2026-08-18, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
Båda dessa länder har ju problem med mobilisering.
Det är förståeligt efter 5 år i krig.

Kan du utveckla vad ditt "svar" - gärna då i riktning så det har något med min frågeställning att göra?
Citera
2026-08-18, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Kan du utveckla vad ditt "svar" - gärna då i riktning så det har något med min frågeställning att göra?
Blev det för mycket för dig när jag påpekade att verkligheten ser mer eller mindre likadan ut i båda länderna?

Men om inga ukrainska soldater längre ville skydda sitt land vore det ju väldigt konstigt att fronten i princip har stått still i 4 år.

För Ryssland var detta ju ursprungligen en veckolång specialoperation.
Båda sidorna får svårare att locka soldater ju längre kriget går.
Citera
2026-08-18, 16:41
Avstängd
MohinderHerbs avatar
Citat:
Enligt SVT är det tydligen runt 2 miljoner män i stridbar ålder som håller sig gömda inne i Ukraina. Hur är sannolikheten att ett västland skulle skicka sina egna soldater dit när inte ens Ukrainarna vill strida ( och därmed med största sannolikhet dö) för sitt lands suveränitet?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/har-bevittnar-svts-team-tvangsmobiliseringen
Början av påverkansoperation för att få in frivilliga svenskar i kriget?
Citera
2026-08-18, 16:45
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Enligt SVT är det tydligen runt 2 miljoner män i stridbar ålder som håller sig gömda inne i Ukraina. Hur är sannolikheten att ett västland skulle skicka sina egna soldater dit när inte ens Ukrainarna vill strida ( och därmed med största sannolikhet dö) för sitt lands suveränitet?

Men hur kan detta vara förvånande. Undersökningar innan kriget har visat att ca 15% av Ukrainas befolkning har varit för att Ryssland styrt Ukraina. Huvudsakligen pro-Ryssland i kriget.

Om nu Ukraina har ca 20 miljoner män innan kriget så är det inte konstigt om 10% av dem inte vill kriga mot Ryssland. Det kan väl vem som helst räkna ut med röven.

Därav är det fel att säga att det är ukrainare som inte vill kriga. Vi pratar ju i princip om ryssar.
Citera
2026-08-18, 16:49
Medlem
Citat:
Blev det för mycket för dig när jag påpekade att verkligheten ser mer eller mindre likadan ut i båda länderna?

Men om inga ukrainska soldater längre ville skydda sitt land vore det ju väldigt konstigt att fronten i princip har stått still i 4 år.

För Ryssland var detta ju ursprungligen en veckolång specialoperation.
Båda sidorna får svårare att locka soldater ju längre kriget går.
Det verkar lite svårt det här
Min frågeställning löd?

Hur är sannolikheten att ett västland skulle skicka sina egna soldater dit när inte ens Ukrainarna vill strida (och därmed med största sannolikhet dö) för sitt lands suveränitet?

Jag kompletterar gärna med en fråga utifrån ditt påstående.
Har fronten stått still i fyra år?
Var kan jag finna information om detta?
När jag granskar ISW's kartor eller Deepstatemaps så tycker jag att det ser ut som om fronten rört sig.
Citera
2026-08-18, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Men hur kan detta vara förvånande. Undersökningar innan kriget har visat att ca 15% av Ukrainas befolkning har varit för att Ryssland styrt Ukraina. Huvudsakligen pro-Ryssland i kriget.

Om nu Ukraina har ca 20 miljoner män innan kriget så är det inte konstigt om 10% av dem inte vill kriga mot Ryssland. Det kan väl vem som helst räkna ut med röven.

Därav är det fel att säga att det är ukrainare som inte vill kriga. Vi pratar ju i princip om ryssar.
Mycket intressant tanke, tack - "spot on" reflektion så att säga.

Undra hur mycket statistik som finns kring hur många männi stridbart skick som flytt Ukraina respektive hur många som dött. Undra hur många procent 2 miljoner män skulle vara då.
Citera
2026-08-18, 16:56
Medlem
Citat:
Det verkar lite svårt det här
Min frågeställning löd?

Hur är sannolikheten att ett västland skulle skicka sina egna soldater dit när inte ens Ukrainarna vill strida (och därmed med största sannolikhet dö) för sitt lands suveränitet?

Jag kompletterar gärna med en fråga utifrån ditt påstående.
Har fronten stått still i fyra år?
Var kan jag finna information om detta?
När jag granskar ISW's kartor eller Deepstatemaps så tycker jag att det ser ut som om fronten rört sig.
Fast ukrainarna vill ju fortfarande slåss för sitt land, annars skulle väl inte fronten ha stått stilla i 4 år?

2023 kontrollerade Ryssland 20% av Ukraina, det är samma nu.
2022 kontrollerade Ryssland 28% men det tog Ukraina tillbaka.

Fixeringen vid Natosoldater är intressant.
Kanske vill ryssar att Nato ska skicka in trupper, så att man lättare kan erkänna nederlag och säga "det var Nato, inte Ukraina".
Är det du fiskar efter?

Fast i verkligheten är fixeringen vid Natosoldater i Ukraina mest utbredd bland ryssar.
Det har aldrig varit på tal på allvar, såvitt jag har hört.
Västvärldens position har hittills bara varit att bistå med resurser.
Citera
2026-08-18, 16:58
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Mycket intressant tanke, tack - "spot on" reflektion så att säga.

Undra hur mycket statistik som finns kring hur många männi stridbart skick som flytt Ukraina respektive hur många som dött. Undra hur många procent 2 miljoner män skulle vara då.
Jag tror att man kan säga att dessa 2 miljoner lika gärna kan ha flytt utomlands som att ha gömt sig i landet. Så de finns nog inte med i någon statistik alls skulle jag tro.
Citera
2026-08-18, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Början av påverkansoperation för att få in frivilliga svenskar i kriget?

Allt är väl möjligt.... jag tror kanske inte alla svenskar med värnplikt skulle kastas i brasan. men säkert grupper från olika Natoländer om det blir aktuellt.
Citera
2026-08-18, 16:59
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Jag väntar fortfarande på vilket fartyg som du satt och skrev flera inlägg om.
Vilken last var det som man beslagtog?

Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Svt pratar som om de är fler köttdjur som är på väg till slakt.. Som i ett vanligt vardagsjobb.

Här bevittnar SVT:s team tvångsmobiliseringen

Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det kommer ske om Europeiska kapningen på "Rysslands" fartyg fortsätter... eller så händer de tidigare än så. Jag själv har ingen makt att styra det. Den tiden kommer väl om de behövs.
Citera
2026-08-18, 17:11
Avstängd
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception

Är mer troligen en neutral person som bara vill leva sitt liv och skiter i vilken regering som styr Donbass. Hela 40% röstade inte ens i Ukrainas senaste val.
Senast redigerad av MohinderHerb 2026-08-18 kl. 17:19.
Citera
2026-08-18, 17:11
Medlem
Citat:
Fast ukrainarna vill ju fortfarande slåss för sitt land, annars skulle väl inte fronten ha stått stilla i 4 år?

2023 kontrollerade Ryssland 20% av Ukraina, det är samma nu.
2022 kontrollerade Ryssland 28% men det tog Ukraina tillbaka.

Fixeringen vid Natosoldater är intressant.
Kanske vill ryssar att Nato ska skicka in trupper, så att man lättare kan erkänna nederlag och säga "det var Nato, inte Ukraina".
Är det du fiskar efter?

Fast i verkligheten är fixeringen vid Natosoldater i Ukraina mest utbredd bland ryssar.
Det har aldrig varit på tal på allvar, såvitt jag har hört.
Västvärldens position har hittills bara varit att bistå med resurser.

Det kanske inte är bara Ukrainare.. Ryssland skriver ju ofta att NATO soldater dödats i Ukraina. Sådant skulle ju hålla hemligt i väst för vanliga medborgare o mde skickas i hemlighet...

Ni minns väl denna "Volontär"

Horror moment Brit fighting for Ukraine captured by Russian troops in Kursk
https://www.youtube.com/watch?v=0uTz5IblvQc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in