2026-08-13, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Jag med, tex handtvål, duschshampo, hårschampo, skjölmedel och diskmedel.
Det borde kunna säljas i typ mjölkpaket, litervis.
Sen kan man fylla över när man kommer hem.
Men även sånt som är förpackat i glasburkar, som tex gurka, skulle kunna säljas i mindre mjölkpaketförpackningar.
Jag tänker att det måste gå åt mycket mer energi att tillverka en glasburk eller plastflaska än ett mjölkpaket i papper.

Förutom tetrapak så finns det plåtburkar och plåtflaskor i olika storlekar. Samt aluminium. Schampoo, conditioner, bodywash, m.m. borde säljas i sånt.

Utomlands har jag sett apelsinjuice och ananasjuice förpackat i plåtburk.
Citera
2026-08-13, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Hoppas all gör rätt och slänger plast i avsedda behållare för återvinning.
Problemet är stt vi jagar ett antal objekt i tron om att vi räddar världen.
Plast i havet från Sverige är nog nära noll.
Ok EU har planer på att förbjuda plast och metallburkar för dryck trots att Sverige har ett väl utbyggt system fö pant på sådant.

Citat:
Ursprungligen postat av FinalSolution
Det har väl gått att göra plastpåsar av nedbrytbara material från sockerrör i åtminstone 2-3 decennier väl? Som exempelvis Systembolagets påse. Jag minns iaf när den lanserades hur dom slog sig på bröstet och skröt att även om man slängde den i naturen så förmultna den på något/några år

Absolut är det så, dock hjälper ju inte det oss när i princip alla livsmedelsförpackningar innehåller plast som i sin tur kontaminerar våra livsmedel på bisfenol.
Men visst, bärkasse i plast verkar det ju finnas alternativ till.
Citera
2026-08-13, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ja, en tuschpenna måste ligga inslagen i plast annars kommer kunder att använda den i affären. Jag vill inte köpa en penna som är halvtom för att en massa idioter i affären att testa den om och om igen.
Jo, det kan hända att det var ett dåligt exempel, bättre att jag skrivit blyertspenna.
Men du borde förstå poängen i vad jag menade i alla fall.
Citera
2026-08-13, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Vi möjligtvis men nu är det EU som ska domdera om saker och många länder i Europa har haft omfattande handel med Ryssland innan makthavarna började insistera på att ha Putin som fiende. Men jag antar att du nu ska insistera på att insistera på detsamma?
Eu köper gas av USSR och en försumbar mängd olja...
Citera
2026-08-13, 19:39
Medlem
Jösses så negativa alla är. Jag är så jäkla trött på överfylld plasttunna. Varför skulle man inte kunna fylla på en del flaskor, tvättmedel, sköljmedel, diskmedel, det är ju kanon. Handla frukt i papperspåse tycker jag är bättre. I plastpåse blir det ju gärna fuktigt och ruttnar, Varför skall konserverna buntas ihop, onödigt. Jag hoppas de ser över ledet innan också. Jag jobbar på apotek och vi slänger enorma mängder förpackningsmaterial varje dag. Grossisterna sänder ut varorna i plastlådor som sedan återanvänds, men läkemedlen kommer ofta förpackade 10 i en påse o.s.v. Försök ens tänka tanken att bojkotta plast. Det går ju inte. Hur klarade de sig för 100 år sedan då?
Citera
2026-08-13, 20:01
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Eu köper gas av USSR och en försumbar mängd olja...
En ansenlig del av Tysklands energiresurser kom tidigare från Ryssland. Nu är AfD största parti i Tyskland och de vill återuppta den handeln, eftersom de inte är intresserade av att ha Putin som fiende. EU kan gott bajsa på sig över detta, vilket de också kommer göra, med råge. Vi snackar om en rännskita som inte kan stoppas av varken plastpåsar eller papperssäckar.
Citera
2026-08-13, 20:25
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad tycker ni om de nya förpackningsreglerna?

https://www.tv4.se/artikel/5ln9j2loKo07BkYqOQlwwK/da-foerbjuds-plasten-pa-gurkan

Då ska jag fira min emigration idag, med plastsugrör och plastkassar! Underbart att slippa källsortering, bilbesiktning och sånt trams!
Citera
2026-08-13, 20:26
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Ta med egna burkar och fyll på i butiken

Det är som på 60-talet då hade man kärl/små hinkar som man fyllde upp mjölken i butik sedan kom Tetra Pak med sina "pyramider" som sedan blev stort och många olika varianter, tyvärr så "drev" S dom från Sverige...

Nu finns det dock 15 olika sorters mjölk och 27 olika sorters tvättmedel. Vilka sorter ska premieras? Ska butiken bestämma det? Eller ska alla sorter få en egen maskin? Låter helt sinnessjukt.
Citera
2026-08-13, 20:39
Avslutad
Plasten är största hotet mot mänskligheten och har varit i alla tider. Bra att det äntligen tas på allvar.
Citera
2026-08-13, 21:26
Medlem
Kina och USA utvecklar AI som aldrig förr, ligger i front för utvecklingen och en stark ekonomi.

Vi håller på en förpackningar, hela eu känns som en dagligverksamhet.
Citera
2026-08-13, 21:34
Medlem
Oh-be-wans avatar
Ja bara matpriserna går ner 50 % så är det okej. Nu när all plast försvinner så kommer ju matpriserna tokdyka.

... eller ja inte. Ut ur EU-idiotin istället någon djävla gång.
Citera
2026-08-13, 21:52
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Nej det var ett skämt, man får ingen rabatt. Och det kommer du inte heller få när du släpar dit en kladdig burk hemifrån och fyller den med pasta.

Trist. Jag hade nog kört på en ren burk om vi landar där, men vi alla är olika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in