Citat:
Ursprungligen postat av
obyn
Var det inte Skoda 120 som välte ganska lätt vid undanmanövrar i låg fart? Den var helt klart sämre än en VAZ-2101.
Det stämmer, det var Skoda 105/120 som var tillverkade under mars eller april 1979 som välte lätt.
Man skulle göra en del ändringar för att förbättra väghållningen, det innebar bl a hårdare fjädrar bak och en klenare krängningshämmare fram. Olyckligtvis blev det något planekonomiskt schabbel så den klenare krängningshämmaren kom i produktion en månad före de andra ändringarna.
Sen blev det inte bättre av att den bil som Trafikmagasinet provkörde hade alldeles för lågt lufttryck i bakdäcken.
När väl det där hade hänt blev det ytterligare ändringar som kom på 1980 års modell - kraftigare krängningshämmare, lägre och hårdare fjädrar både fram och bak, och så gick man över från 14" till 13" fälgar.
Jag hade en Skoda 120 från tidigt 80-tal en gång i tiden, om det överhuvudtaget hade gått att välta med den så skulle min bror ha lyckats med det när han var 18 och hade färskt körkort. Det var inget större fel på väghållningen, betydligt bättre än en gammal VW med svansmotor. Men den var ju tydligt överstyrd, var det lite halt kunde man inte låta bli att köra med ställ genom rondellerna - bara använda ratten för att tala om åt vilket håll man skulle svänga, sen bestämde man kurvradie med gasen.
Väghållningen blev betydligt bättre från ca 1985 då de fick fyrledad bakaxel istället för den gamla pendelaxeln samt kuggstångsstyrning. Tyvärr inte alls lika direktstyrd som den gamla snäckan, jag tror man gick upp från 2,5 till 4 varv på ratten mellan ändlägena.