2026-08-17, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers-n-Jews
Många av dessa kräver en del utrustning det behövs dock inte för att testa och komma fram till det faktum att jorden är platt. Räcker med en spegel solen, en kompis och ett vattendrag på en mil eller så.

Här är en video på ett sådant test av en svensk faktiskt: https://youtu.be/ZwQy3NWNbuM

Lycka till!

EDIT: kan vara bra med lite antidepp och en näsduk att torka tårar med också.

Hur stor refraktion räknade de med? Några centimeter ovanför en kall sjö och hög luftfuktighet innebär ju en refraktion som är betydligt högre än normal. Det kalla vattnet kyler ner luften närmast ytan vilket gör den tätare än luften högre upp. Vilket i sin tur leder till att ljuset böjs av nedåt mer än normalt.

Jag tycker nog du ska läsa på lite om optik i allmänhet och refraktion i synnerhet.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-08-17 kl. 21:47.
Citera
2026-08-18, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Du skriver "Ingen plattjordare tror jorden är en disc i rymden"

Kan herr idiot förklara vilken form en platt jord har?

Sannolikt finns inga plattjordare på riktgt i sverige. Bara folk som gillar o tramsa och trolla lite.
Citera
2026-08-18, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Sannolikt finns inga plattjordare på riktgt i sverige. Bara folk som gillar o tramsa och trolla lite.
Vilket av "bevisen" var det som gjorde dig till globtroende?

Eller var det kanske så att nån berättade för dig gång på gång att jorden är en glob. Du blev kanske hjärntvättad.

Jag trodde själv på globen tidigare men insåg snabbt att "bevisen" inte höll, jag hade alltså blivit hjärntvättad.
Citera
2026-08-18, 07:04
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Eller var det kanske så att nån berättade för dig gång på gång att jorden är en glob. Du blev kanske hjärntvättad.

Jag trodde själv på globen tidigare men insåg snabbt att "bevisen" inte höll, jag hade alltså blivit hjärntvättad.

Räcker det inte i princip med att se en solnedgång vid havet? Eller att havshorisonten skymmer båtens skrov, men inte dess master?
Citera
2026-08-18, 07:43
Medlem
Citat:

Som sagtbara folk som gillar att trolla. Kanske finns det en mikroskopisk andel i någon sekt.
Är du svårt religös?
Citera
2026-08-18, 09:05
Medlem
Citat:

Lite naivt att fråga efter ett (1) bevis när det mer handlar om att jämföra två olika modeller och hur väl de kan beskriva vad vi kan observera.

Den etablerade modellen kan förklara (nästan) allt. FE är däremot inte ens en förklaringsmodell utan mer ett märkligt hopkok av motsägelsefulla ad-hoc förklaringar, felaktigheter och rena påhitt. Och det hela blir ju inte bättre av att FE mer eller mindre förutsätter att all naturvetenskap är felaktig.

Citat:
... men insåg snabbt att "bevisen" inte höll ....

Det handlar nog mer om att du lider av kognitiv dissonans som gör att du inte vill försöka förstå bevisen eller ens vill ta till dig dem.
Citera
2026-08-18, 09:33
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
[...] att jorden är platt är [...] bevisat och klart och det du ej förstår är att vi ej behöver veta allt för att veta detta.

VAd?! Vem har "bevisat" att jorden är platt? Du?!

Citat:
× Vi vet att "solnedgången" ej är då solen försvinner bortom den geometriska kurvan eftersom denna kurva ej existerar.
× Se mina tidigare poster där det bevisas att horisonten är optisk.
× Finns också i mina tidigare poster bevis på hur ljus försvinner nedifrån och upp på platt yta. Så geometrisk horisont är överflödig.
× Solen minskar i storlek mot kvällen bara att testa med solfilter och räkna pixlar. Detta trots atmosfärens linseffekt mot kvällen. Mer atmosfär mer förstoraande linseffekt. Ljuset går igenom tunnare luft på dagen.
× Ett annat bevis på att "solnedgången" ej har med att den dols av kurva att göra är att det ej ens blir särskilt mörkt. Strålar döljs av vinkelupplösning det är det enda. Kan dröja timmar före det blir mörkt precis som ett ljus som rör sig bortåt.
× Inverse square law visar att ljus minskar och tillslut försvinner med distans
[...]

Så mycket och många fel att man i princip blir deprimerad. Men det finns ändå hopp om mänskligheten, på andra håll.

• Vi vet att solnedgången inte är att solen försvinner bakom horisonten? - Nä. Du tror att du vet.
  • Horisonten är optisk? - Vad menar du? Som en hägring i öknen då, eller?
  • Solen minskar i storlek mot kvällen? - Två fel. Solen minskar inte i storlek. Och om den skulle se ut att göra det så skulle den bli ungefär lika liten som en stjärna mitt i natten. Gör den det?! Svar: Nej!
  • Det blir inte ens särskilt mörkt efter att solen har gått ner? - Är du medveten om att vi har något som kallas atmosfär? Är du medveten om att denna atmosfär består av partiklar? Är du medveten om att solen lyser upp dessa partiklar även efter det att solen har gått ner?
  • "Inverse square law" visar att, bla bla bla. - Ja, då är vi tillbaka på det här med att solen i så fall i princip skulle se ut som en stjärna mitt i natten. Vilket den alltså inte gör.

Så ett enkelt råd, i all välmening:
Tänk lite på vad du skriver innan du skriver det, eller rättare sagt postar det så att andra kan se hur korkad du i själva verket är... Såvida du inte är ett troll alltså.
Senast redigerad av d00rkey 2026-08-18 kl. 09:39.
Citera
2026-08-18, 09:38
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
[...]

Och hjärntvättad är du alltså inte nu??
Nåväl. Detta visar bara på en enda sak. Att du tror på tomtar och troll också! (?)
Eller att du är just det som Blindpilot frågar:
Citat:
[...]
Är du svårt religös?

För svårt religiösa verkar ofta tro att Bibeln trumfar all vetenskap!
Senast redigerad av d00rkey 2026-08-18 kl. 09:42.
Citera
2026-08-18, 10:26
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Många av dessa kräver en del utrustning det behövs dock inte för att testa och komma fram till det faktum att jorden är platt. Räcker med en spegel solen, en kompis och ett vattendrag på en mil eller så.

Här är en video på ett sådant test av en svensk faktiskt: https://youtu.be/ZwQy3NWNbuM

Lycka till!

EDIT: kan vara bra med lite antidepp och en näsduk att torka tårar med också.

En video där dom visar hur vatten följer jordens krökning.
Dom har tre "stolpar" med 500 meters mellanrum.
Mellan dessa går en slang, så totalt över 1000 meter slang pratar vi om!!!
På varje stolpe hänger det en glasbehållare. Och allt är ihopkopplat.
På varje stolpe har dom sätt ut en skylt som via optisk kontroll sitter 100% optiskt vågrätt mellan varandra.
Så vid stolpe ett är nivån vid skyltens kant.
Vid stolpe två, 500 meter därifrån, är så klart nivån högre.
Vid stolpe tre är nivån lika hög som vid stolpe 1.

Jag hoppas att du litar på att vattenpass fungerar… Eller tror du inte på det heller?

Länk: https://youtu.be/4uwvx7-x98U
Senast redigerad av Jazzil 2026-08-18 kl. 10:34.
Citera
2026-08-18, 11:53
Medlem
Citat:

Som sagtbara folk som gillar att trolla. Kanske finns det en mikroskopisk andel i någon sekt.
Är du svårt religös?
Nej är inte religiös

Det är inte en sekt, ett skämt eller en meme. Hade det varit det hade det gått bort för längesedan. Har ju 5000 sidor här t ex och som mest nästan 800 aktiva läsare igår.

20% och 8% osäkra i Brasilien som visat i tidigare post av mig.

10% i USA enligt vänsterblivna CNN

1/6 unga i Frankrike.

Har länkar till allt detta.

Här har du en 15 min introduktion till det fruktansvärda faktum att det saknas kurva:

Witsit's True Earth - Curvature
https://youtu.be/nJenY3zKWLs
Senast redigerad av Niggers-n-Jews 2026-08-18 kl. 11:57.
Citera
2026-08-18, 12:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nej är inte religiös

Det är inte en sekt, ett skämt eller en meme. Hade det varit det hade det gått bort för längesedan. Har ju 5000 sidor här t ex och som mest nästan 800 aktiva läsare igår.

1/6 unga i Frankrike.

Har länkar till allt detta.

Här har du en 15 min introduktion till det fruktansvärda faktum att det saknas kurva:

Witsit's True Earth - Curvature
https://youtu.be/nJenY3zKWLs

Okej. Och du är medveten om vad Jäsus sade - Matteus 10:33 - om att förneka sin tro?

Antalet människor som tror på något säger inget om hur eventuellt sant det är.
Citera
2026-08-18, 12:26
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Nej är inte religiös

Citat:

1/6 unga i Frankrike.
[...]

Som föregående skribent har påtalat. Många som tror på något innebär inte att det är sant!

• Brasilien - Ett svårt religiöst land med en hel del underutbildade.
  • USA - Hälften hälften, kan man nog säga. Hälften (fast nu tar jag i) är svårt religiösa, underutbildade och tror på en jäkla massa saker som normala människor bara skakar på huvudet åt.
  • Frankrike - Ingen aning, faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in