2026-08-17, 22:25
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Du missade att feta (b). B va hela poängen med regel 17 i denna situation, herregud
Jo, men du missade ju poängen med regeln: den som har ”right of way” (snipan) skall hålla kurs och fart och inte försöka gissa vad den väjningspliktiga (lastfartyget) tänker göra. Endast när kollision inte längre kan undvikas av det väjningspliktiga fartyget ensamt så skall det andra vidta åtgärder.

För snipans del är det inte helt klart när det skulle bli uppenbart, men vi talar väl en kabellängd (180 m) kanske? Med ett lastfartyg som närmar sig med netto 6 kn (3 m/s) så har hon 1 minut på sig att reagera, fatta beslut BB/SB, gira och ta sig undan i 6 kn fart. Möjligt, men inte helt lätt.

Den säkrare lösningen, som egentligen är vad snipa-kritikerna menar, är att snipan inte skall befinna sig i farleden öht eftersom hon är så liten. Detta har ingenting med regel 17 att göra, och är tyvärr ingen allmän princip för långsamma fritidsbåtar. Det krävs en mycket kort båttur i skärgården, eller en titt på aktuellt sjökort, för att förstå att det finns mängder med snävare passager i farleder där små, långsamna fartyg är helt beroende av att de större och snabbare följer sjöreglerna när de närmar sig akterifrån.

Ett sådant exempel ligger 1-2 sjömil längre fram i aktuell farled närmare Marstrand. Där går det inte att ligga mer BB än vad snipan gjorde vid kollisionen.
Senast redigerad av farbror_barbro 2026-08-17 kl. 22:27.
Citera
2026-08-17, 22:48
Medlem
Det krävs en mycket kort båttur i skärgården, eller en titt på aktuellt sjökort, för att förstå att det finns mängder med snävare passager i farleder där stora skepp är helt beroende av att små fritidsbåtar följer sjöreglerna när skeppen närmar sig akterifrån. Då särskilt regel 9.

Små fritidsbåtar är alltid skyldiga att inte hindra stora skepp i trånga farleder och det gäller till och med när de små båtarna inte ens kan se några sådana stora skepp!

En liten fritidsbåt ska alltså inte ge sig in i en trång farled om den inte säkert kan undvika att hindra ett större skepp som inte syns men som kan tänkas dyka upp. Den lilla fritidsbåten måste planera sin rutt därefter.

Snipan i det här fallet var inget undantag.
Citera
2026-08-17, 22:56
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Ditt sätt att skriva om andra och deras familjer som förorsakats i en olycka berättar bara om det troll du är. Beklagligt.
Att åka båt inomskärs med familjen är inte relevant för trampbilar bland långtradare.
Jo det är precis det rätta för folk som du som uppenbarligen aldrig befinner sig på sjön.
Citera
2026-08-17, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Det krävs en mycket kort båttur i skärgården, eller en titt på aktuellt sjökort, för att förstå att det finns mängder med snävare passager i farleder där stora skepp är helt beroende av att små fritidsbåtar följer sjöreglerna när skeppen närmar sig akterifrån. Då särskilt regel 9.

Små fritidsbåtar är alltid skyldiga att inte hindra stora skepp i trånga farleder och det gäller till och med när de små båtarna inte ens kan se några sådana stora skepp!

En liten fritidsbåt ska alltså inte ge sig in i en trång farled om den inte säkert kan undvika att hindra ett större skepp som inte syns men som kan tänkas dyka upp. Den lilla fritidsbåten måste planera sin rutt därefter.

Snipan i det här fallet var inget undantag.
Vad händer annars då?
Har de större fartygen rätt att köra över de småbåtar som inte följt reglerna?
Citera
2026-08-18, 00:14
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Som vanligt vimsar du till det. Självklart har det med tråden att göra. Rederiet verkar köra livet ur sina besättningsmän som till och med får kicken om de protesterar mot arbetsförhållandena som råder ombord. Klart det har med olyckan att göra.
Du är ju helt vilse

a) rederiet är Norskt, inget annat
b) rederiet har huvudkontor i Bergen, ingen annanstans
c) ALLA rederier har besättning från låglöneländer
d) rederiet har BARA norska medborgare i styrelsen.
e) rederiet är ett LITET familjeföretag med 6 (sex) anställda på HK

Så dina fantasier att ”alla är ryssar” får du försöka lura nån annan med…
Citera
2026-08-18, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Guldfisken-
Det är väl det som är problemet, det är en vanlig men farlig situation och till 99,99% går det ju bra ändå. Men till slut så inträffar ju den mänskliga faktorn och då gör det inte det längre.

Gott sjömansskap som fritidsseglare i farleder trafikerade av större fartyg är att hålla sig utanför / i farledens absoluta ytterkant till styrbord.

Inga problem som fritidsseglare att slicka 3 meters kurvan vid Katten. Norr om lateralmärket vid krokholmen och sen korsa farleden så nära vinkelrätt som möjligt när man är helt säker på att det är fritt, om planen nu är att runda Älgö gavel.

Sen ska man ju såklart inte bli påseglad ändå, men sker en farlig situation tillräckligt många gånger så blir det ju tillslut en olycka.
Nu vore ju att slicka strandlinjen på en närmast öppen fjord som är 7-800 m bred närmast löjeväckande. Problemet med en öppen fjord är ju att det inte finns några verkliga farled begränsningar (bojar, strandbanlar) och nog kan man ligga lite mer extremt styrbord.

Och du har rätt, schwezerostprincipen gäller. Det är därför alla fartyg har skyldigheter att undvika kollision. Att slänga en blick över axeln (med kapellrutan öppen) är ju sjövett och det är inte svårt att göra en sen undanmanöver. Man skall helt enkelt inte lita på något eller någon.

Det sagt, detta förändrar inte ansvaret his kaptenen på lastfartyget.
Citera
2026-08-18, 01:03
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
1) Det var dålig sikt och kväll. Lastfartyget körde ju på snipan. Så uppenbarligen såg de dem inte.

Andra har redan kommenterat dina kommentarer, så jag nöjer mig med att kommentera vad orsaken kan ha varit till att de båda befälhavarna inte lade märke till varandras skepp.

Du tror att det berodde på en biblisk lokal störtskur, som förmörkade jorden lokalt.

Själv tror jag att befälhavarna blev distraherade av något utöver det vanliga. Några troliga distraktioner, åtminstone mer troliga än en lokal jordförmörkelse:
  • Kustbevakningen hade extremt hög aktivitet i området innan förlisningen. Jag har svårt att tänka mig att de pysslade med sina laserpistoler. De måste ha sysslat med något viktigare, varför skulle de annars avslöja den topphemliga ubåtsbasen för ryssarna...
  • Men det kan ju ha varit en helt vanligt ubåtsjakt.
  • Några ryska miniubåtar på hemligt uppdrag. Första gången jag såg ubåtstorn sticka upp, lade jag inte märke till så mycket annat.
  • En flock späckhuggare.
  • En nyinspelning av SOS – en segelsällskapsresa, eller en större distraktion som Kärleksön...

Det finns fler alternativ, men hade det varit 50 sjöscouter på drift från Krokholmen, hade vi hört talas om det nu.
Citera
2026-08-18, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko-Kokko
Andra har redan kommenterat dina kommentarer, så jag nöjer mig med att kommentera vad orsaken kan ha varit till att de båda befälhavarna inte lade märke till varandras skepp.

Du tror att det berodde på en biblisk lokal störtskur, som förmörkade jorden lokalt.

Själv tror jag att befälhavarna blev distraherade av något utöver det vanliga. Några troliga distraktioner, åtminstone mer troliga än en lokal jordförmörkelse:
  • Kustbevakningen hade extremt hög aktivitet i området innan förlisningen. Jag har svårt att tänka mig att de pysslade med sina laserpistoler. De måste ha sysslat med något viktigare, varför skulle de annars avslöja den topphemliga ubåtsbasen för ryssarna...
  • Men det kan ju ha varit en helt vanligt ubåtsjakt.
  • Några ryska miniubåtar på hemligt uppdrag. Första gången jag såg ubåtstorn sticka upp, lade jag inte märke till så mycket annat.
  • En flock späckhuggare.
  • En nyinspelning av SOS – en segelsällskapsresa, eller en större distraktion som Kärleksön...

Det finns fler alternativ, men hade det varit 50 sjöscouter på drift från Krokholmen, hade vi hört talas om det nu.
Ubåtsbas, där, nä,nä?
OM det skulle finnas en sådan, då ligger den mycket längre norrut.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-08-18 kl. 02:09.
Citera
2026-08-18, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Alltså, det här är så galet uttryckt så man häpnar.

Vad regel 17 i första hand säger är raka motsatsen! Fartyget som upphinns ska hålla kurs och fart! Därtill säger regel 17 att fartyget som är skyldigt att hålla kurs och fart, när det hamnar i en situation där det inte längre kan hålla kurs och fart utan att en kollision inträffar, måste vidta åtgärd för att undvika kollision.

När det fartyget då till sist bryter sin skyldighet att hålla kurs och fart och vidtar åtgärd för att undvika kollision, kan de bara be och böna att fartyget som är skyldigt att hålla undan, inte plötsligt samtidigt gör en undanmanöver åt samma håll.

Observera också regel 17d Denna regel fritar inte det fartyg som ska hålla undan från den skyldigheten.
Helt riktigt. Och det är därför det övergripande ansvaret för olyckan (och straffrättsskulden) fortfarande ligger på lastfartyget. I en försäkringsfråga (sjörätt) hade skulden säkert fördelats 80/20 eller liknande eftersom lastfartyget hade det primära ansvaret som upphinnande (både regel 9 och 17 etc. hänvisar ju tillbaka till denna regel). Nu gäller det vållande till annans död - det är straffrätt

I straffrätt är jag absolut ingen expert där men det är ovanligt eller har kanske (?) aldrig hänt att två trafikanter i olika fordon dömts till vållande till annans död trots att båda bröt mot trafikregler. En person i denna tråd tog upp ett fall där en rattfull krockade med en som körde ut mot rött ljus...

EDIT: Här är det fallet, sedan kan man ha åsikter om det är rätt eller fel, men det går att dra många paralleller: (FB) Fartygskollision utanför Tjörn, två personer saknas, 2026-07-28 - hittade avlidna
Senast redigerad av BobbyYsin 2026-08-18 kl. 02:13.
Citera
2026-08-18, 01:28
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men det är ju inte ett alternativ för en långsam snipa eller segelbåt inomskärs. Om du tittar på sjökortet över den aktuella platsen så ser du att bara 1-2 sjömil SV så går farleden in i en passage där det bara är ca 200 brett*. Var skall fritidsbåtar ta vägen där enligt dig?

*) snipan lämnade ca 150 m fritt vatten om BB för lastfartyget att passeta på. Fullt tillräckligt.

Som grymt erfaren skeppare passar jag på att svara...

Förutsatt god sikt:

Jag hade inte följt Älgön och rundat mellan Älgö gavel och Lorten.

Istället hade jag tagit sikte på ön Krokholmen och gått nära Krokholmen och Hättan fram till lotsutkiken. Nu hade jag utkikat extra ordentligt i tre riktningar, farleden har nämligen grenat sig i två längs med rutten.

När det blev grönt, hade jag gett järnet rakt söderut, under största möjliga utkik, tills jag kom in i Älgöfjordens ankring. (*)

När jag ändå har en moderator på tråden:

Förlisningen skedde inte utanför Tjörn, utan innanför Tjörn. Förslagsvis ändrar någon trådens rubrik till:

... vid Tjörn ...

(*)
Den streckade ringen i sjökortet.
Citera
2026-08-18, 01:38
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Ubåtsbas, där, nä,nä?
Den ligger mycket längre norrut.

Ubåtsbasen är förvisso nästan osynlig i Apple Maps, men den har nämnts flera gånger i tråden. Ett meddelande tolkade jag som att skribenten kanske hade varit vid basen i en ubåt.

PS
I Apple Maps syns nästan inte örlogsbasen, men både Misje Verde och ett fartyg som inte ser ut att vara en fiskebåt syns tydligt vid förlisningsplatsen:

https://maps.apple.com/frame?map=satellite&center=57.935824%2C11.689309&s pan=0.014638%2C0.044208
Citera
2026-08-18, 01:47
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Därtill så tog lotsen uppenbarligen en roll som han inte borde ha (skall bli intressant att förstå mer).

Jag antar att lotsen skötte autopiloten utan mellanhänder. Jag antar vidare att det är praxis.

Att lotsen delger kaptenen ny önskad kurs, som i sin tur ropar till autopilotoperatören vad han har hört, som i sin tur vrider på ratten, verkar helt idiotiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in