2026-08-17, 18:38
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenbokstav
din jävla mes, den är hur enkel som helst att få ner (ljummen menar jag då)

Du har nog rätt, dricker sällan nuförtiden
Citera
2026-08-17, 18:47
Medlem
Vissa värmer till och med Arboga 10,2% till 55 grader, vilket kallas "Varmboga". Varm öl har en historisk tradition, men har varit ovanligt sedan 1800-talet då den moderna underjäst ölen tog över.

Här testar Edward Blom: https://youtu.be/BCWtHjPd7dI?si=a7hNYavNvYWCvrE8 på
Citera
2026-08-17, 18:47
Medlem
Grovsnusss avatar
Du har helt rätt, ej drickbar om den är kall, men rumstemperatur är helt ok.
Citera
2026-08-17, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Vissa smaktoner kommer fram bättre vid vissa temperaturer. Rödvin tycker jag smakar som bäst vid 20 grader tex. Har en bekant som värmer upp sin Arboga till över 40 grader.

20 grader för rödvin? Är du inte klok? 😅
Citera
2026-08-17, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Öl ska va som vin om man vill känna smakerna av ölen ( rumstempererad )
Men alla vet att sån öl är fan inte god

Nu dricker jag inte arboga då ölen i sig är riktigt jävla vidrig.
Jag tycker den är fruktansvärd i vilket fall men det finns visst någon klubb som dricker den varm eller i en kastrull med dill osv.
Citera
2026-08-17, 19:18
Medlem
Snälla köp inte sån pissöl vill du ha riktigt god öl kring 9-10% köp Belgisk trappistöl exempelvis. Arboga är för folk som bara vill bli fulla och skiter i smakupplevelsen är inte värt att hålla på så. Kall eller varm den är undermålig punkt slut!
Citera
2026-08-17, 19:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Det kan bero på att du är en inpiskad alkis som alltid druckit dina starkpangare ljumna.

Öl är alltid godast kall, i mitt tycke.

TS har dock en poäng, när alkoholhalten blir högre i ölen så smakar den sämre kall.
Citera
2026-08-17, 19:32
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fatiguewar
TS har dock en poäng, när alkoholhalten blir högre i ölen så smakar den sämre kall.
Det är möjligt. Kyla dämpar ju smaker.

Med det sagt har jag aldrig druckit en stark starköl som är godare varm, men det är förstås en smaksak.
Citera
2026-08-17, 19:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Det är möjligt. Kyla dämpar ju smaker.

Med det sagt har jag aldrig druckit en stark starköl som är godare varm, men det är förstås en smaksak.

Ja ska man vara ärlig mot sig själv är inte öl god överhuvudtaget med högre halt av alkohol, då går det över i effekt-bruk.
Citera
2026-08-17, 19:36
Medlem
fermions avatar
Tråden illustrerar utmärkt ett gammalt latinskt ordspråk:

de gustibus non est disputandum
Citera
2026-08-17, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korvstaffan
20 grader för rödvin? Är du inte klok? 😅
Flyttade till Spanien när jag var 19 och där är det helt normalt. Spanjorer har nog en aaaaaning bättre koll på detta.
Citat:
Ursprungligen postat av Springbank78
Snälla köp inte sån pissöl vill du ha riktigt god öl kring 9-10% köp Belgisk trappistöl exempelvis.
Det är väldigt gott, men jävlar vilka baksmällor man får av den typen av öl. Räcker med fyra eller fem stycken så kan man räkna med en jävligt knepig följande dag.
Senast redigerad av Moranco 2026-08-17 kl. 19:46.
Citera
2026-08-17, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Flyttade till Spanien när jag var 19 och där är det helt normalt. Spanjorer har nog en aaaaaning bättre koll på detta.Det är väldigt gott, men jävlar vilka baksmällor man får av den typen av öl. Räcker med fyra eller fem stycken så kan man räkna med en jävligt knepig följande dag.

Haha en "aaaning"??? 😅

Hint: spanjorer har inte koll på ett skit. Testa att dricka vinet i optimal temperatur istället för rumstempererat blask. Förresten har de vett att kyla det I Spanien med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in