2026-08-14, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av huricane4
Kylaren går ned långt på alla Lada även dom med vev, är ett hål i kylaren man trär in veven genom, en del eftermarknads kylare görs utan det hålet och kanske även dom nyare typ 90-tals 2104 med insprut saknade det hålet original med.
Jag har inte sett någon med "hål" i kylaren för vev.
Endera har kylaren inte gått så djupt ner att att starklon på vevaxeln blockerats, eller så har kylaren varit "kortare" och då medgivit startvev åtkomst till startklon.

Men jag har inte sett alla!
Citera
2026-08-15, 23:13
Medlem
huricane4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Jag har inte sett någon med "hål" i kylaren för vev.
Endera har kylaren inte gått så djupt ner att att starklon på vevaxeln blockerats, eller så har kylaren varit "kortare" och då medgivit startvev åtkomst till startklon.

Men jag har inte sett alla!

https://ladapower.com/catalog/cooling-1/lada-2101-21011-2102-2-row-copper-radiator-detail
Citera
2026-08-18, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Generalagenten Matreco förmodades för övrigt vara sovjetisk spion och byggde enorma antenner i samband med bilbutikerna utan att svenska politiker reagerade.

Det är ju tack och lov inte politiker som ska reagera på sådant utan säkerhetstjänsten och då diskret.
Citera
2026-09-04, 22:39
Medlem
I mitten på 70-talet har jag läst att dom första Ladabilarna som kom hit byttes mot industrivaror.

Senare, hade Matreco tillräcklig budget för att sponsra ett svenskt rallyteam och vinna ett SM i standard B.
Namn jag kommer ihäg var Ragge Eklund(teamchef), Enem(trimmare) och BusOve Eriksson(förare).
Senast redigerad av Tulk 2026-09-04 kl. 22:42.
Citera
2026-09-05, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Men Vaz var inte billigast, Skoda (på den tiden modellerna hette 120 och 130) gjorde reklam om att dom var den sista bilen under 30000:-, ett par år in på 80-talet.
Var det inte Skoda 120 som välte ganska lätt vid undanmanövrar i låg fart? Den var helt klart sämre än en VAZ-2101.
Citera
2026-09-05, 22:12
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Var det inte Skoda 120 som välte ganska lätt vid undanmanövrar i låg fart? Den var helt klart sämre än en VAZ-2101.

Skoda 120 misslyckades kapitalt i Trafikmagasinets älgtest som det hette, vill minnas att den välte i låg hastighet.

Vaz-Lada var aldrig med i Trafikmagasinet vad jag kan minnas.
Citera
2026-09-05, 23:30
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Minns inte exakt vilken modell det var som välte, men det stämmer att så skedde i något trafikprogram i TV.

Men det hade effekt, Skoda ändrade på bakvagnen med en extra led.
Lustigt nog inte på Coupe versionerna, som skulle vara lite sportigare.
Citera
2026-09-06, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Skoda 120 misslyckades kapitalt i Trafikmagasinets älgtest som det hette, vill minnas att den välte i låg hastighet.

Vaz-Lada var aldrig med i Trafikmagasinet vad jag kan minnas.
Jag hittade ett klipp i sociala medier från 1983 med Christer Glenning och Carl-Ingemar Perstad där de testar en VAZ 210x.

Trafikmagasinet finns på SVT Play Öppet Arkiv, men år 1983 saknas.

Någon som känner igen det här uttrycket? Was ist das? Das ist VAZ!
Citera
2026-09-06, 12:22
Medlem
Citat:
Stämmer, och Skodan välte i den hisnande hastigheten av 30 km/t
Citera
2026-09-06, 18:49
Medlem
Citat:

Det stämmer, det var Skoda 105/120 som var tillverkade under mars eller april 1979 som välte lätt.
Man skulle göra en del ändringar för att förbättra väghållningen, det innebar bl a hårdare fjädrar bak och en klenare krängningshämmare fram. Olyckligtvis blev det något planekonomiskt schabbel så den klenare krängningshämmaren kom i produktion en månad före de andra ändringarna.
Sen blev det inte bättre av att den bil som Trafikmagasinet provkörde hade alldeles för lågt lufttryck i bakdäcken.
När väl det där hade hänt blev det ytterligare ändringar som kom på 1980 års modell - kraftigare krängningshämmare, lägre och hårdare fjädrar både fram och bak, och så gick man över från 14" till 13" fälgar.
Jag hade en Skoda 120 från tidigt 80-tal en gång i tiden, om det överhuvudtaget hade gått att välta med den så skulle min bror ha lyckats med det när han var 18 och hade färskt körkort. Det var inget större fel på väghållningen, betydligt bättre än en gammal VW med svansmotor. Men den var ju tydligt överstyrd, var det lite halt kunde man inte låta bli att köra med ställ genom rondellerna - bara använda ratten för att tala om åt vilket håll man skulle svänga, sen bestämde man kurvradie med gasen.
Väghållningen blev betydligt bättre från ca 1985 då de fick fyrledad bakaxel istället för den gamla pendelaxeln samt kuggstångsstyrning. Tyvärr inte alls lika direktstyrd som den gamla snäckan, jag tror man gick upp från 2,5 till 4 varv på ratten mellan ändlägena.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in