2026-08-18, 15:09
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Någon högerbudget kan det inte bli fråga om eftersom både Magdalena och Ulf har lovat att inte låna pengar.

Att en socialdemokratiskt ledd regering skulle bli den första regering i modern tid att sänka skatter på den allmänna välfärdens bekostnad är väl inte så troligt?

En budget måste igenom riksdagen alltså blir det högerbudget eller har S/V/MP egen majoritet?

Några höjda skatter kommer det inte att bli, sänkta skatter kan däremot inte uteslutas.
Citera
2026-08-18, 15:18
Medlem
DaEzzs avatar
Och nu bekräftar SD/Jimmie Åkesson själv det som de allra flesta förstått, och som jag och andra lyft upp i den här TS, nämligen att allmänborgerliga väljare lämnar Tidö av det enkla skälet att de inte vill se SD i regeringen:

"– Jag tror att det finns en del väljare som kanske är borgerliga som väljer att i alla fall i de här mätningarna visa sitt stöd för Centerpartiet, för att man helt enkelt inte vill rösta på Moderaterna, Kristdemokraterna eller Liberalerna för att de ska bilda regering med oss. Det är ett faktum, säger han."

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/politik/akessons-svar-om-nya-bottensiffran/
Citera
2026-08-18, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Notera att jag inte påstod att du hade fel i sak, och när det gäller 14-åringar så röstade ju S faktiskt "Ja" till den lagstiftningen dvs den äger inte Tidö själva.

(Min fetning) Men även som jag skrev, och som du fortsätter hävda, så vinner man inte kommande val genom att kommunicera utåt att väljarna är dumma i huvudet som inte förstår hur bra Tidö-reformerna är.
Sossarna har alltid stiftat lagar som går ut på att brottslingar ska gå fria eller i vart fall få ett mycket lindrigt straff. Eller så låtsas de inför väljarna att de verkligen vill skydda medborgarna för brottslingar. Så röstade sossarna i år för några straffhöjningar och påstod att DE MINSANN ALLTID VARIT FÖR EN HÅRD KRIMINALPOLITIK.
Citera
2026-08-18, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Men det är precis vad en valkampanj är: att övertyga den där miljonen osäkra väljare om att Tidös politik gör skillnad. Ingen kan påverka de inbitna väljare som redan har bestämt sig. Valkampanjen är till för de osäkra. Verian säger att 14 procent är osäkra. Det är ganska många och vi har fyra veckor kvar till valet!

Ḱlart att det finns en chans men det är lite väl stort gap för att man skall vara optimistisk. Tyvärr.
Citera
2026-08-18, 16:08
Medlem
Intressant att sossarna fallit tillbaka så till den grad att deras samarbetspartier nu är runt 60 procent så stora.

Antar stor oro bland alla PARTIETS pampar. För hur ska de nu kunna regera på det enda sätt som de kan och har erfarenhet av?
Senast redigerad av 98ek 2026-08-18 kl. 16:12.
Citera
2026-08-18, 16:17
Medlem
Citat:
Och nu bekräftar SD/Jimmie Åkesson själv det som de allra flesta förstått, och som jag och andra lyft upp i den här TS, nämligen att allmänborgerliga väljare lämnar Tidö av det enkla skälet att de inte vill se SD i regeringen:

"– Jag tror att det finns en del väljare som kanske är borgerliga som väljer att i alla fall i de här mätningarna visa sitt stöd för Centerpartiet, för att man helt enkelt inte vill rösta på Moderaterna, Kristdemokraterna eller Liberalerna för att de ska bilda regering med oss. Det är ett faktum, säger han."

Men var det inte detta Centerns strategi de senaste 16 år?
Att locka inom Centern alla borgerliga väljare som hatar SD.
Ingen överraskning.
Senast redigerad av liapunov13 2026-08-18 kl. 16:20.
Citera
2026-08-18, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Ḱlart att det finns en chans men det är lite väl stort gap för att man skall vara optimistisk. Tyvärr.

Demoskops felmarginal är ganska okej att hantera.
Glöm inte att Demoskop kom närmast det riktiga valresultatet både 2018 och 2022.
Citera
2026-08-18, 16:34
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Demoskops felmarginal är ganska okej att hantera.
Glöm inte att Demoskop kom närmast det riktiga valresultatet både 2018 och 2022.

L har ingen chans enligt Demoskops mätning.

Tappar Tidö L så faller Tidö.

Dvs Tidö är tämligen chanslösa med L, utan L totalt chanslösa.

= Tidö är rökta.

Min tilltänkta taktikröst till L går således till C i syfte att säkra och stärka högerbudget inom kommande mittenregering (S/MP/C/KD).
Citera
2026-08-18, 16:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Det var ju det här du efterlyste bara förra dagen. Du ville ju sänka Tidö bara för att bli av med L.

Nu får du precis vad du önskade, MP i mittenregering, och ändå är du inte nöjd?

Nä. Jag vill ha SD på 27%, KD på 14%, M på 10% och L på 0%.
Citera
2026-08-18, 17:00
Avslutad
Citat:
Alla, bokstavligen alla tunga politiska kommentatorer och bedömare lägger skulden för Tidös kollaps och Liberalernas svanesång i OU på Kristersson och hans utspel under våren där han lovade 10+ statsrådsposter till SD i en kommande regering. Ett av de största strategiska misstagen i en valrörelse av en statsminister i modern politisk historia.

Mittenväljarna och många allmänborgerliga väljare vill absolut inte ha SD på de tunga departementen i en SD-marionettregering Kristersson 2.0, och det är sannolikt därför som vi bland annat ser starka siffror för Centern samtidigt som S behåller ett stabilt stöd över 30% som det överlägset största partiet.

Att sedan inte bara C utan nu även KD börjar orientera sig mittåt slår spiken i kistan för det som återstår av den svenska s.k "borgerligheten" och signalerar slutet för den 60-åriga striden om blockpolitiken i Riksdagen. Moderaterna förlorade.

Stora ord. Jag är inte lika säker jag.

Jag hoppas och tror det finns en viss chans att undersökningen visar fel. Man har tidigare konsekvent unerskattat vartåt den nya högern röstar.

Men vi får väl se.
Citera
2026-08-18, 17:28
Medlem
Citat:
Men var det inte detta Centerns strategi de senaste 16 år?
Att locka inom Centern alla borgerliga väljare som hatar SD.
Ingen överraskning.
Upplever att det varit mer kritisk mot V än SD senaste tiden, hon sa inte (direkt) att SD var problem för hennes regeringsalternativ utan bara typ "värderingar", liten uppmjukning?
Citera
2026-08-18, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Nä. Jag vill ha SD på 27%, KD på 14%, M på 10% och L på 0%.

SD 31%, M 10%, KD 10%.
Endast när Sossarna pressas till att bli Sveriges näst största parti kommer de att växa upp till något som är rationellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in