2026-08-17, 23:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Mässling är inte, och har inte varit ett problem i Sverige sedan våra förfäders tid.
Och, med våra välvaccinerade befolkning så kommer smittan garanterat att dö ut bums också.

Därför blir detta påstådda lilla mässlingsutbrott inget annat än en kortvarig snackis, med en "spin" som går ut på att alla vaccinvägrande hippies är en stor fara för samhället.

Det kommer naturligtvis inte att bli några konsekvenser av denna enskilda händelse,men opinionen "masseras" ändå obönhörligen till att tycka att vissa vacciner borde vara förbjudna att avstå.

Jag påstår därför att de påstådda mässlingsfallen lika gärna skulle kunna vara påhittade, för att plantera ytterligare lite vaccinhets hos den svenska befolkningen.

Förresten, kör man fortfarande med det där mässlingsvaccinet som doseras som en nässpray? För där kunde ju nyvaccinerade kunde smitta andra med mässling också. Så det har ju förekommit att mässling sprids vi själva vaccinerna också, vilket inte bör förglömmas när det hetsas mot oss som inte längre väljer att vaccinera oss.
Tror ingen oroar sig.
Dom som är i riskzonen är ju främst spädbarn. Dom bekymrar sig inte om sådant.
Det är mest mena som drabbas, och så kanske en liten klick barn till hippies.
Citera
2026-08-18, 00:00
Medlem
jessewn372s avatar
Inte alls otänkbart.

Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Kanske var ett "mässlingsparty" för att slippa vaccination utan bli "naturligt vaccinerad," dom kanske kör olika "teman"?
Citera
2026-08-18, 03:17
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FjodorBajkalsjon
Jag känner ingen som dött i Aids så den sjukdomen är nog inte heller ett problem.
Aids ja. Paniken och stämningen i samhället var snarlik med covid, tack för påminnelsen. Sedan visade det sig att aids mest florerade i vissa kretsar. Att du och jag inte känner någon som drabbats av aids kan ju bero på att vi inte umgås i dessa kretsar.

Det är ju viss skillnad gentemot att föräldrar uppmanades att få sina barn smittade med mässlingen och andra barnsjukdomar. Nog borde våra föräldrar motsatt sig detta om det var stor risk att dö av sjukdomen/sjukdomarna? Ingen på hela min eller mitt syskons skola (eller ringarna på vattnet utifrån dessa) larmade om något dödsfall i mässling.

Sedan ställer jag mig samma fråga som vid covid, om vaccinet ger dig immunitet, vilket är syftet med ett vaccin, varför bekymra sig så mycket över de ovaccinerade?
Citera
2026-08-18, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikspojken
Jag är så gammal så jag var med på den tiden då alla barn i Sverige hade mässlingen. Betraktades som influensa med prickar.

Hur känner du för polio?
Citera
2026-08-18, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lashback
Mässling är ganska allvarligt beträffande dessa individer som förnekar dagens medicin helt och hållet, och mycket smittsamt.

För normala människor så är det dock inte lika allvarligt, för de är vaccinerade, och accepterar modern vård. Vaccinet är livslångt. Dock så skapar mässling immunitet, men hur många liv ska offras?

Hoppas de får sej en tankeställare nu, men de är väl lika korkade som flat eathers.

Under 2025 rapporterades inga dödsfall i mässling i Sverige.
Citera
2026-08-18, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Fast man vägrar just ingenting vid 18 månaders ålder. Tror knappt det finns någon uppväxt i Sverige som inte vaccinerats mot mässling. Skulle vara undantagsfall då som vid sjukdom eller väldigt knäppa föräldrar. Men så många knäppa föräldrar finns inte att alla deras barn nu råkar vara på samma festival så långt senare.

Nej men föräldrar kan ju undanhålla sina barn från vaccin, och Urkult när ju en mixad festival med alla åldrar. Dessutom blir ju risken när allt fler är "skeptiska" till vaccin i stort att smittor sprids mer. Det är bara fakta liksom. Nu var jag såklart raljant kring Urkult och det kan lika gärna varit pga att det samlades mycket folk på liten yta som smittan uppstod/spreds. Men jag har ju varit där själv och vet ungefär vilken typ av människor som besöker festivalen. Och de allra flesta är jävligt sköna typer men det finns också mycket folk som är rädda för fluor i vattnet och vägrar använda deodorant.
Citera
2026-08-18, 09:33
Medlem
Den som inte vaccinerar sig mot mässlingen utan giltigt skäl är ett egoistiskt omoraliskt as som beter sig inte som en svensk.

Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Men det finns inte vaccinmotståndare i Sverige, inte i den utsträckningen i alla fall att så pass många människor skulle ha vägrat att vaccinera sina barn för 20-30 år sen, och nu är helt plötsligt massor av de barnen på samma festival som vuxna?? För osannolikt. Alla vaccineras mot mässling i Sverige. Måste ha varit folk där från andra länder där man inte vaccinerar mot mässling, eller åtminstone inte har gjort det för några årtionden sen.

1 95 procent måste vaccinera sig för uppnå flockimmunitet.

Formel HIT = 1 - 1/R₀ där R₀ är det basala reproduktionstalet för sjukdomen. HIT är tröskeln för flockimmunitet. R₀ för mässlingen är 12-18 Vid R₀=12 ligger HIT på 91,7 procent Vid R₀=18 ligger HIT på 94,4 procent. Med lite säkerhetsmarginal 95 procent

2 Det finns kluster i till ex Järna av antivaxxare. Och dessutom ökar det i Sverige för de tillex lyssnar på "the orange mongo" i USA. Men motståndet är oftare större i andra länder Ex Italien, Baltikum, USA, Ryssland, Ungern, Österrike och Turkiet. Mässlingsvaccinet finns i WHOs vaccinprogram så även fattiga länder vaccinerar. Kanske mindre nu då USA drar tillbaks stöd.

Så det räcker med att 1-2 av 20 personer inte vaccinerar sig och vi uppnår inte flockimmunitet. Det kom väl runt 10 000 personer till festivalen och 500+ personer vaccinerade sig inte. Hej då till flockimmuniteten.
Citera
2026-08-18, 09:33
Medlem
Gränsöverskidande kulturmöten! I år mässlingen, nästa år Apkoppor och året efter Ebola?
Citera
2026-08-18, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikspojken
Jag är så gammal så jag var med på den tiden då alla barn i Sverige hade mässlingen. Betraktades som influensa med prickar.

Tyvärr var det några spädbarn som dog. Lunginflammation är en vanlig komplikation. Mässling är inte ofarligt.
Citera
2026-08-18, 10:11
Medlem
FjodorBajkalsjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Att du och jag inte känner någon som drabbats av aids kan ju bero på att vi inte umgås i dessa kretsar.
Det är fortfarande ett idiotargument att avfärda något farligt med att man själv eller någon man känner inte har drabbats. Världen är lite större än din eller min umgängeskrets.
Citat:
Nog borde våra föräldrar motsatt sig detta om det var stor risk att dö av sjukdomen/sjukdomarna?
Man blir inte automatiskt klok för att man blir förälder.
Citat:
Sedan ställer jag mig samma fråga som vid covid, om vaccinet ger dig immunitet, vilket är syftet med ett vaccin, varför bekymra sig så mycket över de ovaccinerade?
För att en hög vaccinationsgrad skyddar de som av medicinska skäl inte kan vaccinera sig från att utsättas för viruset, s.k flockimmunitet.
Citera
2026-08-18, 10:18
Medlem
Citat:
Nog borde våra föräldrar motsatt sig detta om det var stor risk att dö av sjukdomen/sjukdomarna?
För inte alltför länge sen lät föräldrar barn sitta utan säkerhetsbälte i baksätet medan de själva rökte i framsätet. Föräldrar vet inte alltid bäst.
Citera
2026-08-18, 10:20
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FjodorBajkalsjon
Det är fortfarande ett idiotargument att avfärda något farligt med att man själv eller någon man känner inte har drabbats. Världen är lite större än din eller min umgängeskrets.
Man blir inte automatiskt klok för att man blir förälder.
För att en hög vaccinationsgrad skyddar de som av medicinska skäl inte kan vaccinera sig från att utsättas för viruset, s.k flockimmunitet.
OM det var farligt då, hade väl fhm gått ut med det? Varför är det plötsligt farligt/farligare nu?
Hur många är dessa som inte kan vaccinera sig på grund av medicinska skäl? Ska denna (förmodade) minoritet styra hur många vacciner majoriteten ska ta, eller får de anpassa sig efter sin situation? Vill du införa tvångsvaccinering, vilka vaccin ska i så fall ingå i det programmet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in