2026-08-18, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
Jo känner mycket väl till seder och kultur här. Det är väl därför jag undrade över detta.

Men, då måste du väl veta att svensken värnar det privata och hemmets helgd?

Ingen har att göra med vad jag röstar på, och man vill inte ha uppslitande diskussioner och massa drama - varken på jobbet eller i hemmet. Sköt ditt så sköter jag mitt!
Det är svenskhet i ett nötskal.

Finns ytterligare en finess med valhemligheten och oviljan att lämna ut vad man röstar på, och det handlar om hänsyn till de jag-svaga och lättpåverkade.

Det är så enkelt för en passiv följare att "göra som Svensson gör" - att följa någon man har förtroende för och sedan rösta som denne.
Det finns alldeles för många som bara följer med strömmen och röstar utan att själv fatta vad man lägger sin röst på.

Att inte prata valsedel och partipolitik på jobb eller andra i oönskade sammanhang kanske kan hjälpa den svage att få igång några extra hjärnceller och faktiskt bilda sig en egen uppfattning.
Citera
2026-08-18, 07:08
Medlem
Svenskarna skäms över att de röstar höger av ren girighet.
Citera
2026-08-18, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuskburk
Det är fegt. Vi ska inte ha hemliga val.

Staten lika lite som du ska inte ha koll på vad var och en röstar på.
Det finns ingen anledning att ha det på nåt annat vis.
Citera
2026-08-18, 07:39
Avstängd
Adolf.Shitlers avatar
Därför att inget skapar omsämja så som just politik och då vi svenskar av naturen anses konflikträdda så undviker vi att beröra ämnen som har stor potential att skapa konflikt.

Svårare än så är det inte och det behövs ingen djupare analys för att förstå det.
Citera
2026-08-18, 07:41
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
Skriv att du röstar på SD på facebook och sedan se hur många som tar bort dig.
Jag hade gjort detsamma om någon skulle skylta med nåt annat parti än SD.
Å andra sidan har jag mycket bra koll på vänners politiska hemvist; hur skola de annars bliva min frände?
Citera
2026-08-18, 07:49
Medlem
De som inbillar sig att något är "hemligt" lever under en sten. Allt som skrivs på sociala medier och forum lär dammsugas av Arschlebergs Acta Publica. Vidare får man kallt räkna med att även de som arbetar på ISP-företagen lär delge berörda parter om vad folk surfar på så att söndra-och-härska taktiken bland grupper och partier efterlevs till fullo.
Citera
2026-08-18, 07:58
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Varför så hemliga om vilka man röstar på i Sverige?

När man frågar arbetskamrater, bekanta, vänner, familj och folk i allmänhet vilka de röstat på får man väldigt ofta svaret "Det är min ensak, det vill jag inte säga, det är hemligt" osv. Det spelar ingen roll om man frågar en förmodad MP, V, S, M, KD, C, L eller SD svaret blir ofta samma.

Vad fan beror det på? Är folk rädda att få stryk, eller bli skrattade åt, eller bli mobbade, eller hamna i diskussion?
Enda gången jag kan ha lite förståelse över det är om man röstar på SD eftersom det anses lite kontroversiellt fortfarande.

Men jämför med USA där folk ör stolta över att vara Demokrater eller Republikaner och gärna står inför TV-kameran med kepsar. t-shirts, flaggor och pins. Likadant i Storbritannien, Frankrike, Tyskland etc.

Men i Sverige är det som det vore livsfarligt att tala om vad man röstar på? Är vi så fega? Hur har det blivit så?

Det är bra med rösthemligheten. Eftersom ingen kan kontrollera hur du röstar kan ingen heller tvinga dig att rösta på ett visst sätt. Du ska kunna välja utifrån din egen övertygelse, utan rädsla för konsekvenser. Rösten ska vara fri och självständig. Valhemligheten förhindrar också röstköp. Om andra inte vet hur du faktiskt röstar blir det knappast meningsfullt att betala någon för att rösta på ett visst sätt.
Citera
2026-08-18, 08:01
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf.Shitler
Därför att inget skapar omsämja så som just politik och då vi svenskar av naturen anses konflikträdda så undviker vi att beröra ämnen som har stor potential att skapa konflikt.

Svårare än så är det inte och det behövs ingen djupare analys för att förstå det.

Ja så är det förstås.
Citera
2026-08-18, 08:36
Medlem
Bogandoffs avatar
Citat:

När man frågar arbetskamrater, bekanta, vänner, familj och folk i allmänhet vilka de röstat på får man väldigt ofta svaret "Det är min ensak, det vill jag inte säga, det är hemligt" osv. Det spelar ingen roll om man frågar en förmodad MP, V, S, M, KD, C, L eller SD svaret blir ofta samma.

Vad fan beror det på? Är folk rädda att få stryk, eller bli skrattade åt, eller bli mobbade, eller hamna i diskussion?
Enda gången jag kan ha lite förståelse över det är om man röstar på SD eftersom det anses lite kontroversiellt fortfarande.

Men jämför med USA där folk ör stolta över att vara Demokrater eller Republikaner och gärna står inför TV-kameran med kepsar. t-shirts, flaggor och pins. Likadant i Storbritannien, Frankrike, Tyskland etc.

Men i Sverige är det som det vore livsfarligt att tala om vad man röstar på? Är vi så fega? Hur har det blivit så?
Av observerad erfarenhet så finns det ungefär inget positivt att avslöja vad man röstar på. 99 av 100 gånger så leder det till oönskad debatt, frågeställningar, sura miner, kanske till och med konsekvenser om det är fel person som frågar. Är helt enkelt bekvämare att bara inte säga, precis som med löner.
Citera
2026-08-18, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Staten lika lite som du ska inte ha koll på vad var och en röstar på.
Det finns ingen anledning att ha det på nåt annat vis.

Jo jag vill veta vad folk röstar på för jag vill inte anställa någon som röstar till vänster om KD.
Citera
2026-08-18, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
För att folk intr kan acceptera och respektera det man röstar på. Utan kan bli personlig och gå verbalt till angrepp. Även att sluta med prata med en.
Man kan förlora jobbet om man inte röstar ”rätt”.

Ungefär så... en byggjobbare som röstade moderat fick stryk på Palmes och Erlanders tid.

Och en sverigedemokrat kunde inte inneha fackliga uppdrag (det är väl så fortfarande).
Citera
2026-08-18, 12:39
Medlem
1335991s avatar
Citat:

Människor vet inte hur det fungerar i en demokrati,
hade en barndomsvän på fb,när hon fick veta att jag
de senaste valen gått ifrån S till SD ,
tog hon bort mig som vän.
Hon ville inte vara min vän för att jag hade,enligt henne,
röstat på fel parti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem