2026-08-18, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Väger du 130 och jobbar som bonde och är 190 lång så är det ju helt passande kan jag tro.
Men som 159 lång och kontorsråtta så kan det vara för mycket.
Själv siktar jag på 92 kilo. ca 3 kilo kvar till min "målvikt".
Dock har jag en annan approach vad det gäller viktkontroll än att strypa kalorier.

Jag är nästan 190 och har i yngre dar jobbat som kontorsråtta. Den sista jobbperioden var som lastbilchaffis för livsmedel till butiker, som kan vara ett av de tyngsta jobben man kan ha.
Citera
2026-08-18, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Jag är nästan 190 och har i yngre dar jobbat som kontorsråtta. Den sista jobbperioden var som lastbilchaffis för livsmedel till butiker, som kan vara ett av de tyngsta jobben man kan ha.

Som chaffis är det ju mycket sittande. Har flera vänner som kör och de säger att det är rätt soft.
Lite magar på de flesta och vissa är riktigt kraftiga. Ser inte hälsosamt ut.
190 är ju en bra längd för en vikt på typ 100-110 beroende på struktur.
Dock är det ju inget svårt att gå ner i vikt över tid om man följer sin plan.
Citera
2026-08-18, 13:24
Medlem
Sunimods avatar
Om man äter för lite kalorier kommer kroppen ställa in sig på det.

AI

"Om du äter för lite kalorier under en längre tid ställer kroppen om sig för att spara energi. Det leder till trötthet, brist på näring, att kroppen bryter ned muskelmassa i stället för att bara ta av fettet, samt att din ämnesomsättning sänks vilket gör dig svagare och frusen."

Om du sedan går tillbaka och äter normalt kommer bristen på muskler göra att du kommer lägg på dig fett och gå upp i samma vikt igen (eller mer) och då inte muskler utan fett.

Det är misstaget många som bantar gör.
Viktväktarna är ett sådant exempel om man inte ser till att få i sig allt från deras menyer.

Därför funkar typ 5:2 diet.
Man äter snålt 2 dagar i veckan, typ 500-600 kalorier och 5 dagar normalt.
Då hinner kroppen inte ställa om sig till "svält"
Citera
2026-08-18, 13:28
Medlem
köp inte sånt skit
gör biffar i handen på nötfärs, krydda väl, frys in
koka potatis var söndag till veckan
tillägg 1/2-1 avocado per dag

Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Har ni några tips på kalorisnåla färdigrätter? Gärna med så högt proteininnehåll som möjligt!

Jag känner till två stycken jag brukar köpa
Dafgårds Kalops = 345 kalorier / 19g protein
Findus Currykyckling= 350 kalorier / 21g protein

Men börjar bli så less på dessa två...
Citera
2026-08-18, 13:46
Medlem
Citat:
Håller på att gå ner i vikt just nu med en ganska extrem diet.

Och du har helt fel. I trådstarten nämnde jag två färdigrätter som är kalorisnåla och någorlunda proteinrika, och Noetlovskij har tipsat om tre andra rätter. Jag blandar ut wheypulver med vatten till varje rätt också.

Att gå.ner i vikt med "kalorisnål" kost är riktigt korkat och du kommer att gå upp i vikt nästan omgående när du har tröttnat på att vara svag och orkeslös.

Jag ser ingen "kalorisnål" livsmedel med högt proteinvärde i tråden. Att du berikar kosten med vassleprotein har inget med saken att göra.
Citera
2026-08-18, 13:53
Medlem
Koka några ägg, inte svårare än att stoppa in en färdigrätt i micron.
Citera
2026-08-18, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

AI

"Om du äter för lite kalorier under en längre tid ställer kroppen om sig för att spara energi. Det leder till trötthet, brist på näring, att kroppen bryter ned muskelmassa i stället för att bara ta av fettet, samt att din ämnesomsättning sänks vilket gör dig svagare och frusen."

Om du sedan går tillbaka och äter normalt kommer bristen på muskler göra att du kommer lägg på dig fett och gå upp i samma vikt igen (eller mer) och då inte muskler utan fett.

Viktväktarna är ett sådant exempel om man inte ser till att få i sig allt från deras menyer.

Gå tillbaka till att äta normalt blir ju fel uttryckt.
Gå tillbaka till att äta för mycket igen så blir det så. Men att äta som en normal människa så blir det inte så.
Citera
2026-08-18, 14:09
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Investeringsguden
Gå tillbaka till att äta normalt blir ju fel uttryckt.
Gå tillbaka till att äta för mycket igen så blir det så. Men att äta som en normal människa så blir det inte så.
Givet vis måttligt annars händer inget.
Pizza, chips och öl är knappast vägen framåt men det fattade du nog
Citera
2026-08-18, 14:24
Medlem
Spelar ingen roll vad du äter, om du äter för mycket. Å för mycket protein, så läggs resten på hullet.
Citera
2026-08-18, 14:25
Medlem
Jag kan tipsa om en sak vilket är ngt jag stötte på när jag reste sist: färdiga måltidsersättningar på flaska. De flesta är typ 400kcal och har allt mellan 20-35g protein. Huel, Alpro, yfood, etc. Finns fler säkert som jag inte vet om. Det är inte deras pulver du själv blandar ut (vilket säkert är bra för det är samma sak) men de på flaska specifikt. Innehåller alla ämnen man behöver för en måltid. Inget att tillaga, bara att skaka och dricka. Kombineras bäst med ngt fibrigt som frukt eller liknande.

Jag skulle inte använda de konstant själv men precis innan en träning eller liknande när man inte hinner (max 1 per dag) så kombinerar man med annan mat under dagen. Verkligen ypperliga som saker.
Citera
2026-08-18, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

AI

Suck...
Nej det är inte så det fungerar.
För det första så är det totala underskottet per vecka som är intressant, för mycket så påverkar det ämnesomsättningen.
Spelar ingen roll om det är underskott varje dag eller två dagar i veckan.

Vidare så påverkar underskottet relativt till ens behov.
-500 kcal per dag är inte samma för någon som har ett behov på säg 3000 och äter 2500 jämfört med 1500 och äter 1000.
En stor person kan helt enkelt ha ett större underskott i kalorier utan att det påverkar kroppen.

Vidare så är det andra faktorer som påverkar, träning för hela kroppen är det som primärt reducerar muskelförlust för hela kroppen såvida det inte är extrema dieter som väldigt små mängder protein.
Generellt så är träning viktigare än ett högt intag av protein vs högt intag av protein men ingen träning.

Sedan är det andra faktorer som vad man faktiskt äter, äter du bra mat och får i dig tillräckligt med näring mm så kan man ligga på ett större underskott av kalorier jämfört med om kosten är undermålig.
En kalori är inte en kalori när man ser det ur ett bredare perspektiv.

Största misstaget folk gör är att de kör dieter som de inte ens gillar. Det måste vara en förändring som är hållbar, mat som man faktiskt vill äta och som faktiskt ger dig det du behöver.
Citera
2026-08-18, 14:48
Medlem
Citat:
Har ni några tips på kalorisnåla färdigrätter? Gärna med så högt proteininnehåll som möjligt!

Jag känner till två stycken jag brukar köpa
Dafgårds Kalops = 345 kalorier / 19g protein
Findus Currykyckling= 350 kalorier / 21g protein

Men börjar bli så less på dessa två...

Bygg dina egna istället .. jag brukar göra de. Typ ICA Fryst kycklingkebab / Kycklingstrimlor + Frysta grönsaker sen någon röra till... koka lite vatten lägg på nudlar i någon minut eller risnudlar.

eller kanske.. En påse frysta wokgrönsaker (t.ex. ICA Wokgrönsaker + Färdig salladkyckling + nudlar... Smaksättning: En skvett soja, sweet chili (med måtta) eller wok-sås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in