2026-08-18, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Så långt inlägg utan substans…. Du jobbade med honom eller i hans närhet förstår jag.
Träffades ni utanför jobbet eller typ jobbfest?

Jag hade stor behållning av inlägget. Det förtydligar mycket som tagits upp tidigare och ger en tydligare bild av MGM. Varför behöver du trycka till folk?
Citera
2026-08-18, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Master63
https://www.aftonbladet.se/podcasts/episode/403927
Handlar om skärgårdsmordet.
Lyssnar. Aha, det var kvinnans bil polisen letade efterförsta dygnet.

EDIT: (lyssnar än): Förhör (del av) som läckte till TV4 mfl ingick i häktnings-PMet.
Så antingen har det begärts ut av tingsrätten (som alltid sekretessmarkerar häktnings-PM under pågående förundersökning) eller direkt av polis/åklagare?

Det är väl det som några spekulerade om - att förhöret kanske ingick i häktnings-PM:et.

Tillägg: Poddavsnittet av 'Aftonbladet Krim' vara en bra sammanfatting, men det var inte jättemycket nytt som framkom. Några detaljer som jag redan nämnt, att det var kvinnans bil som polisen en kort period hade span på. Samt varifrån förhöret kom (Häktnings-PM).

Sen berätttades att Aftonbladet pratat med några som känt mannen. Inte så mycket nytt kom fram där tycker jag.

Och dessutom nämndes bodelnings-tvisten, där man särskilt fokuserade på X beskrivningar av hot, psykiskt våld mm.

(och Aftobladet kallade sin rapportering om bodelningstvisten "Aftonbladet avslöjade" (2026-08-10) men vi var först, här i Tråden, 2026-08-06).
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-18 kl. 15:56. Anledning: tillägg
Citera
2026-08-18, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Ja. Biskopen är något på spåret tror jag: detkan finnas en berättelse där.

Nio dagar däremellan skulle kunna handla om "få texten 'maskinskriven'" (dateringen 2026-08-08) då de fängslade sällan har apparater i häktescellerna.

Eller så skulle dateringen 2026-08-08 vara 2026-08-18 - men ett sådant datum-misstag borde inte den omvittnat petige TN ha gjort sig skyldig till.

Kanske fick den offentlige fösvarare nr 1 i uppdrag av TN att på advokatkontoret skriva ut den handskrivna begäran om att få byta till offentlig försvarare nr 2.

Berättelsen om arbetsgivarens rekommendation finner jag mest intressant. Men ja, man vill väl hjälpa.

Jag måste ödmjukt böja mitt huvud inför den höge husbonden, ty hans skarpsinne har härvidlag förädlat min ringa teori.

Tanken att den första skrivelsen kan hava varit handskriven och sedermera låtit sig förvandlas till maskinskrift är icke utan intresse. Och om dateringen 8 augusti i själva verket skulle vara ett misstag för den 18:e, måste man fråga sig hur en man som beskrivits såsom synnerligen petig kunnat begå just detta misstag.

Men särskilt fäster jag mig vid tanken på arbetsherres välvilja. Nog kan en arbetsherre vilja bistå sin olycklige tjänare i hans svåra belägenhet. Men hur detta budskap i så fall färdats genom fängelsets obarmhärtiga murar och slutligen blivit till en begäran om nytt juridiskt ombud, därom tiger ännu handlingarna.

Den höge husbonden har således icke vederlagt min teori. Han har förädlat densamma. För detta visar jag stor ödmjukhet tillika tacksamhet.

Härtill är jag nödd och tvungen.

Synden straffar sig själv. Amen.
Citera
2026-08-18, 15:27
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammusslan
Jag hade stor behållning av inlägget. Det förtydligar mycket som tagits upp tidigare och ger en tydligare bild av MGM. Varför behöver du trycka till folk?

Det är för lätt att något blir trådsanning. Klart att många vill veta varför, men det är inte så att en bekant kan förklara det.

Så.

Jag frågar vidare.

🙂
Citera
2026-08-18, 15:50
Medlem
MsKalis avatar
Citat:
Ja. Det framför TN i en egen ("maskinskriven") begäran om byte av försvarare, daterad 2026-08-08.
Vilket jag också tyckte var en lite intressant detalj.

Ytterligare en handling finns med TNs begäran om byte av offentlig försvarare, en ifylld blankett. Den är daterad 2026-08-17.

Bägge handlingarna är ankomststämplade hos tingsrätten 2026-08-18.

Hur har det här gått till rent praktiskt?

1. Kan TNs arbetsgivare ha kontaktat häktet (Sollentuna) eller kanske redan arresten, för att lämna en rekommendation till. TN (vilket i så fall har godkänts som kommunikation med den anhållne/häktade - trots restriktioner)? eller
2. Har arbetsgivaren haft kontakt med TN via TNs förordnade försvarare (Daniela Zanetta Raitso)?

Tingsrätten förordnade Daniela Zanetta Raitso som offentlig försvarare 2026-08-06.
Häktningsförhandlingen skedde 2026-08-07.

Ja, jag bara undrar. Jag har sett att begäran om byte av ombud ganska ofta skickas av av den befintliga försvararen. Men ja, det måste väl finnas blankett också och andra sätt.
En tanke; den av TR förordnade försvararen kan ha begärt entledigande om klienten har insisterat på en strategi som strider mot försvararens yrkesetik och därmed resulterat i en låst situation.
Citera
2026-08-18, 16:55
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyigemet
Ja du, vad ska man svara. Ny skribent på Flashback, men läst många trådar genom åren. Bland allt käbbel/svammel mellan olika som skriver, hittar man viktiga intressanta fakta som för det hela framåt. Man ser lätt vilka som har ngt vettigt att säga eller inte. Jag vill inte bidra till att fylla tråden med meningslöst käbbel, så det här blir nog första och sista gången jag svarar på trams.
Jag skrev att vi kan vara överens om att TN är "Extremt manipulativ och har mål med sina relationer". That´s it. Resten du hänvisar till skrev jag inte. Liksom du, tycker jag att det är viktigt att inte sväva iväg om sådant man inte vet. Men nog visade han upp en ordentligt manipulativ ådra i sin och exets bostadsbyten. Detta är inte helt ovanligt. Jag vet 2 män i min närhet som försökt detsamma. Den ena lyckades, den andra fick ge upp. Båda dessa män valde att , tidigt i relationer, flytta ihop med en kvinna ENDAST för att komma in i Sthlms lägenhetscirkus, och gå ur relationen med en innerstadslgh i vinst. Enormt ocharmigt, men TN är knappast ensam. Dock är det nog extremt ovanligt att inte ge sig utan trötta ut /skrämma iväg kvinnan på det sätt han gjorde. Hepp, nu blev det långt inlägg som bara tar plats. Lovar att inte fortsätta så, men ge mig inte åsikter som jag inte har, på tal om suggestion då. Du tolkade in ngt som jag inte skrev. Jag avslutar med dina ord:

Inget av det jag skrivit ovan ska tolkas som att jag menar att TN INTE skulle ha narcissistiska och/eller kontrollerande drag i sin personlighet.

Okej, jag tyckte att du uttryckte dig svepande och generaliserande på otillräcklig grund, men föll delvis i samma fälla själv. Sorry, även om jag tycker att din karaktäristik av det jag skrev som "trams" var rent trams tillbaka.

Jag står också för att på det data vi hade i natt när jag skrev så hade du faktiskt inte alls tillräckligt med fakta för att slå fast TN:s allmänna personlighet som "extremt manipulativ och har mål med sina relationer" (haven't we all to be honest även om allas mål inte handlar om social status?) Indikationer, ja. Men som flera av oss har påpekat i tråden så är det i Stockholms vidriga bostadscirkus knappast märkligt att man
a) Vill stå med på kontraktet om man flyttar ihop
b) Vid en separation inte vill utsparkad på gatan (Vilket ju faktiskt var X ursprungsyrkande. Jag vet inte ärligt talat om jag hade blivit enormt generös och trevlig mot min f.d. partner i en sån situation om jag ska vara ärlig)
Jag tycker nog fortfarande att du här föll i fällan att - som det verkar utifrån vad du själv skriver - dra långtgående slutsatser baserat på egna erfarenheter. Allraminst att hela samboendet skulle ha varit ett rent bedrägeri från TN:s sida.

Nu har dock faktaläget rört sig framåt under dagen genom ett par inlägg från olika skribenter med personlig relation (fd) till TN och som jag bedömer som trovärdiga. De målar inte särskilt smickrande bilder av TN i detta avseende heller. Även om någon ren manipulation från hans sida avseende hyresrätten inte är bevisad så är det förstås inte till hans fördel att han till vänner och bekanta dragit en lögnhistoria om hur han kommer över lägenheten ("egna kontakter") De personlighetsdrag som kvinnan som haft ett kort förhållande med honom målar upp är också intressanta pusselbitar, även om hon uttrycker chock över att han var i stånd att begå en sån här extrem våldshandling. Bilden av en person med förmodade mindervärdeskomplex och lättkränkthet (som många i tråden antagit) har stärkts. Även om vi fortfarande inte har någon särskilt detaljerad bild av vem denne man egentligen är, eller än mindre hur han kunde göra detta hemska.
Citera
2026-08-18, 17:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Angående advokater och TN, kanske har jag redan nämnt det, men i bodelningstvisten skrev TN ett eget yttrande som lämnades in (av advokaten) till domstolen samtidigt som han hade en advokat.

Lite ovanligt. Man kan förvisso göra så.

TN gick igenom detaljer där. Och ville alltså sätta detta på pränt själv i stället för (som oftast sker) uppdra åt advokaten att formulera yttrandet.
Kanske bara en kuriosa-detalj.

Undrar om det verkligen "bara är en kuriosa- detalj"? Lägger detta på minnet.
Citera
2026-08-18, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyigemet
Tack för att du delar med dig, det måste vara fruktansvärt jobbigt att bearbeta nu, att du har dejtat MGM. Bra att få en beskrivning på hans personlighet och dina upplevelser. Det stämmer väl med mångas misstankar, dvs att han har höga förväntningar på en relation och önskan om långvarig relation. Klarar inte av att bli lämnad samt hans känsla att vara underlägsen i kompetens/intelligens. Upplevde du honom manipulativ? Vad tror du om min teori när han sålde radhuset och flyttade ihop med X i en hyreslgh, inlägg #4476. Kan det vara beräknande, eller var han helt driven av förväntningar på relationen och önskan om ngt varaktigt. Jag tänker att det kan vara inslag av båda.

Ska försöka svara
Nej, inte direkt manipulativ mer än att han inte visade ditt rätta jag, var följsam och anpassa sig trots att det visade sig gå emot vad han egentligen tyckte och ville. Vilket i och för sig är manipulativt...

När det gäller relation till x och allt runt hyreslägenheten har jag ingen direkt info förutom att han verkade nöjd med sin nuvarande lgh.
Senast redigerad av KMBK 2026-08-18 kl. 18:03.
Citera
2026-08-18, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopHansBrask
Jag måste med all vördnad erinra om en annan möjlighet, ehuru jag fruktar att den höge husbonden här möjligen låter sin fantasi skena före handlingarna.

Att den förordnade försvararen själv begärt entledigande kan naturligtvis bero på att hon och TN hamnat i en så djup meningsskiljaktighet att samarbetet blivit omöjligt. Men att därifrån genast sluta sig till att TN skulle hava krävt en strategi som strider mot försvararens yrkesetik är kanske att lägga en något väl frodig trädgård av antaganden på en mycket liten jordlott.

Det kan finnas en berättelse där. Men än så länge är det just en berättelse.

Jag skulle därför ödmjukt anbefalla den höge husbonden att först låta handlingarna tala, och därefter låta fantasin predika.

Härtill är jag nödd och tvungen.

Snäĺla, skippa det ålderdomliga gagget. Ok?
Citera
2026-08-18, 17:17
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KMBK
Ska försöka svara
Nej, inte direkt manipulativ mer än att han inte visade ditt rätta jag, var följsam och anpassa sig trots att det visade sig gå emot vad han egentligen tyckte och ville. Vilket i och för sig är manipulativt...

När det gäller relation till x och allt runt hyreslägenheten har jag ingen direkt info förutom att han verkade nöjd med sin nuvarande lgh.

PS Hur gör man för att redigera i tidigare inlägg? Hittar inte den funktionen. DS
Triangel under inlägget, till väster om den en penna. Väster hörn. De har 1 timma på dig att redigera.
Senast redigerad av Pandalina4 2026-08-18 kl. 17:43.
Citera
2026-08-18, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Du säger att han blev ynklig, småaktig och patetisk.. ”öste ur sig” mm när du gjorde slut via tfn… förstår att känns obehagligt nu.

Och vill inte dissekera er relation, men blev du förvånad över hur han betedde sig över telefonen? Accepterade han att det blev slut efter ett samtal?

Han ringde upp en tidig morgon och i princip skällde ut mig för att jag inte prioriterade honom. Jag hade redan börjat "checka ut" så det blev läge att avsluta då. (Håller med.. inte snyggt per telefon)

Och NEJ! Han accepterade inte alls efter ett samtal. Han blev forcerad och öste ur sig allt fel jag hade gjort. Många sms och begäran om träffar. Jag valde att endast träffa honom en gång efter det på offentlig plats.
Senast redigerad av KMBK 2026-08-18 kl. 18:05.
Citera
2026-08-18, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Tack för att du delar med dig! Är dessa insikter/bedömningar om TN något du hade formulerat för dig själv före det att TN blev misstänkt för mord/drop? Eller är det osorterade tankar som har poppat upp nu, först efter att detta fruktansvärda skärgårdsmord blev känt?

Vissa grejer, som de märkliga ordvalen, exempelvis "pickalurven", behöver ju inte nödvändigtvis indikera någon allvarlig karaktärsbrist, eller ens positionerande från hans sida, det kanske bara var ett "töntigt" ordval och inte mer än så?

Tror du att han nyttjade/missbrukade droger av något slag? Om inte, så måste ju det betyda att han har begått detta mord/dråp i ett nära nog helt nyktert tillstånd, men tanke på hur restriktiv han var med alkohol (enligt dig). Det finner jag ganska intressant, hur någon kan tappa det så fullständigt utan (eventuell) inverkan av alkohol/droger.

Svarar i ordning
Ja, det mesta av min uppfattning om TN hade jag redan i samband med det märkliga avslutet. Har inte tänkt på honom på länge men senaste tiden snurrar tankarna så klart. Lätt att fokusera på hans mer komplexa sidor och bortse från hans positiva sidor. Mina spekulationer kommer så klart från en blick i backspegeln.

Nej, såg inga tecken på droger, nästan tvärt om en illa dold avsky för berusade/påverkade personer. Men jag är ingen expert på droger så han kan ha gått på nåt...
Senast redigerad av KMBK 2026-08-18 kl. 18:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in