2026-08-16, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Ni kan tramsa hur mycket ni vill, ni blir aldrig tillfrågade, hur fastighetsägaren gör upp med sitt försäkringsbolag har ni inte med att göra.
Typiskt hyresgäster.

Försäkringsbolaget har redan sagt ifrån sig ansvaret. Så varför skulle de dras in ö.h.t?

Hade det här varit ett försäkringsärende och det visar sig att badrummet inte är byggt enligt gällande standard (eller godkänt enligt gällande standard räcker, det kan va bättre än gällande standard och det kvittar), så får bostadsägare inget från försäkringen, 0kr.

Svårare än så är det inte.
Citera
2026-08-16, 23:03
Medlem
ErikBlodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Tänker att det är både badrummet där översvämningen startade men även badrummet i lägenheten under där taket skadats och man behöver byta våtväggar och kanske även golvet.

Skulle säga att 3 månader inte är orimligt för att återställa efter en vattenskada, 4 var kanske lite överdrivet. Riva ut gör man på 2 dagar men sen kan det ta 2 månader att torka betongen med värmefläkt. Om man exempelvis ska återställa med att lägga golvvärme och liknande så kan det ta mer än 2 veckor att bygga upp ett nytt badrum med kakel och klinkers.

I min gamla högstadieskola var det ett par snillen som gått in nattetid och öppnat en brandpost. Vattenskadorna hade lett till att flertalet lektionssalar var obrukbara i flera månader. Lektioner fick hållas i skolans skyddsrum. Så vattenskador är ingen lek att åtgärda, tidskrävande, och därmed mkt dyrt också.
Citera
2026-08-16, 23:04
Avstängd
trottwells avatar
Citat:
Ni kan tramsa hur mycket ni vill, ni blir aldrig tillfrågade, hur fastighetsägaren gör upp med sitt försäkringsbolag har ni inte med att göra.
Typiskt hyresgäster.

Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Försäkringsbolaget har redan sagt ifrån sig ansvaret. Så varför skulle de dras in ö.h.t?

Hade det här varit ett försäkringsärende och det visar sig att badrummet inte är byggt enligt gällande standard (eller godkänt enligt gällande standard räcker, det kan va bättre än gällande standard och det kvittar), så får bostadsägare inget från försäkringen, 0kr.

Svårare än så är det inte.

Skilj på vems försäkringsbolag

Fastighetsägaren får sin skada täckt av sin försäkring på fastigheten, de boendes försäkringar intresserar inte mig just nu, fastighetsägarens försäkringsbolag kommer att jaga den vårdslösa skadevållaren som i slutändan skall betala. Det kallas regressrätt.
Senast redigerad av trottwell 2026-08-16 kl. 23:17.
Citera
2026-08-16, 23:07
Medlem
ErikBlodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
Han kan betala 650 000 kr för detta arbete om han vill, men han kommer inte få en krona från mig. Det har nu gått två veckor sedan jag fick brev angående att han ville jag skulle betala 650 000 kr och jag har inte hört ett sus sedan jag skickade tillbaka att jag bestrider hans skadeståndsanspråk. Jag tror inte han kommer gå vidare med detta.

Nu vet jag ju inte exakt hur det här har gått till men med utgångspunkt från det du nämnt låter det ju fruktlöst att din motpart ska kunna komma någon vart. För det verkar ju helt uppenbart som att badrummet varit väldigt felkonstruerat om detta leder till vattenskador.

En fråga som kanske besvarats redan men som jag undrar över är om du tog upp denna brist med din hyresvärd ? Det kan ju se konstigt ut om du nu inte gjort det när du märkt att din duschning leder till översvämmning?
Citera
2026-08-16, 23:27
Medlem
Jag är inte jurist, men har kommit i kontakt med en del såna här ärenden i arbetet. Det är hyresvärdens ansvar att badrummet är byggt på rätt sätt. Om skadan enbart beror på att det är felbyggt så är det hyresvärdens ansvar. Men om det är felbyggt och du agerat vårdslöst, tex somnat i duschen så brunnen täppts till, inte stängt av en läckande kran eller kontaktat värden vid upptäckt av vattenläcka så att skadan skulle ha kunnat uppstå även om badrummet var rätt byggt så kan du bli ersättningsskyldig. Men jag skulle råda dig att ta kontakt med en jurist för en timmes rådgivning.
Citera
2026-08-16, 23:29
Avstängd
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikBlodyx
Nu vet jag ju inte exakt hur det här har gått till men med utgångspunkt från det du nämnt låter det ju fruktlöst att din motpart ska kunna komma någon vart. För det verkar ju helt uppenbart som att badrummet varit väldigt felkonstruerat om detta leder till vattenskador.

En fråga som kanske besvarats redan men som jag undrar över är om du tog upp denna brist med din hyresvärd ? Det kan ju se konstigt ut om du nu inte gjort det när du märkt att din duschning leder till översvämmning?

Läs tråden en gång till, personen som du skriver till har somnat i duschen påverkad av något I FLERA TIMMAR och täppt till golvbrunnen med sin kropp, detta har orsakat en översvämning på minst 5 kubikmeter vatten ut i hallen, lägenheten under och ut i trapphuset. Självförvållad berusning är inte en förmildrande omständighet.
Citera
2026-08-16, 23:59
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Enligt honom så såg han att det läckte vatten genom hans tak, sedan gick han upp en våning och såg mig torka upp vatten. Min ytterdörr var stängd under hela tiden jag torkade upp vattnet, utom en kort stund (cirka 2 minuter) när jag öppnade ytterdörren och tog det utanför ytterdörren. Ingen annan person var i närheten då, så jag tror han hittar på att han skulle ha sett mig.

Mendåså. Vad blir du upprörd över? Du orsakade en vattenskada. Ta ditt ansvar. Tar för givet att du har någon form av druileförsäkring på hemförsäkringen som täcker. Självrisk får du betala.

Om någon sett dig eller ej spelar NOLL ROLL.
Citera
2026-08-17, 00:01
Medlem
ErikBlodyxs avatar
Citat:
Läs tråden en gång till, personen som du skriver till har somnat i duschen påverkad av något I FLERA TIMMAR och täppt till golvbrunnen med sin kropp, detta har orsakat en översvämning på minst 5 kubikmeter vatten ut i hallen, lägenheten under och ut i trapphuset. Självförvållad berusning är inte en förmildrande omständighet.

Inte orkat läsa hela tråden , sorry. Ja då ser det ju inte lika bra ut för trådskaparen längre.
Citera
2026-08-17, 00:57
Medlem
apperceptions avatar
Att däcka i duschen och låta vattnet stå på hela natten, men samtidigt inte se att man har ett eget ansvar för sin grova oaktsamhet 🙄

Det är fullständigt irrelevant om badrummet är felbyggt eller inte. Inget badrum är konstruerat för att en däckad person ska sova i duschen med vattnet på hela natten.

Om du däckade i duschen så är det sannolikt att din kropp blockerade golvbrunnen. Hur vet du att din kropp inte täckte för golvbrunnen om du var däckad?

Har jag missförstått något här? Du menar alltså på fullt allvar att din kropp inte blockerade golvbrunnen, utan allt ansvar ligger på en felkonstruktion i badrummet?

Fy fan för att hyra någons lägenhet och inte ta ansvar för vållande av en vattenskada. Inget av det här hade hänt om du betett dig som en vuxen människa och stängt av vattnet innan du somnade.

Vilket ansvar anser du själv att du har för den här vattenskadan? Inget alls eller något ansvar?

Du verkar inte ha minsta ånger eller dåligt samvete för att du har skapat stora problem för både lägenhetsinnehavaren och grannen under.

Har du funderat på om dina alkohol- eller drogvanor är sunda? Osannolikt att däcka i duschen och sova hela natten med vattnet på om du inte var kraftigt påverkad av substanser.

Du borde skämmas och jag hoppas att lägenhetsinnehavaren vinner en eventuell tvist i domstol.
Citera
2026-08-17, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Mendåså. Vad blir du upprörd över? Du orsakade en vattenskada. Ta ditt ansvar. Tar för givet att du har någon form av druileförsäkring på hemförsäkringen som täcker. Självrisk får du betala.

Om någon sett dig eller ej spelar NOLL ROLL.
Även om man har en drulleförsäkring så har man ett stort ansvar att minimera konsekvenserna av en skada. TS torkade upp vatten på golvet i sin egen hall. Men han kontaktade inte fastighetsjouren för att påbörja torkning av betongen i sin lägenhet och inte heller i lägenheten under.

TS har inte ansträngt sig för att minimera konsekvenserna av en skada och då är det svårt att få full ersättning. Att han sedan har agerat vårdslöst i samband med skadans uppkomst medför att det är osannolikt att försäkringen täcker.

TS får nog förbereda sig på att betala 650 000 kr oavsett eventuellt försäkringsskydd.
Citera
2026-08-17, 07:17
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Jag torkade upp allt i hallen med dörren stängd, sedan öppnade jag dörren ett par minuter och torkade upp vattnet utanför ytterdörren och då var där ingen annan person i närheten. Det låter alltså som något han hittat på.

Eller så såg han dig men du märkte inte av det för du var upptagen med att torka upp. Varför tar du inte ansvar för skadan du har orsakat?

Vuxenbebis?
Citera
2026-08-17, 08:55
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Verkligheten är att det är ett stort ansvar att vara hyresvärd. Nu har denna hyresvärd jag hyrt av klantat sig rejält genom att hyra ut en bostad utan kvalitétsdokument, där badrummet är felbyggt, vilket lett till stora vattenskador. Det innebär att han kommer bli fattig istället för rik på sitt uthyrande.
Det är inte att badrummet är felbyggt som lett till skadorna, utan att du somnade på golvbrunnen. En kant på 1-2 cm hade inte gjort ett skvatt mot de 5000 literna som läckte. Om det hade varit mindre golvskador på ett golv precis utanför för att det under längre tid runnit ut mindre mängder vatten vid många tillfällen hade detta kanske varit ett bra argument, men inte här.

Citat:
Han sade från början att han inte skulle kräva några pengar av mig. Jag har spelat in detta via min mobil och kommer använda det mot honom ifall han går vidare.
Detta kommer aldrig klassas som ett bindande avtal. Dessutom så sa han ju det för att han trodde på din lögn om stopp i avloppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in