2026-08-12, 17:16
Medlem
MyJustices avatar
Papper är co2 neutralt när det förbränns .
Citera
2026-08-12, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Har man varit på Sicilien och sett det totalt plastkontaminerade havet så inser man att detta är ett fantastiskt beslut.

Bra!!!

Hur påverkar svensk förpackningshantering havet utanför Sicilien?
Citera
2026-08-12, 17:17
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag sökte och fick positivt resultat.
Men vore det inte enklare att den enbart var plast och då kunde återvinnas enklare?
Alldeles säkert enklare, men alla vill väl få ned plastberoendet? Eller det kanske man inte vill.
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Att begära att någon verifierar sitt påstående är inte att killgissa.

"Vad tror du själv" är väl svar på om du killgissar. Och ändå förnekar du det. Kanske är du lite oklar i tanken idag. Killgissning från mig.
Hur ska jag kunna verifiera att man kan använda mejerikartong till färsk pasta hade du tänkt? Jag ser bara ingen anledning att det inte skulle gå, och det verkar löjligt att förutsätta att det inte går.
Citera
2026-08-12, 17:21
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Hur ska jag kunna verifiera att man kan använda mejerikartong till färsk pasta hade du tänkt? Jag ser bara ingen anledning att det inte skulle gå, och det verkar löjligt att förutsätta att det inte går.
Tips: om mejerikartong fungerar till färsk pasta så hade färsk pasta kommit i mejerikartong. Men antagligen vill kunden se pastan om den är färsk, och Plast är Genomskinligt. Drycker behöver man inte kunna se.

Utan att veta om det definierar du exakt begreppen Killgissa och Dunning-Kruger.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-08-12 kl. 17:25.
Citera
2026-08-12, 17:21
Medlem
MyJustices avatar
Det här kan bli ett lyft för
Arctic papper och Rottneros .

https://www.arcticpaper.com/our-products/our-products/packaging-papers--specialities/
Senast redigerad av MyJustice 2026-08-12 kl. 17:29.
Citera
2026-08-12, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Spontant? Meningslöst trams, ett sätt att utöva makt. Det spelar inte så stor roll att 5% av jordens befolkning slutar använda plastpåsar till frukten (som vi förövrigt sällan slänger i havet, till skillnad från hur det går till i exempelvis Indien) när omvärlden skiter i det.

https://imgur.com/a/Z1PpguT

Det enda förvånande med den filmen var att bron höll för lastbilen.
Citera
2026-08-12, 17:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Hur påverkar svensk förpackningshantering havet utanför Sicilien?
Sicilien är en del av EU och om de använder förpackningar tillverkade av kartong som produceras i Sverige istället för plast måste du väl förstå det eller?
Citera
2026-08-12, 17:25
Medlem
Men det som folk tror är plastpåsar kan väl lika väl vara gjort av typ majs? Träffar detta även ”plast” som egentligen inte är plast?
Citera
2026-08-12, 17:28
Medlem
Perfekt! Mindre plast är bra. Byt gärna ut plasten till pappersförpackningar eller ta med förpackning själv.
Citera
2026-08-12, 17:31
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Alltså lämna bara EU. Jag bojkottar redan butikerna som har bytt ut plastpåsarna till frukt och grönt mot värdelösa papperspåsar. Tar de ockerpriser för en plastpåse så måste man kunna ersätta den med en gratis liten plastpåse från fruktavdelningen.

Är det här ett aprilskämt?

Du bojkottar butiker för att plastpåsar är en hjärtefråga?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Var det inte så att plastpåsarna man samlade ihop på stränderna nästan uteslutande var utländska? Som dumpat till havs av fartyg.

Från fartyg kanske, men inte från andra länder. En plastpåse simmar inte precis hit från Asien genom Suezkanalen...
Citera
Medlem
Spontant ett bra initiativ av EU. Vi behöver inte mer hormonstörande plast i samhället. Material som stål, trä, keramik och glas är ypperligt och tidslöst. Att kunna ta med sin egna behållare till butiken hade varit kanon, återstår att se hur bra det blir i praktiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in