Citat:
Ursprungligen postat av
hippili
Hette Arboga 10.2 dynamit innan eller var det någon annat äcklig förlåt en annan öl?
Det var dansk 7,5 ungefär som hette Dynamit. Den andra danska som folk snackade om var Carlsbergs Elefant 7,2. Fram till 1995 var det max 5,6 på systemet, så de fick inte säljas där. Av den orsaken blev de kultöl bland ungdomar, som inte drack för att det smakade gott.
När vi gick med i EU 1995 ändrades reglerna och svenska bryggare började snabbt trycka ut starkare fulöl. Med det dog hela intresset för de danska ölen. Dynamit finns inte längre.
Och till ämnet - mycken makrolager smakar piss och gör sig bäst som extremt kall, så man slipper att känna smaken.
Det är svårt att tro att Arboga 10,2 skulle bli godare som ljummen eller varm, och för mig förefaller det bara vara trams att värma den, som om man har kommit på något för välsmakaren.
Ingen köper ändå en sådan öl för den goda smaken, utan för att den gör sitt jobb vad gäller fyllnadsgrad.
Ändå tycker jag att våra extra starka öl har blivit bättre med åren. Jag minns den första extra starka pripps jag köpte 1995 - kommer inte ihåg styrkan - och den gick inte att dricka: inte för mig iaf.