Citat:
Vilket innebär att den som är mest lämpad borde få representera personalen på en arbetsplats oavsett dennes politiska hemvist. För det är en av de anställda som väljs av sina likar så den som väljs har övriga medlemmars förtroende och dessutom ett egenintresse i att göra just den arbetsplatsen bättre. Medan majoriteten av de de politiker som sitter i Stockholm inte har någon verklige arbetserfarenhet och inget intresse av landet bortanför de egna kvarteren.
En facklig representant väljs inte för att vara en trevlig kollega vid kaffeautomaten, utan för att förhandla och försvara kollektivavtalet. Om du är aktiv i ett parti vars officiella politik vill försvaga strejkrätten, försämra a-kassan och kapa banden till skyddsombuden, har du en direkt intressekonflikt. Du kan inte representera medlemmarnas intressen på jobbet samtidigt som du driver en politik i riksdagen som drar undan mattan för dem.
Arbetsrätt (LAS) och arbetsmiljölagstiftning stiftas i Stockholm. Att låtsas som att en lokal fackrepresentant kan skydda sin arbetsplats helt oberoende av rikspolitiken är antingen naivt eller medvetet förvillande.
Citat:
Vad har du för källa till att Tesla hade sämre villkor än kollektivavtalet? Mig veterligen har inte Metall jämfört teslas avtal med kollektivavtalet (antagligen för att det inte är sämre, annars hade de garanterat basunerat ut det). Vad jag förstår ville Tesla ha en annan metod för lönesättningen än den i kollektivavtalet och de jobbade med aktieoptioner som löneförmån, men deras avtal var inte sämre, bara annorlunda.
Innan du skriver det så vet jag om att det går utmärkt att ha bättre villkor än kollektivavtalet men antagligen ville inte Tesla ha både de fördelarna som finns i kollektivavtalet och fördelarna i deras eget avtal.
Lönedumpning är inte ett problem eftersom företag konkurrerar med varandra för att locka till sig de duktigaste arbetarna.
Innan du skriver det så vet jag om att det går utmärkt att ha bättre villkor än kollektivavtalet men antagligen ville inte Tesla ha både de fördelarna som finns i kollektivavtalet och fördelarna i deras eget avtal.
Lönedumpning är inte ett problem eftersom företag konkurrerar med varandra för att locka till sig de duktigaste arbetarna.
Påståendet att Teslas avtal "bara var annorlunda" är direkt felaktigt. En granskning av Teslas villkor jämfört med IF Metalls kollektivavtal visade på radikala skillnader
Ingen garanterad löneökning
Sämre pension och arbetstid
Aktieoptioner kan dras tillbaka och täcker inte upp för avsaknaden av ett heltäckande, juridiskt bindande avtal som skyddar vid omstruktureringar.
Utan kollektivavtal och minimigolv konkurrerar företag inte genom innovation, utan genom att pressa personalkostnader.
Om ett företag tillåts betala lägre löner och erbjuda sämre trygghet tvingas konkurrerande företag att göra detsamma för att inte slås ut. Det skapar en "race to the bottom" där alla arbetares villkor hyvlas ner.
https://www.ifmetall.se/aktuellt/tesla/darfor-tvingas-if-metall-att-strejka/stor-forlust-att-jobba-pa-tesla/