Citat:
Ursprungligen postat av
VolleybollMolly66
Rätt bra siffra men enligt mina erfarenheter är dom flesta ff dåliga på att sortera just plast så siffran är ju på dom som sorterar plast. Dom jag sett sorterar glas o papper/kartong men inte plast (som för mig känns viktigast)
Att Sverige inte ligger högre upp i listan beror bl.a. på att vi bränner förpackningar som sorterats men inte återvinns rätt. Även att vi byggt förbränningsanläggningar som ger fjärrvärme.
Från AI Google
"
Toppländer med hög återvinning
Tyskland och Österrike: Ligger i absolut topp i EU med återvinningsgrad kring eller strax under 60–69 procent, drivet av strikt källsortering och automatiserade sorteringsanläggningar.
Slovenien och Nederländerna: Starka kretsloppssystem med en återvinningsgrad över 50 procent för kommunalt avfall.
Länder med medelhög återvinning och energiåtervinning
Sverige: Har en materialåtervinning på runt 33–40 procent av det kommunala avfallet beroende på mätmetod, men placerar sig i gengäld i absoluta toppen när det gäller energiåtervinning (förbränning till fjärrvärme) och deponerar nästan ingenting (endast cirka 1 procent)
Länder med låg återvinning
Rumänien, Bulgarien, Grekland, Cypern och Malta: Ligger längst ner i statistiken med återvinningsgrader under 20 procent, där en stor del av avfallet fortfarande hamnar på soptippar."