Citat:
Ursprungligen postat av
Blueberrypie100
Han skrev inte "vill du ha kuk ?" "Jag skrev Vad gör du denna trista dag då ? ☺️" då svarade han detta "Har haft o göra men börjar lugna ner sig. Kanske kan ses ikväll 😊" så det var inget om kuk eller sex i konversationen men eftersom vi hade pratat om att eventuellt vara kk så var båda inställda på sex. Ja jag misstänker att han har asperge4 då jag ser flera drag hos honom som jag själv känner igen mig i och sammq med två andra män jag träffat tidigare då fick jag en stark magkänsla att dom hade autism och den ena killen sa själv att han har autism den andra sa inget om det men jag misstänker att även han kan ha autism då han hade intressen som tog mycket av hans tid och sättet hur han kommunicerade.
Jag läste ur dina andra inlägg.
En sak med asperger är att människor med schizoida drag eller schizofreni eller trauman också kan "verka autistiska".
Om andra har autism, så berättar de oftast det för dig. Särskilt om du själv har diagnosen.
Har exempelvis en kille i grannskapet som ger ett lite udda intryck och därför utsätts och lite mer av äldre svenskar. (Han är invandrare). Jag förstår otroligt mycket i hans situation men jag har svårigheter att navigera mig med någon som har autism och kan därför inte umgås. Han har blivit frustrerad och även arg på mig (vi är
inte osams) eftersom det är sårande att bli missförstådd och han inte förstår hur jag tänker eftersom han inte fungerar normativt. Jag är givetvis på hans sida gällande att grannarna inte ska bråka med honom i onödan eller provocera honom som.de tidigare försökte göra eftersom han lättare blir upprörd och då blir reaktiv. Man
märker när någon har autism. Det är inte särskilt mycket något osynligt handikapp som man misstänker utan påverkar hela folks liv.
Som den killen som då blir ofrivilligt ensam. Får problem med grannar. Känner sig ofördelaktigt behandlad i sin släkt av närstående. Får problem med att boendestöd faktiskt agerar felaktigt och får utbrott på honom för att han inte har en hjärna som tänker likadant och som hakar upp sig på saker osv.
Om du "misstänker" att någon har autism, har de sannolikt inte det. De kanske har personligjetsdrag men når inte upp till diagnosen.
Autism påverkar hela er vardag och era relationer och förutsättningar.
Du kan t.ex inte riktigt släppa din föreställning nu pch skifta in i en annars eftersom din mentaliseringsförmåga är baserad på den autistiska upplevelsevärlden och därför ser du andra som autistiska medan normativa människor betraktar andra ur den normativa föreställningsförmågan och mentaliseringen speglar generellt den icke-autistiska personen.
Det är lite som min granne. Jag scrollar för att slappna av. Han la upp typ hela sitt fotoalbum så allt jag slutligen såg på Instagram var hans bilder varpå jag tog bort honom vilket sårade honom. Meni gen var inte att inte vara vän med honom utan att seandra saker än endast hans bilder. Jag har tagit upp det och förklarat det (möter honom ibland och har mött på honom i femton års tid så vi är inte okända för varandra) varpå han ser det som att jag inte förstår poängen med sociala medier såsom Instagram att man
ska publicera bilder där. Ja inlägg ibland. Folk lessnar på att se för mycket av oss som.de inte vill se allt av. Han förstår inte det utan upplever att jag inte kan sätta mig in i poängen med sociala medier. Sedan med att jag kan avläsa honom och han säger
Nej så har jag inte upplevt det eftersom hans menaliseringsförmåga delvis gör att han inte kan sätta ord på egna upplevelser samtidigt som jag är normativ. Folk blir extremt utmattade av att jag är hyperaktiv ibland då jag faktiskt blor det socialt även om jag inte springer runt medan han med autism istället tjatar om att vi har
hjärnskador. Nej. Funktionsvarianter. Vilket blir jobbigt med någon som hört någon kalla saker för hjärnskador och han sedan upprepar det oavbrutet samt tror att vi fungerar likadant när vi är mycket olika varandra (i hur vi tänker, syftar inte på etnicitet och ursprung).
Det är otroligt svårt att förklara dör människor med autism att a dra människor inte fungerar såsom de tänker. Saken är att världen förväntar sig att ni ska förstå den utan att ni blir så mycket förstådda tillbaka.
Vi är många med starkare intressen, som kan funka lite annorlunda osv men som ändå inte är autistiska.
Du behöver inrikta dig mer på män som verkligen har autism så du kan köra raka rör med dem utan att bli utnyttjad eller socialt utsatt.