2026-08-17, 07:57
Medlem
Citat:
Hur det är med snatteri vet jag inte, men ringa nark ger inte fängelse i dagsläget

Jag vet inte hur det är idag, men för några år sedan stötte jag på ett fall med en gammal härjad missbrukare som dömdes till 14 dagars fängelse för ringa narkotikabrott.
Eftersom strafftiden var så kort fick hon avtjäna straffet på häktet.
Helt idiotiskt fyllde ingen som helst funktion, men kostade en hel del pengar.
Citera
2026-08-17, 09:19
Medlem
Public Enemys avatar
Det är ju själva instälningen till brott och straff. som håller på att förändras.
Den tidigare gällande inställningen var att brottslingar ska vårdas tillbaka till att bli bra och hederliga medborgare. Detta skulle underlättas genom straffrabatt på något sätt.

Nu har man insett att den allmänna opinionen anser att Svensson ska skyddas och att brottslingarna ska få ta ansvar för alla sina handlingar, inte bara för en del av dem.

Don't do the crime if you can't take the time.
Citera
2026-08-17, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nodraketen
inte ett enstaka tillfälle nej men upprepas det tillräckligt många gånger kommer det ge ett fängelsestraff längre fram, förstår du vad jag menar?

det heter inte snatteri fö det heter ringa stöld, och som sagt du kan få fängelse för bära en kniv på allmän plats idag med, de flesta brotten har skärpts

Det stämmer inte att man kan få fängelse för upprepade ringa nark i dagsläget. Som sagt finns endast fängelse på straffskalan som en teknikalitet. Det betyder inte att man kan få fängelse för det. Om du vet ett enda fall då det har inträffat får du gärna visa det. Det stämmer att det heter ringa stöld men jag kallar det för snatteri likväl.
Citera
2026-08-17, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi hax
1962 → Brottsbalken beslutas av riksdagen (S-regering)
1965 → Brottsbalken träder i kraft, S-regering
1988 → S-regering ändrar reglerna om flera brott
1989 → de nya reglerna träder i kraft

Bara Socialdemokraterna som suttit och tagit fram straffrabatten, spelar ingen roll hur mycket det svider i ögonen på er sossar.

Jag lyssnade precis på Dagens Juridik podcasts senaste avsnitt och det tog ungefär 4 minuter innan man nämnde att varianter likt mängdrabatten funnits sedan 1864 års strafflag. Måste säga att det är otroligt att så här många yrkesverksamma jurister verkar ha fel kring just detta. Jag är verkligen glad att vi har dig här i tråden som liksom kan styra upp när såhär många yrkesverksamma personer (oberoende av varandra) har fel om det här. Stort tack!

https://poddtoppen.se/podcast/1388877101/dagens-juridik/mangdrabatt-domarkaren-affarsjuridiskt-bokslut (03.50 in)
Citera
2026-08-17, 18:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Det stämmer inte att man kan få fängelse för upprepade ringa nark i dagsläget. Som sagt finns endast fängelse på straffskalan som en teknikalitet. Det betyder inte att man kan få fängelse för det. Om du vet ett enda fall då det har inträffat får du gärna visa det. Det stämmer att det heter ringa stöld men jag kallar det för snatteri likväl.
snälla du finns det i straffskalan så är det ju möjligt för annars skulle det inte vara i straffskalan, det finns mycket som är möjligt inom juridiken som inte inträffat, manb kan tex åka ditt för brottsrubriceringar åklagaren ej yrkat på, men jag har aldrig sett ett sådant fall och är tveksam till om det hänt, anonymt vittne är med möjligt men det har väl heller aldrig hänt ännu, i enda fallet jag känner till de tänkte använda det tog de tillbaka det då hans identitet ansågs röjd, samma med kronvittne känner inte till något fall där heller även om det är fullt möjligt, om ingen fått fängelse för ringa narkotikabrott ska du se det kommer säkerligen inträffa i framtiden någongång.

Men det är ganska OT de har fö skärpt de flesta brott så man kan få fängelse lättare ett bra exempel är brott emot knivlagen vilket inte var möjligt tills för bara några år sedan
Citera
2026-08-17, 18:55
Medlem
brianmolkos avatar
Våldtäktsmän borde få evig vård istället..
Citera
2026-08-17, 19:04
Medlem
Citat:
snälla du finns det i straffskalan så är det ju möjligt för annars skulle det inte vara i straffskalan, det finns mycket som är möjligt inom juridiken som inte inträffat, manb kan tex åka ditt för brottsrubriceringar åklagaren ej yrkat på, men jag har aldrig sett ett sådant fall och är tveksam till om det hänt, anonymt vittne är med möjligt men det har väl heller aldrig hänt ännu, i enda fallet jag känner till de tänkte använda det tog de tillbaka det då hans identitet ansågs röjd, samma med kronvittne känner inte till något fall där heller även om det är fullt möjligt, om ingen fått fängelse för ringa narkotikabrott ska du se det kommer säkerligen inträffa i framtiden någongång.

Men det är ganska OT de har fö skärpt de flesta brott så man kan få fängelse lättare ett bra exempel är brott emot knivlagen vilket inte var möjligt tills för bara några år sedan

Det finns fler rättskällor än lagtext. En straffbestämmelse ger inget uttömmande svar på vad man kan dömas till.
Citera
2026-08-17, 19:11
Avstängd
Citat:
Det finns fler rättskällor än lagtext. En straffbestämmelse ger inget uttömmande svar på vad man kan dömas till.
jo finns det i straffskalan går det dömas till det annars hade det inte varit med där.

varför anser du det är med i straffskalan? är det ett dolt hot enligt dig en skrämmseltaktik som inte går utnyttja?
Citera
2026-08-18, 13:37
Medlem
Citat:
jo finns det i straffskalan går det dömas till det annars hade det inte varit med där.

varför anser du det är med i straffskalan? är det ett dolt hot enligt dig en skrämmseltaktik som inte går utnyttja?

Det är ingen skrämseltaktik. Det infördes för att möjliggöra tvångsåtgärder (så som blodprov) som endast får vidtas om fängelse finns på straffskalan.
Citera
2026-08-18, 17:22
Avstängd
Citat:
Det är ingen skrämseltaktik. Det infördes för att möjliggöra tvångsåtgärder (så som blodprov) som endast får vidtas om fängelse finns på straffskalan.
skitsnack blodprov har alltid kunnat tas vid ringa narkotikabrott, jag har själv fått lämna det redan på 90-talet5 dock negativt så jag tvingade dem till det, för de kan inte tvinga dig pissa men blodprov kan de genomföra med tvång.

Det här är ganska grundläggande kunskaper,
Citera
2026-08-18, 17:50
Medlem
Citat:
skitsnack blodprov har alltid kunnat tas vid ringa narkotikabrott, jag har själv fått lämna det redan på 90-talet5 dock negativt så jag tvingade dem till det, för de kan inte tvinga dig pissa men blodprov kan de genomföra med tvång.

Det här är ganska grundläggande kunskaper,

Om det är grundläggande kunskaper, vilket jag inte tror, saknar du grundläggande kunskaper.

https://bra.se/rapporter/arkiv/2016-04-21-provtagning-vid-misstanke-om-ringa-narkotikabrott
Citera
2026-08-18, 17:52
Avstängd
Citat:
Om det är grundläggande kunskaper, vilket jag inte tror, saknar du grundläggande kunskaper.

https://bra.se/rapporter/arkiv/2016-04-21-provtagning-vid-misstanke-om-ringa-narkotikabrott
som jag sa till digt redan på 90-talet fick man lämna blodprov för ringa narkotikabrott har själv gjort det om man inte kunde ville lämna urinprov, det är helt sant och grundläggande det känner säkert flera till här på forumet med jahg antar du är född på 2000-talet och inte känner till det här

läser du din egna l,änk man kunde kräva blodprov vid ringa narkotikabrott redan 93 då fanns inte fängelse i straffskalan för några ringa brott läs på själv
Senast redigerad av nodraketen 2026-08-18 kl. 17:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in