2026-08-17, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korvstaffan
Hint: spanjorer har inte koll på ett skit. Testa att dricka vinet i optimal temperatur istället för rumstempererat blask.
Nä, dom har ju bara haft romare som styrde i landet för 2000 år sedan och är den tredje största producenten av vin i världen. Så vad skulle spanjorer kunna om vin? Haha!
Citera
2026-08-17, 20:27
Medlem
Tycker den är god, fin smak. Bättre än vanliga blasköl.
Men såklart är man inte Viking så kanske man inte tål den.
Citera
2026-08-17, 20:34
Medlem
Nja kall är godast
Citera
2026-08-17, 20:36
Medlem
Som någon annan i tråden har skrivit så ska den serveras varm (55 grader). Jag har inte testat, men ska bli intressant att dricka en varm öl.

Svenska öl-trenden sprider sig: ”Inte ett skämt”
Att medvetet dricka varm öl?

Ja, de senaste veckorna har en svensk Facebookgrupp gått från 10 000 till över 17 000 medlemmar och en ny trend har vuxit fram.

Att helt enkelt dricka sin öl, i det här fallet Arboga 10.2%, varm.

Ölen värms gärna på spisen och den ultimata temperaturen uppges vara exakt 55 grader, även om åsikterna går isär. Resultatet kalls för ”Varmboga”.
Citera
2026-08-17, 20:54
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Tråden illustrerar utmärkt ett gammalt latinskt ordspråk:

de gustibus non est disputandum

Jag kan inte annat än att hålla med:-))
Citera
2026-08-17, 21:01
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Flyttade till Spanien när jag var 19 och där är det helt normalt. Spanjorer har nog en aaaaaning bättre koll på
Gratulerar till årets dummaste inlägg. Varför skulle varenda spanjor veta bäst om vin?

Antar att du är bekant med kyltemperaturer för vin?
Citera
2026-08-17, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litenbokstav
har druckit den ljummen flera gånger och testade även som kall häromdagen, herrejävlar som kall är den knappast drickbar. som ljummen kan jag dricka den utan problem..

någon som märkt av detta? vad kan det ens bero på?
Du har inte hört talas om varmboga?
Ställ den på spisen en stund så får du en varmboga. 🫠
Citera
2026-08-17, 23:25
Avstängd
Grontarskonts avatar
Spelar ingen roll om den är varm eller kall!

Helt odrickbar och främst alkisar som köper!
Citera
2026-08-18, 02:10
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Spelar ingen roll om den är varm eller kall!

Helt odrickbar och främst alkisar som köper!

Ja den är ju inte god för mycket % i den!
Citera
2026-08-18, 03:09
Medlem
Får man en ugn till temperatur intervallet ~40-50 °
Citera
2026-08-18, 03:30
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Hette Arboga 10.2 dynamit innan eller var det någon annat äcklig förlåt en annan öl?

Det var dansk 7,5 ungefär som hette Dynamit. Den andra danska som folk snackade om var Carlsbergs Elefant 7,2. Fram till 1995 var det max 5,6 på systemet, så de fick inte säljas där. Av den orsaken blev de kultöl bland ungdomar, som inte drack för att det smakade gott.

När vi gick med i EU 1995 ändrades reglerna och svenska bryggare började snabbt trycka ut starkare fulöl. Med det dog hela intresset för de danska ölen. Dynamit finns inte längre.

Och till ämnet - mycken makrolager smakar piss och gör sig bäst som extremt kall, så man slipper att känna smaken.

Det är svårt att tro att Arboga 10,2 skulle bli godare som ljummen eller varm, och för mig förefaller det bara vara trams att värma den, som om man har kommit på något för välsmakaren.

Ingen köper ändå en sådan öl för den goda smaken, utan för att den gör sitt jobb vad gäller fyllnadsgrad.

Ändå tycker jag att våra extra starka öl har blivit bättre med åren. Jag minns den första extra starka pripps jag köpte 1995 - kommer inte ihåg styrkan - och den gick inte att dricka: inte för mig iaf.
Citera
2026-08-18, 09:10
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Arboga 10,2 är vidrig oavsett men när jag drack tyckte jag den var mindre illa iskall än varmare. Med iskall menar jag närmast frusen till is.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in