2026-08-18, 15:24
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Suck...
Nej det är inte så det fungerar.
För det första så är det totala underskottet per vecka som är intressant, för mycket så påverkar det ämnesomsättningen.
Spelar ingen roll om det är underskott varje dag eller två dagar i veckan.

Vidare så påverkar underskottet relativt till ens behov.
-500 kcal per dag är inte samma för någon som har ett behov på säg 3000 och äter 2500 jämfört med 1500 och äter 1000.
En stor person kan helt enkelt ha ett större underskott i kalorier utan att det påverkar kroppen.

Vidare så är det andra faktorer som påverkar, träning för hela kroppen är det som primärt reducerar muskelförlust för hela kroppen såvida det inte är extrema dieter som väldigt små mängder protein.
Generellt så är träning viktigare än ett högt intag av protein vs högt intag av protein men ingen träning.

Sedan är det andra faktorer som vad man faktiskt äter, äter du bra mat och får i dig tillräckligt med näring mm så kan man ligga på ett större underskott av kalorier jämfört med om kosten är undermålig.
En kalori är inte en kalori när man ser det ur ett bredare perspektiv.

Största misstaget folk gör är att de kör dieter som de inte ens gillar. Det måste vara en förändring som är hållbar, mat som man faktiskt vill äta och som faktiskt ger dig det du behöver.
Du fattar inte.
Exempel
Antag man äter 2000 kalorier per dag. Det blir då 14 000 per vecka
Om man äter 5:2 så äter man ca 600 under två dagar och 2000 under resterande vecka per dag.
Då blir hela veckan 11 200 kalorier. Alltså -2800 per vecka.

Givetvis bör man ha koll på annat än bara kalorier och protein är viktigt för att inte tappa muskelmassa. Vitaminer mm.

Är du nöjd?
Citera
2026-08-18, 15:41
Medlem
Laga själv, det färdigtjafset är processad mat
Citera
2026-08-18, 15:45
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Bygg dina egna istället .. jag brukar göra de. Typ ICA Fryst kycklingkebab / Kycklingstrimlor + Frysta grönsaker sen någon röra till... koka lite vatten lägg på nudlar i någon minut eller risnudlar.

eller kanske.. En påse frysta wokgrönsaker (t.ex. ICA Wokgrönsaker + Färdig salladkyckling + nudlar... Smaksättning: En skvett soja, sweet chili (med måtta) eller wok-sås.

Funderar på det faktiskt. Om jag kokar ihop en redig mängd fullkornsris och har det i kylen så kan jag bara hälla lite frysta wokgrönsaker på en papperstallrik och slänga på ris och köra det i mikron.

Kan grilla lite fläsk i elgrillen till det. Eller några pannbiffar eller vad som helst.

Det får inte vara krångligt och ska vara helt diskfritt.
Citera
2026-08-18, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Funderar på det faktiskt. Om jag kokar ihop en redig mängd fullkornsris och har det i kylen så kan jag bara hälla lite frysta wokgrönsaker på en pappetstallrik och slänga på ris och köra det i mikron.

Kan grilla lite fläsk i elgrillen till det. Eller några pannbiffar eller vad som helst.

Det får inte vara krångligt och ska vara helt diskfritt.

Du kan ju frysa ris också... lägg de i potionspåsar och frys... håller betydligt bättre än i kylen om du kokar mycket.
Citera
2026-08-18, 15:57
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Du kan ju frysa ris också... lägg de i potionspåsar och frys... håller betydligt bättre än i kylen om du kokar mycket.

Ja fan det är en bra ide. Ska köpa ris imorgon.
Citera
2026-08-18, 16:00
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Citat:
Har ni några tips på kalorisnåla färdigrätter? Gärna med så högt proteininnehåll som möjligt!

Jag känner till två stycken jag brukar köpa
Dafgårds Kalops = 345 kalorier / 19g protein
Findus Currykyckling= 350 kalorier / 21g protein

Men börjar bli så less på dessa två...

Skaldjurssås Fiskgratäng Fryst/1 Port
https://www.willys.se/produkt/Skaldjurssas-Fiskgratang-Fryst-1-Port-101187570_ST
Citera
2026-08-18, 16:04
Medlem
TELAVIV91s avatar
Ät normal mat men ta inte flera portioner, och låt bli att snaska smörgåsar och annat mellan måltiderna
Senast redigerad av TELAVIV91 2026-08-18 kl. 16:21.
Citera
2026-08-18, 16:06
Medlem
Citat:
Har ni några tips på kalorisnåla färdigrätter? Gärna med så högt proteininnehåll som möjligt!

Jag känner till två stycken jag brukar köpa
Dafgårds Kalops = 345 kalorier / 19g protein
Findus Currykyckling= 350 kalorier / 21g protein

Men börjar bli så less på dessa två...

Tänk på saltet! Färdiga rätter är kända att ha mycket salt som i slutändan kommer att göra att du får högt blodtryck
Citera
2026-08-18, 16:14
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Skaldjurssås Fiskgratäng Fryst/1 Port
https://www.willys.se/produkt/Skaldjurssas-Fiskgratang-Fryst-1-Port-101187570_ST

Den ska jag helt klart testa!

Tack!
Citera
2026-08-18, 16:35
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Usch! Farligt att gå ner för mycket, har ni inte sett brudarna på Internet som väger 26 kg eller så. Otäckt, levande skelett, hur i h-e kan man låta banthysterin gå så längt? Vi hade ett sånt där vandrande skelett för några år sedan här där jag bor, hon "försvann" bara sedan.. Själv håller jag mig på 130+ nivån, borde kanske gå ner lite...
Ja det borde du som lider av obesitas!
Citera
2026-08-18, 17:27
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
615 kcal är knappast kalorisnålt..

Lycka till att hitta "proteinhöga färdigrätter" för under 600 kcal. Eller ja, det skulle vara om du bara äter kvarg i så fall.
Citera
2026-08-18, 17:36
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Håller på att gå ner i vikt just nu med en ganska extrem diet.

Och du har helt fel. I trådstarten nämnde jag två färdigrätter som är kalorisnåla och någorlunda proteinrika, och Noetlovskij har tipsat om tre andra rätter. Jag blandar ut wheypulver med vatten till varje rätt också.

Mjöl är ingen kost man bantar med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in