2026-08-18, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det är AI som sammanställt och angett denna källan, Naturvårdsverket

Detta var sökningen jag skickade in
"hur stor andel av insamlade plastförpackningar återvinns"

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/plast/om-plast/plastfloden-i-sverige/

Rätt bra siffra men enligt mina erfarenheter är dom flesta ff dåliga på att sortera just plast så siffran är ju på dom som sorterar plast. Dom jag sett sorterar glas o papper/kartong men inte plast (som för mig känns viktigast)
Citera
2026-08-18, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Får se hur det skulle falla ut i praktiken, precis som framgår av artikeln så kan transport bli ett problem som man behöver kolla på.

Jag brukar ofta lägga pasta, ris, havregryn och annat i glasburkar när jag kommit hem. Jag skulle nog kunna tänka mig att göra liknande, känns på något sätt wholesome att hämta sina grejer som på den gamla goda tiden. Sen fattar jag att det kanske krävs lite mer planering, men å andra sidan har jag ledsnat på all den tid jag spenderar framför TV:n.

I storstäderna bla finns butiker där man tar bönor och gryn från säckar o häller upp nötter o flingor fr glasburkar t sitt medhavda kärl el papperspåse (man väger utan kärlet)
Citera
2026-08-18, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Plast är bra för att förvara mat, så att den håller sig färsk längre, så att man inte blir sjuk när man äter den eller inte behöver slänga mat. Så plast ger oss ett hälsosammare liv och sliter mindre på miljön än t.ex pappersförpackningar.

Plast är en av världens bästa uppfinningar. Du sitter precis och läser detta inlägg omgiven av plast.

OOps där blev jag förgiftad av mitt tangentbord i plast. Jag som använt ett i 45 år.

Är tangentbordet den enda plast du kommer i kontakt med så kan du vara lugn.
Dock finns ämnen i gammal plast farligare än ny. Grattis till att ha haft ett tangentbord som hållt i 45 år. Det är ju miljövänligt i sig.
Citera
2026-08-18, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Större affärer skall erbjuda möjlighet att fylla egna behållare med t.ex. tvättmedel. Kommer att bli ett jäkla slabb. Golven blir fulla av tvättmedel om man inte tvingas köpa en speciell dispenser som matas in i en superdyr maskin.

Intressant att se var det slutar.

Ja det blir nog problemet. Svenskar är ganska slabbiga men antar att dispenser kommer användas, men inte säkert det hjälper. Nog lättare i mindre affärer.
Citera
2026-08-18, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byxfucker
Vadfan snackar du om? Köp ett gäng tomater och förvara sedan hälften i plastpåse och andra hälften i papperspåse så får du se skillnaden.

EU är överbetalda cpbarn som lägger sig i för mycket, men papperspåsar till frukt är bra mycket bättre än plast.

Måste du förvara tomaterna i nåt alls? Prova får du se. Dom klarar sig fint nakna.
Citera
2026-08-18, 09:48
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag förstår fortfarande inte. Mejeriprodukter i kartong innan eller efter?
Jag förstår inte din fråga. Idag förpackas vissa mejerivaror i kartong, samma kartongtyp kan användas för andra färska livsmedel. Vad du undrar utifrån detta är obegripligt för mig.
Citera
2026-08-18, 10:02
Medlem
Sunimods avatar
EU förpackning regler är enbart skit.
De borde för katten se till att alla länder tar hand om sina sopor och inte skickar till Sverige för att brännas här.
Även att alla länder har källsortering.

Varför är våra politiker så menlösa inför detta?

Här kan man läsa om skiten vi importerar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/sopor2
Citera
2026-08-18, 10:49
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Är tangentbordet den enda plast du kommer i kontakt med så kan du vara lugn.
Dock finns ämnen i gammal plast farligare än ny. Grattis till att ha haft ett tangentbord som hållt i 45 år. Det är ju miljövänligt i sig.
Exakt så, om man inte uppfunnit plast utan gjort t.ex tangentbord av trä så hade hållbarheten varit mycket sämre och miljöpåverkan blivit större. Jag älskar plast.

Finns nackdelar med plast och man forskar väl på de oändliga antal mikro-plast-artiklarna i havet. Men blir de ett allvarligt problem får vi uppfinna någon slags plast-dammsugare för hav.

Ge mig plastsugrör tillbaka tack. Hatar papp.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-08-18 kl. 11:18.
Citera
2026-08-18, 12:06
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Jag förstår inte din fråga. Idag förpackas vissa mejerivaror i kartong, samma kartongtyp kan användas för andra färska livsmedel. Vad du undrar utifrån detta är obegripligt för mig.

Så du menar att du tänker dig att färsk pasta hädanefter ska packas som vissa mejeriprodukter förpackades innan PPWR.

Problemet med det du skrev var att du inte preciserade tidpunkten eller epoken, utan också öppnade upp för tolkningen att färsk pasta hädanefter ska packas på samma sätt som vissa mejeriprodukter kommer förpackas med PPWR. Och jag tror det är få av oss som läser här som har en aning om hur förpackningar för olika varor faktiskt kommer se ut med PPWR.
Citera
2026-08-18, 12:22
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Så du menar att du tänker dig att färsk pasta hädanefter ska packas som vissa mejeriprodukter förpackades innan PPWR.

Problemet med det du skrev var att du inte preciserade tidpunkten eller epoken, utan också öppnade upp för tolkningen att färsk pasta hädanefter ska packas på samma sätt som vissa mejeriprodukter kommer förpackas med PPWR. Och jag tror det är få av oss som läser här som har en aning om hur förpackningar för olika varor faktiskt kommer se ut med PPWR.
Det är väl ganska självklart att jag inte har någon bättre spåkula än någon annan. Jag skriver enbart utifrån dagens praktiserade teknik.
Citera
2026-08-18, 12:43
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Rätt bra siffra men enligt mina erfarenheter är dom flesta ff dåliga på att sortera just plast så siffran är ju på dom som sorterar plast. Dom jag sett sorterar glas o papper/kartong men inte plast (som för mig känns viktigast)
Att Sverige inte ligger högre upp i listan beror bl.a. på att vi bränner förpackningar som sorterats men inte återvinns rätt. Även att vi byggt förbränningsanläggningar som ger fjärrvärme.

Från AI Google

"Toppländer med hög återvinning
Tyskland och Österrike: Ligger i absolut topp i EU med återvinningsgrad kring eller strax under 60–69 procent, drivet av strikt källsortering och automatiserade sorteringsanläggningar.

Slovenien och Nederländerna: Starka kretsloppssystem med en återvinningsgrad över 50 procent för kommunalt avfall.

Länder med medelhög återvinning och energiåtervinning
Sverige: Har en materialåtervinning på runt 33–40 procent av det kommunala avfallet beroende på mätmetod, men placerar sig i gengäld i absoluta toppen när det gäller energiåtervinning (förbränning till fjärrvärme) och deponerar nästan ingenting (endast cirka 1 procent)

Länder med låg återvinning
Rumänien, Bulgarien, Grekland, Cypern och Malta: Ligger längst ner i statistiken med återvinningsgrader under 20 procent, där en stor del av avfallet fortfarande hamnar på soptippar."
Citera
2026-08-18, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Exakt så, om man inte uppfunnit plast utan gjort t.ex tangentbord av trä så hade hållbarheten varit mycket sämre och miljöpåverkan blivit större. Jag älskar plast.

Finns nackdelar med plast och man forskar väl på de oändliga antal mikro-plast-artiklarna i havet. Men blir de ett allvarligt problem får vi uppfinna någon slags plast-dammsugare för hav.

Ge mig plastsugrör tillbaka tack. Hatar papp.

Jag saknar oxå sugrören! Men det finns fina i metall o porslin bla. Plast är ju verkligen suveränt som förvaringsmateriel så vi får väl hoppas på en plastdammsugare. Å nån medicin mot de hormonstörande ämnena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in