2026-08-17, 18:51
Medlem
Europes avatar
Det enkla svaret är att det finns en massa tokar därute och inte minst sådant som vad man röstar på kan trigga igång dem. Det är som när en psykotisk person bredvid en i tunnelbanan aggressivt skriker en massa galenskaper och man därför undviker att få ögonkontakt med personen, eftersom man inte vet vad det inbjuder till. Det enda säkra är att det i alla fall inte inbjuder till något man själv lär tjäna på.
Citera
2026-08-17, 19:05
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
Skriv att du röstar på SD på facebook och sedan se hur många som tar bort dig.

Sdare gör väl likadant med den som skriver på Facebook att de röstar på miljöpartiet? Eller att de gillar Greta.

Det handlar om att man inte vill få sådant man vill slippa, i sitt Facebook flöde.

Förr sa man i Sverige att man aldrig skulle diskutera religion, pengar eller politik i sociala sammanhang, för då visste man att det var ämnen som var så explosiva att de kunde förstöra vänskap och familjeband.
Citera
2026-08-17, 19:19
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
För att folk intr kan acceptera och respektera det man röstar på. Utan kan bli personlig och gå verbalt till angrepp. Även att sluta med prata med en.
Man kan förlora jobbet om man inte röstar ”rätt”.
Men är inte det en bra sak, att dårar sluta tala med dig?
Citera
2026-08-17, 19:31
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Men är inte det en bra sak, att dårar sluta tala med dig?

Jo, faktiskt.
Citera
2026-08-17, 19:34
Medlem
Det jag undrade mest över är att det inte verkar kännas lika hemligt i länder som USA och GBR, Ok de är i stort sett 2 parti-länder så då blir det kanske skillnad. Men även i länder som Tyskland, Frankrike, Italien etc verkar det inte vara så hysch hysch. Varför just i Sverige?
Citera
2026-08-17, 19:53
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:

Det hade jag också gjort fast mina vänner är inte så korkade att de röstar på Sd!
Citera
2026-08-17, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
Varför så hemliga om vilka man röstar på i Sverige?

När man frågar arbetskamrater, bekanta, vänner, familj och folk i allmänhet vilka de röstat på får man väldigt ofta svaret "Det är min ensak, det vill jag inte säga, det är hemligt" osv. Det spelar ingen roll om man frågar en förmodad MP, V, S, M, KD, C, L eller SD svaret blir ofta samma.

Vad fan beror det på? Är folk rädda att få stryk, eller bli skrattade åt, eller bli mobbade, eller hamna i diskussion?
Enda gången jag kan ha lite förståelse över det är om man röstar på SD eftersom det anses lite kontroversiellt fortfarande.

Men jämför med USA där folk ör stolta över att vara Demokrater eller Republikaner och gärna står inför TV-kameran med kepsar. t-shirts, flaggor och pins. Likadant i Storbritannien, Frankrike, Tyskland etc.

Men i Sverige är det som det vore livsfarligt att tala om vad man röstar på? Är vi så fega? Hur har det blivit så?
I USA har du bara två stora partier så den jämförelsen var korkad.
Men varför är du så intresserad av vad andra röstar på?
Om någon tjatar så berättar jag motvilligt. Anledningen till det är att frågan alltid leder till tystnad om man röstat rätt eller så blir det det ständiga politiksnacket som är jävligt tröttsamt.
Citera
2026-08-17, 20:18
Medlem
crusades avatar
Jag är alltid öppen med att jag röstar på SD om någon frågar rakt ut men jag brukar inte ställa mig på barrikaderna och skrika ut det.
Har inte fått några konstiga följdfrågor eller efterräkningar pga det.
Nu bor jag i Skåne och här är SD bland de större partierna.
Citera
2026-08-17, 20:21
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Var försiktig med killkompisarna många är fegisar i ditt gäng.

Jag har riktiga vänner, inga låtsasvänner så jag vet vad de röstar på!
Citera
2026-08-17, 20:24
Medlem
Citat:

Undrar vad det kan bero på ?
Citera
2026-08-17, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
Varför så hemliga om vilka man röstar på i Sverige?

När man frågar arbetskamrater, bekanta, vänner, familj och folk i allmänhet vilka de röstat på får man väldigt ofta svaret "Det är min ensak, det vill jag inte säga, det är hemligt" osv. Det spelar ingen roll om man frågar en förmodad MP, V, S, M, KD, C, L eller SD svaret blir ofta samma.

Vad fan beror det på? Är folk rädda att få stryk, eller bli skrattade åt, eller bli mobbade, eller hamna i diskussion?
Enda gången jag kan ha lite förståelse över det är om man röstar på SD eftersom det anses lite kontroversiellt fortfarande.

Men jämför med USA där folk ör stolta över att vara Demokrater eller Republikaner och gärna står inför TV-kameran med kepsar. t-shirts, flaggor och pins. Likadant i Storbritannien, Frankrike, Tyskland etc.

Men i Sverige är det som det vore livsfarligt att tala om vad man röstar på? Är vi så fega? Hur har det blivit så?

Folk har en tendens att ha förutfattade meningar om en, om man säger vad man röstar på.

Det ligger väl i den Svenska kulturen sen långt tillbaka känns det som.
Citera
2026-08-17, 20:32
Medlem
Citat:
Var försiktig med killkompisarna många är fegisar i ditt gäng.

Tror inte det finns så många kill kompisar i hans umgänge mest tjejer med skrikiga färger i håret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in