Citat:
Ursprungligen postat av
stollenberg
Att kunna ta med sin egna behållare till butiken hade varit kanon, återstår att se hur bra det blir i praktiken.
Jag antar det måste göras mer plats innan butikernas ingångsgrindar, och att man där inför en människa eller robot visar upp de förpackningar man tar med in i affären och får ett kvitto på detta. Annars kan ju folk plocka på sig förpackningar i butiken och hävda att de hade med dom in för att handla men hittade inte det de sökte, tyckte kilopriset var för högt, eller bara ångrade sig.
Sedan kommer det behövas en människa eller robot som torkar rent youghurtkranen mellan varje kund, som kanske använt den medhavda flaskan som nattpotta. Så personalkostnaderna kan nog gå upp.
Om vi får fart på återbruket av förpackningar, så blir ju en uppenbar konsekvens här uppe i norr att kostnaden för att värma upp våra hem, sjukhus och kontor kommer gå upp, då vi måste kompensera genom att köpa in mer olja.
En sak som jag känner kommer bli sämre är möjligheten att handla långsiktigt. Vem fan vill bära med 80 burkar varje gång till affären, bara för det där tillfället då och då att man hittar ett kap på billiga krossade tomater. Jag vet aldrig exakt vad jag kommer köpa i en affär. Det beror helt på vad som som finns, och vilka priser de har i butiken.