2026-08-18, 07:07
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KHermelin
Någon allvarlig störning har han onekligen, för att ha ihjäl en person man har ett kärleksförhållande med, utan synbar anledning, på förmiddagen (ingen fylla ens troligen). Antagligen, som många andra redan spekulerat, så ville ÅÅ att han skulle åka därifrån, hon ville ha lite egentid med sina barn, och var förmodligen också - åtminstone tillfälligt - less på honom. TN kunde inte acceptera att någon annan talade om vad han skulle göra, ena dagen passar det, den andra inte, vem tror du jag är, typ. Så kanske han blev hotfull/våldsam, och då sa hon att nu får det fan räcka. Det här accepterar jag inte, försvinn nu, eller jag ringer polisen. Det tog han inte.
Det finns väl en del att reagera på utan att spekulera alltför mycket:
- Med tanke på hans tidigare fastighetsdebakel med något ex, är det relationen eller något med fastigheten han är mest investerad i?

- Relationen tycktes relativt färsk. Att man springer till skogs hellre än vaknar upp ur sin psykos och själv larmar 112, tyder ju på att han inte är särskilt investerad i relationen, samt har en personlighetsstörning.

- Om det är som du säger, att han inte tolererade hennes begäran av egentid (med barnen eventuellt) är det ju ett tecken på åtminstone en kontrollerande person som inte kan hantera andra människors gränser, men frågan är om det är något större som faller honom ur händerna som han reagerar så starkt på?
Citera
2026-08-18, 07:09
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Jo, nu när du säger det, så kan jag se den möjligheten
Jag menar bara att bevisligen har han ju lyckats ingå relationer, så han måste ju ha andra sidor han visar när han är på det "humöret".
Citera
2026-08-18, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KMBK
Ny här på FB på grund av denna fruktansvärda händelsen. (Äntligen insläppt efter 3 dagar…)

Jag tror att TN är en man som inte klarar att leva ensam, och att han har dejtat flitigt mellan sina längre relationer (söker desperat efter nästa kvinna?) Jag är tyvärr en av dem, vi träffades under ett par månader för några år sedan (efter x). Till en början trevliga kravlösa träffar men när jag valde att avsluta förvandlades han till en ynklig, småaktig, patetisk och kränkt man. Han verkade ha betydligt större förväntningar som han inte hade uttryckt. Han hade samlat på sig ”oförrätter”, tillfällen då han ansåg sig blivit sårad eller utnyttjad av mig vilket han nu öste ur sig. Obehaglig (men inte våldsam) så jag valde att klippa kontakten snabbt. Avslutet skedde per telefon så vet inte hur han hade agerat annars. Många tankar snurrar nu så skönt att få ventilera här…

Lite input om hur jag uppfattade honom
- TN är pedant och väldigt engagerad i sitt arbete. Jobbet tar han på stort allvar och är en stor del av hans självbild.
- Han har mer praktisk kompetens än teoretisk kompetens och kan inte ta emot tips, kritik eller förbättringsförslag på ett bra sätt. Är lite omständig när han gör saker, inte särskilt strukturerad eller effektiv. (Spekulation - Känner sig kanske underlägsen i kompetens/intelligens men vill inte erkänna det, söker därför välutbildade kvinnor som han försöker kontrollera?)
- Upplevde inte att han hade ett särskilt rikt och aktivt socialt liv.
- Han har ett tillrättalagt sätt att tala (putsat bort sin dialekt från Västergötland för att passa in?). Märkliga ordval, t.ex. att anklaga folk för att vara ”på pickalurven” när de var berusade.
- Han var restriktiv med alkohol (kan ha förändrats men tror inte alkohol har varit en faktor vid brottet)
- Han var mån om sina söner och jag fick uppfattningen att två av dem bodde del av tid hos honom. (Sant eller något ha sa..?). Osäkert om kontakten med äldsta sonen var bra eller ej.
- Han hade ingen bra relation med barnens mor och relation till systrarna eller övrig familj nämndes aldrig
- Lättkränkt/-sårad för små saker redan i tidiga träffar, att jag kom lite sent, prioriterat en AW med kollegor mm (vilket han sa först i efterhand)
- Han verkar kunna ”pruta på sig själv” för att uppnå målet - en långsiktig relation (Spekulation- om det var så i relation med BO så kan det ha byggts upp en enorm inre frustration under 8 månader som kanske exploderade?)
- Att TN verkade ”upprymd” (inte förälskad??)(citat från nån bekant i tråden) av relationen med BO kan tolkas som att han äntligen hittat en möjlighet till långvarig relation med möjligt samboskap mm. Desto större fall när det rasar och faller honom ur händerna.

Det som nu har hänt är fruktansvärt och jag är chockad att TN kan ha genomfört detta våldsdåd. Men inte lika förvånad över hans beteende efter mordet, hur den här patetiska ”pissråttan” (citat från podd) rusar runt och roddar, plockar, fixar, bryter sig in hos grannar, simmar till nästa ö och, som den ynkliga lilla man han är - kryper ihop i en liten båt. FY F…!!!

Finns säkert fler tidigare dejter som följer denna tråd. Kommenterar gärna om ni har annan uppfattning.

Tack för att du delar med dig, det måste vara fruktansvärt jobbigt att bearbeta nu, att du har dejtat MGM. Bra att få en beskrivning på hans personlighet och dina upplevelser. Det stämmer väl med mångas misstankar, dvs att han har höga förväntningar på en relation och önskan om långvarig relation. Klarar inte av att bli lämnad samt hans känsla att vara underlägsen i kompetens/intelligens. Upplevde du honom manipulativ? Vad tror du om min teori när han sålde radhuset och flyttade ihop med X i en hyreslgh, inlägg #4476. Kan det vara beräknande, eller var han helt driven av förväntningar på relationen och önskan om ngt varaktigt. Jag tänker att det kan vara inslag av båda.
Senast redigerad av nyigemet 2026-08-18 kl. 07:28.
Citera
2026-08-18, 08:12
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ny här på FB på grund av denna fruktansvärda händelsen. (Äntligen insläppt efter 3 dagar…)

Jag tror att TN är en man som inte klarar att leva ensam, och att han har dejtat flitigt mellan sina längre relationer (söker desperat efter nästa kvinna?) Jag är tyvärr en av dem, vi träffades under ett par månader för några år sedan (efter x). Till en början trevliga kravlösa träffar men när jag valde att avsluta förvandlades han till en ynklig, småaktig, patetisk och kränkt man. Han verkade ha betydligt större förväntningar som han inte hade uttryckt. Han hade samlat på sig ”oförrätter”, tillfällen då han ansåg sig blivit sårad eller utnyttjad av mig vilket han nu öste ur sig. Obehaglig (men inte våldsam) så jag valde att klippa kontakten snabbt. Avslutet skedde per telefon så vet inte hur han hade agerat annars. Många tankar snurrar nu så skönt att få ventilera här…

- TN är pedant och väldigt engagerad i sitt arbete. Jobbet tar han på stort allvar och är en stor del av hans självbild.
- Han har mer praktisk kompetens än teoretisk kompetens och kan inte ta emot tips, kritik eller förbättringsförslag på ett bra sätt. Är lite omständig när han gör saker, inte särskilt strukturerad eller effektiv. (Spekulation - Känner sig kanske underlägsen i kompetens/intelligens men vill inte erkänna det, söker därför välutbildade kvinnor som han försöker kontrollera?)
- Han har ett tillrättalagt sätt att tala (putsat bort sin dialekt från Västergötland för att passa in?). Märkliga ordval, t.ex. att anklaga folk för att vara ”på pickalurven” när de var berusade.
- Han var restriktiv med alkohol (kan ha förändrats men tror inte alkohol har varit en faktor vid brottet)
- Han var mån om sina söner och jag fick uppfattningen att två av dem bodde del av tid hos honom. (Sant eller något ha sa..?). Osäkert om kontakten med äldsta sonen var bra eller ej.
- Han hade ingen bra relation med barnens mor och relation till systrarna eller övrig familj nämndes aldrig
- Lättkränkt/-sårad för små saker redan i tidiga träffar, att jag kom lite sent, prioriterat en AW med kollegor mm (vilket han sa först i efterhand)
- Han verkar kunna ”pruta på sig själv” för att uppnå målet - en långsiktig relation (Spekulation- om det var så i relation med BO så kan det ha byggts upp en enorm inre frustration under 8 månader som kanske exploderade?)
- Att TN verkade ”upprymd” (inte förälskad??)(citat från nån bekant i tråden) av relationen med BO kan tolkas som att han äntligen hittat en möjlighet till långvarig relation med möjligt samboskap mm. Desto större fall när det rasar och faller honom ur händerna.

Det som nu har hänt är fruktansvärt och jag är chockad att TN kan ha genomfört detta våldsdåd. Men inte lika förvånad över hans beteende efter mordet, hur den här patetiska ”pissråttan” (citat från podd) rusar runt och roddar, plockar, fixar, bryter sig in hos grannar, simmar till nästa ö och, som den ynkliga lilla man han är - kryper ihop i en liten båt. FY F…!!!

Finns säkert fler tidigare dejter som följer denna tråd. Kommenterar gärna om ni har annan uppfattning.

Du säger att han blev ynklig, småaktig och patetisk.. ”öste ur sig” mm när du gjorde slut via tfn… förstår att känns obehagligt nu.

Och vill inte dissekera er relation, men blev du förvånad över hur han betedde sig över telefonen? Accepterade han att det blev slut efter ett samtal?
Senast redigerad av vichy6 2026-08-18 kl. 08:14.
Citera
2026-08-18, 08:41
Medlem
apperceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore

/…/

- Relationen tycktes relativt färsk. Att man springer till skogs hellre än vaknar upp ur sin psykos och själv larmar 112, tyder ju på att han inte är särskilt investerad i relationen, samt har en personlighetsstörning.

/…/

Psykos är inte att ”göra en hemsk grej”.
Psykos är en psykiatrisk diagnos med exakta kriterier. En psykos kan vara grunden till att en gärningsperson döms till rättspsykiatrisk vård istället för fängelse. De flesta som döms för mord får dock fängelse – inte rättspsykiatrisk vård.

Det finns ingenting i det här fallet som tyder på att MGM är en psykotisk person.

Vad jag grundar det på?
Hur MGM svarar på frågorna i förhöret som har läckt till medierna.

Psykos är en väldigt ovanlig diagnos sett till befolkningen i stort.

Att gärningspersonen har begått en fruktansvärd handling kan vi vara överens om, men att sätta etiketten psykos i nuläget är varken korrekt eller sannolikt. Det finns väldigt många orsaker till dödligt partnervåld, men psykos brukar inte vara orsaken.

Innan det har gjorts en rättspsykiatrisk utredning så kan det naturligtvis inte uteslutas att det var en kortvarig akut psykos, men i nuläget finns det ingenting som talar för psykos.
Citera
2026-08-18, 08:44
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:

Tack för att du delar med dig! Är dessa insikter/bedömningar om TN något du hade formulerat för dig själv före det att TN blev misstänkt för mord/drop? Eller är det osorterade tankar som har poppat upp nu, först efter att detta fruktansvärda skärgårdsmord blev känt?

Vissa grejer, som de märkliga ordvalen, exempelvis "pickalurven", behöver ju inte nödvändigtvis indikera någon allvarlig karaktärsbrist, eller ens positionerande från hans sida, det kanske bara var ett "töntigt" ordval och inte mer än så?

Tror du att han nyttjade/missbrukade droger av något slag? Om inte, så måste ju det betyda att han har begått detta mord/dråp i ett nära nog helt nyktert tillstånd, men tanke på hur restriktiv han var med alkohol (enligt dig). Det finner jag ganska intressant, hur någon kan tappa det så fullständigt utan (eventuell) inverkan av alkohol/droger.
Citera
2026-08-18, 08:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Mycket oprofessionellt om Omni skarvar. Expressen har uppdaterat artikeln 4 timmar efter första publicering

Tänker att festen skulle bli deras första officiella representation tillsammans. Det bör ha varit oerhört viktigt för MGM med detaljerna och utförandet pga hans personlighet. Kan lett till bråk.

Fast @charkoal skriver inlägg i tråden 6 aug med citat från artikeln i Expressen 17:48. Då står det "så småningom" och inte "på skärgårdsö".

Felet verkar komma från Omni.

https://www.flashback.org/sp95611716
Citera
2026-08-18, 09:19
Medlem
Citat:

Jag tror att TN är en man som inte klarar att leva ensam, och att han har dejtat flitigt mellan sina längre relationer (söker desperat efter nästa kvinna?) Jag är tyvärr en av dem, vi träffades under ett par månader för några år sedan (efter x).
Tack!

Det är så intressant med de bilder som nu kommer från olika håll, kollegor, bekanta och så från dejtinghåll.
Citat:
Till en början trevliga kravlösa träffar men när jag valde att avsluta förvandlades han till en ynklig, småaktig, patetisk och kränkt man. Han verkade ha betydligt större förväntningar som han inte hade uttryckt. Han hade samlat på sig ”oförrätter”, tillfällen då han ansåg sig blivit sårad eller utnyttjad av mig vilket han nu öste ur sig. Obehaglig (men inte våldsam) så jag valde att klippa kontakten snabbt. Avslutet skedde per telefon så vet inte hur han hade agerat annars. Många tankar snurrar nu så skönt att få ventilera här…
Det fetstilade (av mig): Samlat på sig oförrätter (som det du nämnde nedan om AWn) låter talande.
Bra att du klippte.
Citat:
Bra information om akoholen
Citat:
Beskriv gärna mer om det här "pruta på sig själv". Tolkar det som att TN kompromissar och lägger band på sig själv (i hög grad?)
Citat:

Ja, precis så sa podd-Jessica (som befann sig på ön när dådet och polisjakten skedde).
Citat:
Välkommen!
Ja, en till som skrivit om dejting och kanske fler som läser. Samt några som haft kontakt via eller på jobbet.
Citera
2026-08-18, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Mycket oprofessionellt om Omni skarvar. Expressen har uppdaterat artikeln 4 timmar efter första publicering

Tänker att festen skulle bli deras första officiella representation tillsammans. Det bör ha varit oerhört viktigt för MGM med detaljerna och utförandet pga hans personlighet. Kan lett till bråk.
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Fast @charkoal skriver inlägg i tråden 6 aug med citat från artikeln i Expressen 17:48. Då står det "så småningom" och inte "på skärgårdsö".

Felet verkar komma från Omni.

https://www.flashback.org/sp95611716
Tack notknapparen. Tänkte att det kanske fanns inlägg i tråden som skrivits tidigt efter Expressens publicering.
Det är inte första gången Omni citerar fel, så jag tror dom slarvat.
Citera
2026-08-18, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Jag blev upplyst om detta fall idag då det uppstått en snackis inom kulturvärlden (som i Sthlm är ganska liten) där denne person diskuteras. Vem som är min källa kan jag av naturliga skäl inte uppge då det skulle outta källan, men jag kan säga att jag känner flera personer som jobbat med TN och de delar inte bilden som jag kommenterade.

TN har agerat gränslöst mot vissa personer, där hans "medarbetarstil" påpekats för ledning. Att han är svår att läsa har att göra med att man upplevt att man inte vetat vilken TN man "mött idag" s a s.

Jag har träffat vederbörande högst i förbifarten och har ingen egen uppfattning, varken bu eller bä, men det som kommer fram i tråden tillsammans med vad jag hör andra beskriva gör att man kan misstänka att personen har psykopattendenser, och har en grandios självbild som modifierats för manipulativa syften om vinning finns att få.

Jag stämmer in i bilden av hans medarbetarstil, om än omedveten om att detta i någon större omfattning skulle påpekats för ledning utöver vid enskilda konflikter. Här i forumet har jag tidigare beskrivit T som känslig för kritik och att han läst in kritik i alldagliga samtal och vardagligt socialiserande. Utöver det har jag i konflikter bevittnat att han ofta agerar på ett sätt som utökar konflikten snarare än syftar till att finna samförstånd. Han verkar konfrontativ även vid enklare missförstånd; knutar löses enklast med ett svingande svärd.

Angående lägenheten på Hagagatan har han i sin berättelse till gemensamma bekanta förmedlat att det är han själv som kontrakterat bostaden för eget och ej gemensamt bruk. Lägenheten hade han enligt egen utsago anskaffat genom goda kontakter med privata hyresvärdar. Vi kan nu konstatera att detta varit lögn. När separationen var ett faktum berättade han tidigt att han hade svårt att få kvinnan att flytta ut. Han har då vänt sig till sitt nätverk för rekommendationer om advokater kunniga på området. En av dessa skall ha ifrågasatt det tidiga anlitandet av en advokat i en situation där T, vad henne anbelangade, hade lagen på sin sida. T har då svarat att kvinnan vid tillfället var i en ekonomisk och känslomässig situation som garanterade att hon skulle ge efter vid advokathot. Samma bekanta har uppfattat själva anlitandet av advokat som något T varit stolt över.

Efter försäljningen av radhuset har flera noterat att T börjat tala om sig själv som förmögen. Med kapitalet kom en möjlighet att associeras med det klientel han hittills arbetat för; nu hade han möjlighet att själv tala om potentiella investeringar i konst. Att inte förlora kapitalet som identitetsmarkör genom att behöva binda det till något så basalt som en bostad tros ha varit en av anledningarna till processen om lägenheten, samtidigt som han varit av uppfattningen att konflikt genom advokater är ett självklart tillvägagångssätt för den samhällsgrupp han velat tillhöra. Utöver detta bör man vara medveten om att ett hyreskontrakt på central address i Stockholms innerstad är en klassmarkör i sig, särskilt om anskaffandet av kontraktet kan vävas in i en berättelse om goda relationer och social status snarare än antal ködagar i en officiell bostadskö.

I jakten på tillhörighet har T gått vilse. Om än ej driven av ekonomiskt begär har han sannolikt sett relationen med Å som en bekräftelse på att hans klassresa rör sig framåt.
Senast redigerad av nostradamus1966 2026-08-18 kl. 09:58.
Citera
2026-08-18, 10:02
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nostradamus1966
Jag stämmer in i bilden av hans medarbetarstil, om än omedveten om att detta i någon större omfattning skulle påpekats för ledning utöver vid enskilda konflikter. Här i forumet har jag tidigare beskrivit T som känslig för kritik och att han läst in kritik i alldagliga samtal och vardagligt socialiserande. Utöver det har jag i konflikter bevittnat att han ofta agerar på ett sätt som utökar konflikten snarare än syftar till att finna samförstånd. Han verkar konfrontativ även vid enklare missförstånd; knutar löses enklast med ett svingande svärd.

Angående lägenheten på Hagagatan har han i sin berättelse till gemensamma bekanta förmedlat att det är han själv som kontrakterat bostaden för eget och ej gemensamt bruk. Lägenheten hade han enligt egen utsago anskaffat genom goda kontakter med privata hyresvärdar. Vi kan nu konstatera att detta varit lögn. När separationen var ett faktum berättade han tidigt att han hade svårt att få kvinnan att flytta ut. Han har då vänt sig till sitt nätverk för rekommendationer om advokater kunniga på området. En av dessa skall ha ifrågasatt det tidiga anlitandet av en advokat i en situation där T, vad henne anbelangade, hade lagen på sin sida. T har då svarat att kvinnan vid tillfället var i en ekonomisk och känslomässig situation som garanterade att hon skulle ge efter vid advokathot. Samma bekanta har uppfattat själva anlitandet av advokat som något T varit stolt över.

Efter försäljningen av radhuset har flera noterat att T börjat tala om sig själv som förmögen. Med kapitalet kom en möjlighet att associeras med det klientel han hittills arbetat för; nu hade han möjlighet att själv tala om potentiella investeringar i konst. Att inte förlora kapitalet som identitetsmarkör genom att behöva binda det till något så basalt som en bostad tros ha varit en av anledningarna till processen om lägenheten, samtidigt som han varit av uppfattningen att konflikt genom advokater är ett självklart tillvägagångssätt för den samhällsgrupp han velat tillhöra. Utöver detta bör man vara medveten om att ett hyreskontrakt på central address i Stockholms innerstad är en klassmarkör i sig, särskilt om anskaffandet av kontraktet kan vävas in i en berättelse om goda relationer och social status snarare än antal ködagar i en officiell bostadskö.

I jakten på tillhörighet har T gått vilse. Om än ej driven av ekonomiskt begär har han sannolikt sett relationen med Å som en bekräftelse på att hans klassresa rör sig framåt.

Så långt inlägg utan substans…. Du jobbade med honom eller i hans närhet förstår jag.
Träffades ni utanför jobbet eller typ jobbfest?
Citera
2026-08-18, 10:05
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyigemet
Tack för att du delar med dig, det måste vara fruktansvärt jobbigt att bearbeta nu, att du har dejtat MGM. Bra att få en beskrivning på hans personlighet och dina upplevelser. Det stämmer väl med mångas misstankar, dvs att han har höga förväntningar på en relation och önskan om långvarig relation. Klarar inte av att bli lämnad samt hans känsla att vara underlägsen i kompetens/intelligens. Upplevde du honom manipulativ? Vad tror du om min teori när han sålde radhuset och flyttade ihop med X i en hyreslgh, inlägg #4476. Kan det vara beräknande, eller var han helt driven av förväntningar på relationen och önskan om ngt varaktigt. Jag tänker att det kan vara inslag av båda.

Citat:
Ursprungligen postat av nostradamus1966

En svensk nutida Talented Mr Ripley låter det som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in