2026-08-17, 22:36
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejvardaghej
Fast nu argumenterar du mot saker jag inte har sagt.

Jag har aldrig skrivit att föräldrar inte ska dokumentera. Tvärtom skrev jag att det kan vara klokt. Min poäng är att om man redan före orosanmälan känner behov av att spela in möten för att man är rädd att det som sägs senare ska ifrågasättas, samtidigt som mamman själv beskriver ett ”kafferumssnack” om henne, så tyder det på att relationen mellan familjen och vården redan var ansträngd. Det är en observation, inte ett skuldbeläggande.

Det jag försöker förstå är fortfarande tidslinjen. Enligt mammans egen beskrivning hade hon och vården ett möte där båda parter verkade nöjda, man hade en plan framåt och vården fick dessutom prata med Elsa själv. Kort därefter gör mamman sin IVO-anmälan och därefter kommer orosanmälan.

Jag vet inte vad som hände däremellan. Det är själva frågan.

Var orosanmälan en bestraffning för IVO-anmälan? Det hävdar du, men tidsföljden i sig bevisar inte motivet. Kan vården i stället ha uppfattat att den samsyn man trodde sig ha nått på mötet inte fanns? Framkom något i samtalet med Elsa? Fanns det ytterligare oro som vi inte känner till?

Jag vet inte. Därför frågar jag.

Att försöka förstå varför det gick från ett till synes konstruktivt möte till en orosanmälan är inte att försvara ett omhändertagande. Och det blir faktiskt svårt att diskutera sakfrågan när varje fråga om händelseförloppet besvaras med spekulationer om vem jag är eller vilket ”egentligt syfte” jag skulle ha.

Om du har en saklig förklaring till vad som förändrades mellan mötet och orosanmälan, så är det just den jag är intresserad av.
Mötet var inte konstruktivt. Det är inget som tyder på det.

Därav IVO-anmälan.
Citera
2026-08-17, 22:48
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Som jag förstått så får Elsa 100% utskrivet så ifall hon inte äter på en hel dal så ska man inte oroa sig.

Att man sedan ordinerar utefter vad man uppskattar vad hon ätit. Så det totala intaget motsvarar behovet.

Det är en inte helt orimlig förklaring. Detta skulle dock betyda att man hade stenkoll på intaget och att hon de dagar hon åt skulle ha fått mindre andel dropp. Rimligtvis går det heller inte ihop med normal tillväxt.
Citera
2026-08-17, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Du är så dum i huvet. Professionella FÅR INTE missbruka sin makt för att ta beslut över andras liv för att man känner sig ifrågasatt!
I synnerhet inte svårt traumatisera ett BARN för att man KAN genom att ljuga i anmälningar och beslut!
Det strider både mot lagar om grovt tjänstefel och mot BARNKONVENTIONEN som är LAG!

Elsa har nu upplevt en kidnappning som dessutom polisen och staten anordnat.
Hon visste inte när/om hon skulle få komma hem till sin mamma igen, fattar du att hon gråtit sig till sömns varje kväll i nästan ett år?!
Bortryckt från hela sitt liv och omplacerad hos en misshandlande frireligiös familj, placerad på en annan ort i en ny skola.
Från att inte ha vetat någonting om detta och blivit hämtad med polis på sin fucking SKOLAVSLUTNING!
Detta ger svår PTSD som kommer vara hela livet.
Och du hävdar att det var bra och förståeligt då "det verkar ha funnits ett kämpigt samarbete mellan vård och förälder".

Du är för fan en farlig människa att ha lös i samhället.
Eftersom Elsa dessutom var i stort behov av omvårdnad från sina föräldrar o då framförallt sin mamma så kan man med 100% säkerhet lägga till att hon måste varit enormt rädd, under andra omständigheter så klassas detta som tortyr.....så ja PTSD är nog ingen högoddsare 🙏 Än så länge är hon förmodligen för liten men vänta tills hon kommer in i puberteten då är det terapi som gäller för en lång tid framöver 🥴
Citera
2026-08-17, 22:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejvardaghej
Fast nu argumenterar du mot saker jag inte har sagt.

Jag har aldrig skrivit att föräldrar inte ska dokumentera. Tvärtom skrev jag att det kan vara klokt. Min poäng är att om man redan före orosanmälan känner behov av att spela in möten för att man är rädd att det som sägs senare ska ifrågasättas, samtidigt som mamman själv beskriver ett ”kafferumssnack” om henne, så tyder det på att relationen mellan familjen och vården redan var ansträngd. Det är en observation, inte ett skuldbeläggande.

Det jag försöker förstå är fortfarande tidslinjen. Enligt mammans egen beskrivning hade hon och vården ett möte där båda parter verkade nöjda, man hade en plan framåt och vården fick dessutom prata med Elsa själv. Kort därefter gör mamman sin IVO-anmälan och därefter kommer orosanmälan.

Jag vet inte vad som hände däremellan. Det är själva frågan.

Var orosanmälan en bestraffning för IVO-anmälan? Det hävdar du, men tidsföljden i sig bevisar inte motivet. Kan vården i stället ha uppfattat att den samsyn man trodde sig ha nått på mötet inte fanns? Framkom något i samtalet med Elsa? Fanns det ytterligare oro som vi inte känner till?

Jag vet inte. Därför frågar jag.

Att försöka förstå varför det gick från ett till synes konstruktivt möte till en orosanmälan är inte att försvara ett omhändertagande. Och det blir faktiskt svårt att diskutera sakfrågan när varje fråga om händelseförloppet besvaras med spekulationer om vem jag är eller vilket ”egentligt syfte” jag skulle ha.

Om du har en saklig förklaring till vad som förändrades mellan mötet och orosanmälan, så är det just den jag är intresserad av.

Jo, det är faktiskt otroligt tydligt vad du ägnar dig åt...

I stället för att prata om det horribla övergrepp som ett sjukt barn utsattes för och som har traumatiserat henne och hennes familj för livet så vill du att vi ska diskutera spekulativa frågor som ingen av oss någonsin kan svara på.

Du verkar inte det minsta intresserad av att diskutera den officiella dokumentationen, visselblåsarens uppgifter, den externa granskningsutredningen eller de Lex Sarah-anmälningar som finns i ärendet. Nej då, i stället ska vi snurra runt i hypotetiska frågeställningar enbart för att avleda uppmärksamheten från det brutala övergrepp som Elsa och hennes familj drabbades av.

Det är uppriktigt sagt pinsamt. Man måste vara en riktig knäppgök för att försöka försvara eller släta över ett sådant myndighetsbeteende.
Citera
2026-08-17, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Eller hur, det är perverst och helt vidrigt.

Vad är perverst och vidrigt?

Att be en förälder/assistent att dokumentera matintag?
Citera
2026-08-17, 22:53
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Förändrat intag via munnen (”per os”)
Uppmärksamma och dokumentera förändrat intag per os. Vid förändrat intag per os kan
sondmatsordinationen behöva justeras. Registrera hur mycket mat och dryck patienten får i sig per os
för att utvärdera intaget. Kontakta dietist för råd och stöd. OBS: det är viktigt att alltid följa logopedens
ordination och sväljråd vid sväljsvårigheter.

https://publikdocplus.regionuppsala.se/Home/GetDocument?containerName=e0c73411-be4b-4fee-ac09-640f9e2c5d83&reference=DocPlusSTYR-11816&docId=DocPlusSTYR-11816

Man justerar efter matintaget via mun. Det hade vart helt hål i huvet om man inte gjorde det.

Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Det är en inte helt orimlig förklaring. Detta skulle dock betyda att man hade stenkoll på intaget och att hon de dagar hon åt skulle ha fått mindre andel dropp. Rimligtvis går det heller inte ihop med normal tillväxt.
Stenkoll behöver du inte. Men en god tumme pekfinger.

Du behöver inte träffa prick på 100, precis som ingen annan äter just exakt så mycket som man behöver.
Citera
2026-08-17, 22:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
Eftersom Elsa dessutom var i stort behov av omvårdnad från sina föräldrar o då framförallt sin mamma så kan man med 100% säkerhet lägga till att hon måste varit enormt rädd, under andra omständigheter så klassas detta som tortyr.....så ja PTSD är nog ingen högoddsare 🙏 Än så länge är hon förmodligen för liten men vänta tills hon kommer in i puberteten då är det terapi som gäller för en lång tid framöver 🥴

Ja, låt oss prata om vad detta faktiskt innebär för Elsa

Att slita ett svårt sjukt åttaårigt barn från sin trygga familj, låsa in henne med brevcensur och isolera henne från sina föräldrar skapar en extrem, långvarig stressrespons (så kallad toxisk stress). Medicinsk forskning visar entydigt att sådan extrem traumatisering under uppväxten orsakar permanenta, biologiska förändringar i hjärnans utveckling. Det är skador på nervsystemet som barnet får bära med sig resten av livet.

Att Örebro kommuns socialtjänst utsatte en redan svårt sjuk flicka för detta fysiologiska och psykologiska övergrepp är helt oförsvarligt.

Jag hoppas att kommunen till slut tvingas pudla offentligt, ta sitt fulla ansvar och utge ett rejält skadestånd till Elsa och hennes familj för det ofattbara och permanenta lidande som dessa tjänstemän har orsakat.
Citera
2026-08-17, 22:56
Medlem
Citat:
Stenkoll behöver du inte. Men en god tumme pekfinger.

Du behöver inte träffa prick på 100, precis som ingen annan äter just exakt så mycket som man behöver.

Om de nu trodde droppet var på 100%, skulle detta då inte innebära att hon vissa dagar åt väldigt dåligt och fick i sig 40% och vissa dagar lite via munnen varefter man då skulle justera ner intaget.

Netto skulle det fortsatt bli sämre än väntat.

Har svårt att se att det håller som förklaring dessvärre.
Citera
2026-08-17, 22:57
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Mötet var inte konstruktivt. Det är inget som tyder på det.

Därav IVO-anmälan.
Vi vet inte vad det står i IVO-anmälan. Mamman sa i Kaliber att hon ångrar att hon gjorde den. Och varför har föräldrarna inte lagt ut den när de lagt ut så mycket annat? IVO-anmälan kan förklara mycket som vi inte vet i nuläget.
Citera
2026-08-17, 23:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Vi vet inte vad det står i IVO-anmälan. Mamman sa i Kaliber att hon ångrar att hon gjorde den. Och varför har föräldrarna inte lagt ut den när de lagt ut så mycket annat? IVO-anmälan kan förklara mycket som vi inte vet i nuläget.

Ja, varför tror du själv att hon ångrar att hon anmälde till IVO? Kanske för att det var den anmälan som utlöste sjukvårdens och socialtjänstens hämndlystna motreaktion i form av den vanvettiga orosanmälan.

Och varför i hela friden skulle hon dela IVO-anmälan offentligt så att vem som helst kan läsa den?

Det här handlar om ett litet barn och hennes framtida liv. Känsliga medicinska och personliga uppgifter ska självklart inte spridas öppet på nätet. Det förstår hennes mamma mycket väl. Hon har genom hela denna mardröm hållit en otroligt fin, professionell och skyddande balans i allt hon har valt att dela i sociala medier för att värna sin dotters integritet.
Citera
2026-08-17, 23:01
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Om de nu trodde droppet var på 100%, skulle detta då inte innebära att hon vissa dagar åt väldigt dåligt och fick i sig 40% och vissa dagar lite via munnen varefter man då skulle justera ner intaget.

Netto skulle det fortsatt bli sämre än väntat.

Har svårt att se att det håller som förklaring dessvärre.
De blir tillsagda hur mycket de ska ordinera.

De har haft dietistmöten på rutin. Att det isåfall inte tagits fram där är då vården som brustit i deras ansvar.
Citera
2026-08-17, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaleontologistKid
Rätta mig om jag har fel. Med tanke på att flickan enbart haft 40% dropp så bör hon ha fått i sig en ansenlig mängd kcal via kosten (eftersom hon växt normalt och ej verka eggat avvikande blodprov). Vi kan uppskatta det till 600-800 kalorier för att bara ha ett värde. Men om man tror att ett barn de facto har 100% TPN och samtidigt låter barnet äta cirka 600-800 kcal mat - kan inte det innebära risker om detta inte är inräknat i ordinationen? Det borde kunna ge högt blodsocker, höga triglycerider och leverpåverkan med mera?

Både i deras roll som föräldrar men inte minst som assistenter så får jag inte det att gå ihop?

Självklart, detta skulle innebära påverkan på diverse prover precis som Kurre skrev. Så det kan vi vara rätt så säkra på att det inte har skett.

Alltså, droppet förefaller väl avvägt kalorimässigt så länge hon äter. I skolan förefaller hon inte ha ätit varefter hon mår dåligt, helt förklarligt.

Som Kurre även skriver så har hon ätit betydande mängd mat, sannolikt motsvarande vad hon fick i jourhemmet. Enligt honom så var båda parter väl överens om hur mycket hon åt via dagböckerna.

Detta går stick i stäv med den diskrepans som beskrivs av LE i intervjun. Men det väljer vissa att blunda för.

Jag får heller inte ihop det och varför hon uppenbarligen åt hemma men inte uppmanades äta i skolan med trötthet och försämrad skolgång som följd. Enda förklaringen jag ser är att man trodde droppet täckte allt behov. Men samtidigt så tilläts hon äta..

Det går inte riktigt ihop...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in