Citat:
Ursprungligen postat av
Hejvardaghej
Att dokumentera och spela in kan absolut vara klokt när man känner sig ifrågasatt. Men samtidigt säger själva behovet av den dokumentationen något: relationen mellan familjen och vården verkar redan ha varit ganska infekterad. Det är just den utvecklingen jag försöker förstå.
Så du menar allvarligt talat att man inte ska dokumentera sina kontakter med socialtjänsten och sjukvården? Varför i hela friden då?
Jag rekommenderar personligen alla föräldrar i den här utsatta situationen att spela in och spara precis allt. Det här ärendet är skolboksexemplet på varför man helt enkelt MÅSTE dokumentera. Det kan i slutändan vara den helt avgörande skillnaden mellan om ett barn får komma hem eller blir omyndigförklarat och LVU-placerat fram till vuxen ålder.
Att mamman dokumenterade dotterns sjukdomstillstånd är dessutom allt annat än märkligt. När ett barn blir allt sämre och sjukare är det ett självklart föräldraansvar att noggrant föra anteckningar och filma för att sjukvården ska få ett så korrekt beslutsunderlag som möjligt.
Även socialtjänsten spelades in, och det inspelade samtalet mellan den biologiska pappan och handläggarna är bland det mest hårresande och rättsosäkra jag någonsin har hört. Utan de inspelningarna och de sparade journalerna hade myndigheternas godtyckliga version stått helt oemotsagd.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hejvardaghej
Jag har aldrig sagt att ett omhändertagande av ett barn är något bra. Och det kan absolut göras på ett bättre sätt om det familjen berättar stämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hejvardaghej
Men jag tycker inte heller att man kan bortse från var Elsa befinner sig idag. Ett barn som nu tycks kunna leva ett friskare och friare liv och dessutom har stor tillgång till båda sina biologiska föräldrar har också ett värde. Det betyder inte automatiskt att allt som gjordes på vägen dit var rätt.
Här syns din programmering och ditt faktiska syfte så tydligt.
Mönstret i alla dina inlägg följer exakt samma formel: Först kastar du ut ett pliktskyldigt "jag tycker förstås inte att ett omhändertagande är bra..." och sedan kommer ditt invanda
"MEN". Därefter går du fullständigt all in för att flytta målstolparna, släta över och prata bort det mest brutala övergreppet en socialtjänst kan utsätta ett sjukt barn för.
Det där lilla brytpunkts-"MEN:et" är bara en konstruerad retorisk fasad för att du ska framstå som resonerande, trevlig och balanserad. Men det du ägnar dig åt är varken trevligt eller balanserat oavsett vem eller vad som döljer sig bakom ditt konto.
Det är ett genuint cyniskt beteende. Sluta bygg luftslott och ta i stället tydligt avstånd från detta uppenbara myndighetsövertramp. Det finns absolut ingenting här som går att försvara.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hejvardaghej
Det intressanta för mig är därför hur det kunde gå så långt.
Nej det är det inte. Det intressanta för dig är att skydda Örebro kommun och örebro kommmuns socialtjänst Det är därför du är här.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hejvardaghej
Som jag förstått tidslinjen hade vården och mamman ett möte där båda parter, åtminstone enligt mammans egen beskrivning, verkade nöjda efteråt. Man hade en plan framåt och vården fick prata med Elsa själv. Det låter ju snarare som ett försök att komma vidare tillsammans.
Ja, vad har mamman egentligen för val? Diagnosen är kronisk och flickan behöver kontinuerlig vård.
Men inga bortförklaringar i världen kan ändra på det fundamentala faktumet: ett åttaårigt svårt sjukt barn och hennes familj har traumatiserats för livet. Och det har skett som en direkt konsekvens av maktmissbruk, osakliga underlag och godtycke från politiker och tjänstemän inom Örebro kommun.
Att försöka skulptera om en kronisk sjukdom till en omsorgsbrist ändrar inte på att myndigheterna begick ett grovt övergrepp som saknar allt motstycke.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hejvardaghej
Sedan gör Victoria sin IVO-anmälan och därefter kommer orosanmälan. Kritikerna tolkar tidsföljden som att vården ville straffa henne. Men det är ett antagande om motiv, inte något som följer automatiskt av att händelserna kom i den ordningen.
Återigen fortsätter du med din reflexmässiga skyddsmur runt sjukvården och socialtjänsten.
Det blir bara tydligare för varje inlägg varför du faktiskt klev in i den här tråden och vad ditt egentliga syfte är. Du är inte här för att söka sakfakta, förstå domstolsbesluten eller värna ett svårt sjukt barn. Du är här för att till varje pris släta över, bortförklara och försvara ett dokumenterat myndighetshaveri.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hejvardaghej
Jag funderar därför på motsatsen: kan IVO-anmälan ha gjort att vården uppfattade att den samsyn man trodde sig ha nått på mötet inte fanns och att ett fungerande samarbete framåt därför inte längre framstod som möjligt?
ja det är klart att du funderar på alla möjligheter att skuldbelägga mamman och även biologiska pappan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hejvardaghej
Eller hände något annat? Framkom något i samtalet med Elsa? Fanns det ytterligare oro som vi inte känner till? Det är precis den delen jag försöker förstå.
Ja visst... prata bort att det dundrade in en full polisstyrka och förde bort ett stackars sjukt barn till för henne totala främlingar. Du lyckas inte så bra.