2026-05-03, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvarifaxxALaUe
Jag skulle säga typ mer än 4 månader. Men hämtade ut oljorna förut idag och provade att droppa typ 4 droppar CBD och 4 droppar Dronabinol under tungan för typ 20 min sedan och ja till min förvåning så känner jag faktiskt av det!

Kan inte påstå att jag är bäng men det är riktigt skönt och väldigt avslappnande! Ligger i soffan och tittar på Youtube och småskrattar åt allt möjligt

/Mvh

Ah jag förstår. Kan den långa tiden från första kontakt till där du är nu har berott på din situation och komplexitet med EP?
Citera
2026-05-03, 22:30
Medlem
SvarifaxxALaUes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kittenmittens
Ah jag förstår. Kan den långa tiden från första kontakt till där du är nu har berott på din situation och komplexitet med EP?

Kanske, men mest troligt är det för att dom egentligen endast skriver ut det till folk med svår smärta.
Men eftersom jag upplever väldigt stark smärta efter mina anfall så passar det mig bra.

Och en liten uppdatering nu när jag har ökat dosen av dessa så känner jag mig bara så lyckligt lottad att jag helt lagligt tex kan gå ut och äta mat på en restaurang eller sätta mig på en parkbänk och bara njuta av livet helt stenad i Sverige haha.

Det trodde jag aldrig, men äntligen
Fantastic!

Tog min senaste dos vid typ 16 tiden och känner fortfarande av det rätt mycket!

Jippi! För nu med min Epilepsi och min Autisma kan jag äntligen se världen genom ett helt annat f*cking prisma

/Mvh
Senast redigerad av SvarifaxxALaUe 2026-05-03 kl. 23:19.
Citera
2026-05-04, 10:28
Medlem
Citat:
Kanske, men mest troligt är det för att dom egentligen endast skriver ut det till folk med svår smärta.
Men eftersom jag upplever väldigt stark smärta efter mina anfall så passar det mig bra.

Och en liten uppdatering nu när jag har ökat dosen av dessa så känner jag mig bara så lyckligt lottad att jag helt lagligt tex kan gå ut och äta mat på en restaurang eller sätta mig på en parkbänk och bara njuta av livet helt stenad i Sverige haha.

Fantastic!

Jippi! För nu med min Epilepsi och min Autisma kan jag äntligen se världen genom ett helt annat f*cking prisma

/Mvh
Håller tummarna att du snart får fullspektrumoljor och/eller blommor på recept.
Citera
2026-05-06, 21:47
Medlem
SvarifaxxALaUes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Håller tummarna att du snart får fullspektrumoljor och/eller blommor på recept.

Ett steg i rätt riktning iaf för det har definitivt dragit ner på antalet anfall det senaste, samt min muskelstelhet!

Men fullspektrumolja hade varit nice att prova.

/Mvh
Citera
2026-05-14, 17:58
Medlem
Citat:

Fantastic!

/Mvh

Så gött!
Glad för din skull om du mår bättre med medicin.
Vad går oljorna lös på i pris, hittar inga färska uppgifter?

Läst om att TLV prövar för exkludera CB preparat från högkostnadsskyddet beslut bör publiceras under nästa månad, vilket är under all kritik.
Citera
2026-08-18, 16:55
Medlem
SvarifaxxALaUes avatar
Nu ytterligare några månader in i min behandling med dessa oljor kan jag erkänna att de är rätt lustiga och ger inte alls någon jämn effekt och tar dessutom alldeles för lång tid på sig att verka för mina ändamål. För det mesta märker jag inte av det speciellt mycket, medans vissa gånger blir jag såpass påverkad att jag knappt kan gå rakt, och ändå tar jag alltid den dos jag ska ta enligt receptet.

Detta har jag aldrig upplevt hos "äkta" Cannabis, så jag antar att det beror på att Dronabinol är "Semi-syntetisk".
Oftast händer det som sagt ingenting medans vissa gånger är det nästan som att bli dyngrak på någon överdriven syntetiskt noid.

Om inte växtmaterial vilket är vad jag har störst behov av då det är betydligt enklare att dosera för mina behov och dessutom skulle kunna gå att använda vid behov så hoppas jag på att åtminstonde kunna få fullspektrum oljor.

/Mvh
Citera
2026-08-18, 19:14
Medlem
SvarifaxxALaUes avatar
Citat:
Nu ytterligare några månader in i min behandling med dessa oljor kan jag erkänna att de är rätt lustiga och ger inte alls någon jämn effekt och tar dessutom alldeles för lång tid på sig att verka för mina ändamål. För det mesta märker jag inte av det speciellt mycket, medans vissa gånger blir jag såpass påverkad att jag knappt kan gå rakt, och ändå tar jag alltid den dos jag ska ta enligt receptet.

Detta har jag aldrig upplevt hos "äkta" Cannabis, så jag antar att det beror på att Dronabinol är "Semi-syntetisk".
Oftast händer det som sagt ingenting medans vissa gånger är det nästan som att bli dyngrak på någon överdriven syntetiskt noid.

Om inte växtmaterial vilket är vad jag har störst behov av då det är betydligt enklare att dosera för mina behov och dessutom skulle kunna gå att använda vid behov så hoppas jag på att åtminstonde kunna få fullspektrum oljor.

/Mvh

En fråga jag tänkt på ett tag är om det faktiskt är lagligt för mig att ha THC i blodet eftersom jag har Dronabinol på recept? Men då det är Semi-syntetiskt så skiljer man kanske på det och vanlig THC?

/Mvh
Citera
2026-08-18, 20:59
Medlem
Citat:
En fråga jag tänkt på ett tag är om det faktiskt är lagligt för mig att ha THC i blodet eftersom jag har Dronabinol på recept? Men då det är Semi-syntetiskt så skiljer man kanske på det och vanlig THC?

/Mvh
Dronabinol är kemiskt ren THC, så det går inte att skilja på något test.

För din tidigare kommemtar så håller jag med om effekten och hur hårt det kan slå bara rakt av.
Så berätta det för din läkare vid nästa möte och efterfråga om du kam få byta till fullspektrum, alternativt till blommor.
Citera
2026-08-18, 21:35
Medlem
SvarifaxxALaUes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Dronabinol är kemiskt ren THC, så det går inte att skilja på något test.

För din tidigare kommemtar så håller jag med om effekten och hur hårt det kan slå bara rakt av.
Så berätta det för din läkare vid nästa möte och efterfråga om du kam få byta till fullspektrum, alternativt till blommor.

Ska ha videomöte om runt 2v med dom. Tänker ta upp detta då
Tidigare så sa personalen att jag absolut inte kunde få växtmaterial men vi får se nu när jag provat dessa oljor ganska länge.

/Mvh
Citera
2026-09-03, 21:43
Medlem
SvarifaxxALaUes avatar
Ska få prova fullspektrum olja om 2 - 3 veckor, men dom sa också att fullspektrum oljan kommer att försvinna ur högkostnadsskyddet innan nästa år. Dom trodde att det kunde bli riktigt dyrt från och med nästa år.

Men vi får se vart detta leder till.

/Mvh
Citera
2026-09-05, 15:16
Medlem
Citat:
Ska få prova fullspektrum olja om 2 - 3 veckor, men dom sa också att fullspektrum oljan kommer att försvinna ur högkostnadsskyddet innan nästa år. Dom trodde att det kunde bli riktigt dyrt från och med nästa år.

Men vi får se vart detta leder till.

/Mvh

Det är rent förjävligt att de tar bort högkostnadsskyddet för oss utan att presentera lika bra fungerande alternativ

https://sapphireclinics.se/nyhet/beslut-fran-tandvards-och-lakemedelsformansverket-tlv/
Citera
2026-09-06, 11:41
Medlem
Hej på er som har cannabis på recept från sapphire!
Jag har neuropati i mina fötter och lever med extrema smärtor nästan 24/7.
Jag sitter nu och ska boka ett första läkarbesök hos sapphire.
Eftersom att jag har rökt cannabis så vet jag att det hjälper mot mina smärtor.

Det jag undrar är om jag skall vara ärlig kring det eller om jag bör vara restriktiv i vad jag berättar angående ina tidigare erfarenheter av cannabis?

Mvh Dr Oetker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in