2026-08-15, 14:48
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Detta är nog en av de straffrättsreformer som stör mig allra mest. Det folk har i åtanke är barnvåldtäktsmän som får några år för att ha våldtagit ett stort antal barn. Detta är dock en extremt liten del av alla straffrabatterade fall. I det flesta fall tillämpas rabatten på utslagna människor i missbruk, som åker dit för en massa krimskrams ofta utan att det ens finns något brottsoffer. Det är en idiotisk användning av skattebetalarnas pengar att vi nu ska låsa in sådana människor i en massa år, i fängelser där antagligen fortsätter med exakt samma brott som de gör utanför. Man skulle kunna argumentera för att det är bra för dem att få tak över huvudet, men det är kanske inte är därför man ska utdela fängelsestraff.

Problemet är ju att vi stängde de stora mentalsjukhusen som tog hand om dessa personer förr. Det finns precis lika många psykiskt sjuka per capita i dag men i dag åker de in på psykakuten och blir utskrivna efter några timmar eller hamnar i finkan några månader.
Citera
2026-08-15, 14:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Problemet är ju att vi stängde de stora mentalsjukhusen som tog hand om dessa personer förr. Det finns precis lika många psykiskt sjuka per capita i dag men i dag åker de in på psykakuten och blir utskrivna efter några timmar eller hamnar i finkan några månader.
finns fler per capita idag än förr med tanke på invandringen ökat
Citera
2026-08-15, 15:26
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nodraketen
finns fler per capita idag än förr med tanke på invandringen ökat

Om det finns ännu fler psykiskt sjuka i dag så är det ett ännu större problem att vi stängde ner de stora mentalsjukhusen.
Citera
2026-08-15, 15:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om det finns ännu fler psykiskt sjuka i dag så är det ett ännu större problem att vi stängde ner de stora mentalsjukhusen.
ja det är en del av problemet, även den ansvarlösa okontrollerade invandringen är det kostar mer än försvaret och ger oss kriminella vi aldrig blir av med då det är i prinvcip omöjligt bli utvisad avisad ifrån sverige
Citera
2026-08-15, 16:25
Medlem
Citat:
så fungerar inte mängdrabbaten då får du läsa på lite, ringa brott kan dock ge fängelse idag som ringa narkotikabrott och brott emot knivlagen det beror på straffrskärpningar inte på mängdrabbaten snälla du

Ringa nark kan ej ge fängelse idag. Fängelse finns på straffskalan men det är endast en teknikalitet för att möjliggöra tvångsåtgärder. Jag har läst propositionen.
Citera
2026-08-15, 19:03
Medlem
Citat:
Till och med jurister kallar det för rabatt. Det är en vedertagen term precis som ungdomsrabatt.

Syftet med detta var inte en diskussion om huruvida man skall använda order "rabatt" eller inte. Det får man göra som man vill. Syftet var att förklara vad det är som gör att detta inte är att anse som en rabatt. Jag tror heller inte att någon som i vardagligt tal skulle prata om någonting som minskar, sänks eller krymper (läs reduceras) skulle använda ordet "rabatteras"...
Citera
2026-08-15, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvetsLeffe
"Det är inte rabatt, det är reduktion" – herregud, årets mest desperata hårklyveri. Om du handlar på ICA och priset reduceras med 25%, vad kallas det i folkmun? Just det, rabatt. Att du ens orkar sitta och märka ord på den nivån visar hur tomt det är i argumentationslådan.

Och din lilla Disney-saga om att en snubbe som suttit 12 år för grova brott plötsligt "börjat arbeta/studera, bidra till samhället och skaffat familj" för att han släpptes i förtid… Vilken skyddad verkstad lever du i egentligen? Kriminalvårdens återfallsstatistik skrattar åt din analys.

Snyggt också att avsluta med att förklara att du "inte tar fler diskussioner". Klassiskt beteende när man inser att man målat in sig i ett hörn: droppa en krystad uppsats, utropa sig själv till segrare och kasta in handduken. Svagt.

Du, är det någonting jag har så är det argument. Syftet med detta var inte en diskussion om huruvida man skall använda order "rabatt" eller inte. Det får man göra som man vill. Syftet var att förklara vad det är som gör att detta inte är att anse som en rabatt. Men vi kan lämna denna diskussionen.

Jag tycker det känns lite förmätet med de där härskarteknikerna. Argumentera och bemöt mig med stil och klass istället. Både Kriminalvårdens och BRÅ:s återfallsstatistik visar att 70% inte återfaller i brott, så det är väl ganska nära till hands att det finns en hel del personer som börjar arbeta eller studera efter VF? Det finns ju många exempel på kända "långtidare" som gjort just detta. Du verkar dessutom ha stirrat dig blind på fel saker. Det jag sa var ju att en person som befinner sig ute på villkorlig under t ex 4,5-6 år där vederbörande måste sköta sig (för annars förverkas ju den villkorliga friheten) har en väldigt bra grogrund för att det skall gå bra. För vi är nog överens om att en person som under 4,5-6 år håller sig borta från kriminalitet och missbruk inte löper lika stor risk att återfalla i brott/gammalt leverne efter så lång tid. Precis som att någon som slutat röka troligen lär trilla tillbaks ganska snabbt och lätt om den tar en cigg veckan efter man slutat, medans man nog inte hade återgått till den där ciggen 4,5-6 år senare.

Nu var det ju diskussionen kring just villkorlig frigivning jag inte ville ta. Jag tillade också att jag i vart fall inte vill diskutera det i denna tråden, som är avsatt för annat. Men jag finns även i några VF-trådar, så återkom där om du vill diskutera saken vidare. Annars tycker jag vi tar avhandlar mängdrabatten här (...ett ämne som för övrigt fasats ut ur tråden senaste dygnet)
Citera
2026-08-15, 23:06
Avstängd
Citat:
Ringa nark kan ej ge fängelse idag. Fängelse finns på straffskalan men det är endast en teknikalitet för att möjliggöra tvångsåtgärder. Jag har läst propositionen.
om det finns på straffskalan kan det ju ge fängelse, samma som ringa stöld, men det krävs ju det upprepas tillräckligt många gånger isf
Citera
2026-08-16, 13:31
Medlem
Celestrons avatar
Vad straffrabatterna ursprungligen har handlat om är att polis och åklagare haft svårt att få brottslingar att erkänna dom brott dom är misstänkta för. Genom att locka med mängdrabatter kan man locka brottslingen att erkänna några, bara några, av alla dom brott dom beskyllts för. Som tack för hjälpen får brottslingen lite fåföljdsrabatter!

Självklart borde det inte vara så, och det är skandal att man gjort det lätt för juristerna på detta sätt! Istället borde ju brottslingen få mängdtillägg! Alltså straff enl. lagen plus t.ex en halv gång till för att dom var så jävla fräcka att dom gjorde om samma sak flera ggr!
Citera
2026-08-16, 15:02
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Notera att de enda allierade du har är skribenterna nodraketen och FedorEmelianenko (som dessutom förefaller vara samma person) där den sistnämnde under lång tid gjort allt för att misskreditera mig och säga emot vad jag anför (även i situationer där det inte ens funnits motstridigheter).

Notera också att dina personpåhopp på mig inte biter. Notera också att dina återkommande förolämpningar, i ljuset av att jag aldrig betett mig så mot dig under dessa dagar, säger mer om dig än om mig.

Notera också att diskussionen vi har är binär och inte påverkas av "vad jag röstar på" eller "vilken diagnos jag skulle ha".

Notera också att jag i allra högsta grad kan "hantera" denna diskussion. Jag har svarat på varenda inlägg som riktats mot/till mig, varit konsekvent och bemött detta med argument och hänvisningar. Notera att du själv snarare ägnat dig åt förolämpningar och pajkastning, samt i många fall inte bemött argumenten och underlaget som presenterats - utan bara svarat "att det är fel" eller "att jag är en idiot". Vilket knappast kan ställa dig i bättre dager i denna diskussionen.

Du är schizo
Citera
2026-08-16, 16:53
Medlem
Citat:
om det finns på straffskalan kan det ju ge fängelse, samma som ringa stöld, men det krävs ju det upprepas tillräckligt många gånger isf

Hur det är med snatteri vet jag knte, men ringa nark ger inte fängelse i dagsläget
Citera
2026-08-16, 20:53
Avstängd
Citat:
Hur det är med snatteri vet jag knte, men ringa nark ger inte fängelse i dagsläget
inte ett enstaka tillfälle nej men upprepas det tillräckligt många gånger kommer det ge ett fängelsestraff längre fram, förstår du vad jag menar?

det heter inte snatteri fö det heter ringa stöld, och som sagt du kan få fängelse för bära en kniv på allmän plats idag med, de flesta brotten har skärpts
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in