2026-08-18, 21:05
Medlem
På aktuellt ikväll.

Hur fan kan centern gå upp 2.5+%????!
Citera
2026-08-18, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lawless19

Kanske missnöjda liberaler som hatar SD och hoppar til C?
Eller icke radikala vänsterväljare inom S som hoppar till C för att blockera V, MP?
Citera
2026-08-18, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Eller icke radikala vänsterväljare inom S som hoppar till C för att blockera V, MP?

Åkesson är inne på samma spår

Citat:
Åkesson ser sitt eget parti som en anledning till att väljare flyr Tidösidan.

– Jag tror att det finns en del väljare som kanske är borgerliga som väljer att i alla fall i de här mätningarna visa sitt stöd för Centerpartiet, för att man helt enkelt inte vill rösta på Moderaterna, Kristdemokraterna eller Liberalerna för att de ska bilda regering med oss. Det är ett faktum, säger han.
Citera
2026-08-19, 06:32
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ja så är det säkert, men är nog en del moderater som inte vill se Jomshof som justitieminister också som gått över till Centern. Många högerväljare har nog tröttnat på Tidölagets ytliga populism och vill uppskattar Centerns mer seriösa framtoning.
Senast redigerad av Clodius 2026-08-19 kl. 06:35.
Citera
2026-08-19, 06:54
Medlem
Svag ljusning till tidö enligt novuwx
https://www.tv4.se/artikel/16C46j0FoCuEMCRuiow3KZ/svag-ljusning-men-fortsatt-brant-uppfoersbacke-foer-tidoe
Citera
2026-08-19, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nastera
Svag ljusning till tidö enligt novuwx
https://www.tv4.se/artikel/16C46j0FoCuEMCRuiow3KZ/svag-ljusning-men-fortsatt-brant-uppfoersbacke-foer-tidoe

Wow! och ganska många som svarade på TV4 Novus, 5617 intervjuer.
Gapet minskar.

S 30.1%
SD 19.1%
M 18.3%
MP 7.9%
V 7.4%
C 7.1%
KD 6.3%
L 1.9%
Övr 1.9%
Citera
2026-08-19, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lawless19
På aktuellt ikväll.

Själv har jag undrat i 10 år varför de inte går bättre. De är ju det perfekta partiet för alla som är värdeprogressiva men ekonomiskt höger. Dvs alla kvinnor i alla välmående villa- och storstadsförorter, alla kvinnliga högutbildade höginkomsttagare i storstäder samt kvinnliga yngre, urbana borgerliga etc.
Citera
2026-08-19, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
L har ingen chans enligt Demoskops mätning.

Tappar Tidö L så faller Tidö.

Dvs Tidö är tämligen chanslösa med L, utan L totalt chanslösa.

= Tidö är rökta.

Min tilltänkta taktikröst till L går således till C i syfte att säkra och stärka högerbudget inom kommande mittenregering (S/MP/C/KD).

Finns ingen anledning alls att stödrösta (C) tror jag. Detta eftersom (V) lärt sig läxan efter DÖ och JÖKen. De kommer antigen att sitta i en majoritetsregering som förhandlar internt; vilket kommer att beröva (C) möjligheten att hota att rösta med höger blocket ifall de inte får som de vill.

Skall (V) lämnas utanför så kommer (KD) att behövas så rent taktiskt är det bättre att stödrösta på (KD) tror jag. Det skulle dra en (S) regering mer åt höger.
Citera
2026-08-19, 07:57
Medlem
bioaccs avatar
Citat:
Gapet minskar.

L 1.9%
Dream on.

Liberalerna behöver göra en extraordinär slutspurt. Ja, de måste i princip lyckas med en sista, superdesperat Hail Mary!
Citera
2026-08-19, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Finns ingen anledning alls att stödrösta (C) tror jag. Detta eftersom (V) lärt sig läxan efter DÖ och JÖKen. De kommer antigen att sitta i en majoritetsregering som förhandlar internt; vilket kommer att beröva (C) möjligheten att hota att rösta med höger blocket ifall de inte får som de vill.

Skall (V) lämnas utanför så kommer (KD) att behövas så rent taktiskt är det bättre att stödrösta på (KD) tror jag. Det skulle dra en (S) regering mer åt höger.

Rätt. Den bästa och mest strategiska taktikrösten just nu är en röst på KD. Vinner Tidö är det helt okej, och förlorar Tidö kan det dra vänstern högerut.

Den enda saken som jag inte gillar med KD är att de vill höja biståndet – till korrupta länder – vilket ligger på ca 50 miljarder per år just nu, till ännu högre siffror. Katastrof för den svenska välfärden.
Senast redigerad av liapunov13 2026-08-19 kl. 08:01.
Citera
2026-08-19, 07:59
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Wow! och ganska många som svarade på TV4 Novus, 5617 intervjuer.
Gapet minskar.

S 30.1%
SD 19.1%
M 18.3%
MP 7.9%
V 7.4%
C 7.1%
KD 6.3%
L 1.9%
Övr 1.9%

Snart är S under 30% men att människor här i landet (om de ens tillhör landet) kan tänka sig rösta på V eller MP är fortfarande något som förvånar mig.
Hur stor del av deras siffror kommer från invandrare som kanske inte ens kan svenska eller ens vet hur det svenska valsystemet funkar och säkerligen inte vet vad de olika partierna står för mer än att V och MP vill ha mer invandring och att SD är farliga.

Ska Maggan nu få styra så kommer hon iallafall behöva samarbeta med alla tre nötter, C, MP och V där ingen egentligen tycker samma.
Citera
2026-08-19, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Snart är S under 30% men att människor här i landet (om de ens tillhör landet) kan tänka sig rösta på V eller MP är fortfarande något som förvånar mig.

S tappar till V och MP de radikala vänsterväljare inom S som vill se ökad invandring och straffrabatter till grova kriminella. Vi kan såklart se S under 30% på grund av detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in