Citat:
Ursprungligen postat av
To.Ivrig
Kan vara så. Traumatiserad är han nog (med tanke på hur högt hans fall är m.m.) men som du säger är det inte säkert att han inte skulle kunna uttrycka det i ord.
Tror på en komplexitet här. Delar av personen sträver kanske efter att upprätthålla någon form av kontroll. Kanske av taktiska försvarsskäl, avvakta vad åklagaren presenterar. Men kanske också för att försöka hålla ihop. Och, möjligen kan det också ge någon personlig "vinst" att behålla kännedomen om det som skett för sig själv.
Men, det borde också finnas ett behov, om inte nu så senare, av att få prata. Hoppas förhörsteamet är skickliga. Även om bevisningen skulle räcka ändå, har det ett värde för framförallt BOs närstående, men kanske även för andra närstående - och för gärningsmannen själv. Att prata menar jag.
Mina 5 cent:
Det här är inte en livsstilskriminell gängmedlem. Vad vi vet så har MGM ingen vana av att sitta häktad och bli förhörd av polisen – misstänkt för ett grovt brott.
Den här situationen är så absurd för en person i hans ålder med ordnade förhållanden.
Jag tror att MGM kommer att sjunga ut om händelseförloppet förr eller senare. Förhörsledarna blir i princip de enda vettiga personerna (förutom advokaten) som han träffar under häktningstiden.
Poliserna/förhörsledarna är givetvis medvetna om detta. De jobbar på att bygga tillit och förtroende hos MGM eftersom det är det bästa sättet att få ur honom så många detaljer som möjligt.
Mordutredande förhörsledare är vanligtvis väldigt duktiga på att skapa just förtroende. Det här är uppenbarligen inte en MGM som svarar ”inga kommentarer” på frågorna – alltså är det bara en tidsfråga innan förhörsledarna får ur honom det de behöver.
Skickliga förhörsledare kan låta väldigt förstående och ickedömande i såna här förhör. Det betyder såklart inte att de tycker att brottet är okej, men de vet att skuldbeläggande och hård ton är kontraproduktivt i en förhörssituation.
MGM mår förmodligen för jävligt i den här situationen och jag tror därför att han kommer prata av sig med förhörsledarna. Han är gissningsvis lättad över att förhörsledarna inte är otrevliga, skuldbeläggande och anklagande.
(Att han mår för jävligt behöver såklart inte bero på empati gentemot BO, men insikten om att ha förstört sitt eget liv måste vara jobbig nu.)