förväntar mig såklart inte att ett SD-mongo ska förstå sådant.

Du kanske är ateist, men det hindrar dig uppenbarligen inte från att heja på islamisterna och förorda mord på folk (eller självmord för folk) som ogillar islamister.

Jag drar mina egna slutsatser om var du står politiskt.
Citera
2026-08-19, 16:27
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
De sista som ska kritisera Israel är just Europa efter vad de gjorde mot judarna. Många länder var inblandade på olika sätt, inklusive sverige.

EU:s regeringar, framförallt vår egen, ska hålla sin käft stängd.

I den mån svenskar har någon historisk skuld är den till judar som folkgrupp, inte till landet Israel. Kritik mot Israel och dess regim vad gäller lösningen på frågan om palestinierna är fullt legitim och antisemitism och förintelsen är inte relevanta faktor som påverkar hur kritiken ser ut.

Sverige och EU bör agera utifrån moral och eget intresse och de sammanfaller i att sätta all möjlig press på Israel att lösa konflikten.
Citera
2026-08-19, 16:29
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
"En press från EU och USA kan lösa konflikten."

Se där, där är ditt judehat uppfläkt för hela världen att beskåda.

Med det säger du mellan raderna att allting är Israels fel. De ska bara "pressas av EU och USA" så *POFF* är konflikten borta. Inte ett pip säger du om alla de fientliga muslimska staterna som vill se Israels utplåning, att de ska ha något som helst ansvar i frågan om konflikten - som de själva startade.

Jag säger ingenting sådant alls, det du skriver om är sant och fakta i ekvationen, men ändrar ingenting i att lösningen innefattar att EU och USA sätter press på Israel att de måste lösa frågan.
Citera
2026-08-19, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Du blandar ihop svaren. Jag har inte anklagat dig.

Jag hatar inte kvinnan, men tycker illa om ideologin/religionen. Jag hatar inte vänstermänniskor, men tycker illa om ideologin, då den skapar hat. Så jag angriper ideologin och åsikterna inom ideologierna. Samma med nazism. Men jag hatar inte människorna, utan åsikterna. Människor är inte sina åsikter, utan har åsikter. De går att förändra och är självvalda.

Sina gärningar däremot, är man skyldiga till.

Du försöker flytta målposterna genom att svamla om skillnad på sak och person. Jag går inte på det. För övrigt så alltså den vidriga gärningen att hon har bett om ursäkt? Förlåtelse är väl ganska centralt för dom flesta människor.
Citera
2026-08-19, 16:33
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Det går mycket bra att använda Davidsstjärnan som en symbol för det judiska folkets situation i Sverige. Förra gången Davidsstjärnan användes flitigt för att symbolisera judar var i Nazityskland.

Det är enligt min mening mycket olämpligt att använda Davidsstjärnan som en symbol för de mycket svåra krigsbrott som landet Israel under Netanyahu har begått i Gaza. Använd i så fall åtminstone hela flaggan, som är en symbol för nationen Israel, och inte enbart Davidsstjärnan, som är en symbol för folket.

Det finns all anledning för oss i Sverige att fundera över varför judar behandlas så illa i Sverige. Och det finns all anledning för oss att försöka göra något åt den situationen.

https://www.sverigesradio.se/artikel/ellen-och-rasmus-attackerades-efter-prideparaden-i-malmo

En artikel i Sydsvenskan, som däremot är låst, gör det klart att Ellen och Rasmus attackerades i Malmö för att de bar på en israelisk flagga. Det framgår också, fast i en uppföljande artikel, att personerna som attackerade dem pratade arabiska.

Notera att Ellen och Rasmus inte vågade bo kvar i Malmö.

Du kan inte frikoppla symbolen från staten Israel eftersom den är så framträdande del av flaggan.

Ja, det finns antisemitism i Sverige och den är ett problem. Det är också ett problem att vapenisera detta och använda det som ett propagandamedel i Israel-Palestinakonflikten och det är vad som händer här i kritiken mot kritiken mot Mohamsson, och det är något jag då uppmärksammar.
Citera
2026-08-19, 16:37
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag säger ingenting sådant alls, det du skriver om är sant och fakta i ekvationen, men ändrar ingenting i att lösningen innefattar att EU och USA sätter press på Israel att de måste lösa frågan.

Nej, du har fel. Det är den islamska världen som måste ändra sin attityd till judar och israel. Först då kan de närma sig samtal och avtal.

Det är där skon klämmer. Förstår du inte det?
Citera
2026-08-19, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
Att någon ska "brinna i helvetet" är religiöst dravel, men att hoppas att någon ska "brännas" är uppvigling till mord. Jag förstår att du säkert tycker dig vara på rätt sida av staketet men här är du ute och cyklar.

Helvetet finns inte men Circle K är på riktigt.

Äsch. I min bok är det typ precis samma sak. Det är fritt fram för dig att tolka uttalandet hur du vill men i mina ögon ser det ut som vanligt tangentbordsvrede så som man har stött på massor av gånger.
Citera
2026-08-19, 16:42
Medlem
Den här sionisten "simon mohamson" är en skam. Hon pissar på sin fars grav och nämner ingenting om allt hat och hot som muslimer får utstå. Hon armkrokar numera med just de som hatar och hotar. Vad betyder då det hon säger att hon vill stå upp mot sånt?
Citera
2026-08-19, 16:43
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Förklara det då på ett sätt, med egna ord, som låter logiskt och vettigt till varför du gråtskriker om att det var så fel att hon bar Davidstjärnan.

Om det nu inte i grund och botten handlar om jude- och israel-hat för din del, dvs.

Jag tycker inte det är speciellt upprörande att hon gör detta, men det är lika lite upprörande att hon får kritik för det, något som är helt logiskt och följdriktigt. Vad som betyder något är vad hon och hennes parti gör i stort och där måste partiet och dess företrädare i första hand vara solidariskt med Sverige och bejaka svenskars frihet och vår liberala demokrati.

Tyvärr sviker liberalerna det grovt t ex när det gäller att de stöder könsstympning av pojkar och grava inskränkningar i vår yttrandefrihet vad gäller den avskyvärda hets mot folkgrupp-paragrafen som är ett hån mot svensk frihet och demokrati. I båda dessa saker åtminstone är det klart att de sätter utländska intressen långt framför omsorg om svensk demokrati och enskilda svenskars rättigheter.

(Det här med att folk skriker om något eller ”gråtskriker” när de inte håller med om något är nog i god konkurrens den allra mest imbecilla talking pointen från Israelvännerna.)
Citera
2026-08-19, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NgnJohn
Jo, men du vet väl att kristendomen är byggd kring det nya testamentet? Man behöver inte vara en religionshistoriker för att veta att Jesus läror är liksom hela grejen med kristendomen. Väck mig när islam förgrenar sig till en ny religion och kommer på nya religiösa skrifter som förespråkar fred och tolerans. Fast det kommer bli svårt med tanke på att koranen förbjuder apostasi och andra religioner.

Jodå. Du vet att Bibeln består av både gamla och nya testamentet va och att ditt påstående att Bibeln inte innehåller allt det du rasade upp är felaktigt?;

Vad det står i nån av de där böckerna påverkar min tolkning att det som det aktuella puckot skrev var nåt annat än motsvarande "må hon brinna i helvetet", dvs ett uttryck för hat, skrivet i affekt men inget seriöst dödshot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in