Citat:
Ursprungligen postat av
SvetsLeffe
"Det är inte rabatt, det är reduktion" – herregud, årets mest desperata hårklyveri. Om du handlar på ICA och priset reduceras med 25%, vad kallas det i folkmun? Just det, rabatt. Att du ens orkar sitta och märka ord på den nivån visar hur tomt det är i argumentationslådan.
Och din lilla Disney-saga om att en snubbe som suttit 12 år för grova brott plötsligt "börjat arbeta/studera, bidra till samhället och skaffat familj" för att han släpptes i förtid… Vilken skyddad verkstad lever du i egentligen? Kriminalvårdens återfallsstatistik skrattar åt din analys.
Snyggt också att avsluta med att förklara att du "inte tar fler diskussioner". Klassiskt beteende när man inser att man målat in sig i ett hörn: droppa en krystad uppsats, utropa sig själv till segrare och kasta in handduken. Svagt.
Du, är det någonting jag har så är det argument. Syftet med detta var inte en diskussion om huruvida man skall använda order "rabatt" eller inte. Det får man göra som man vill. Syftet var att förklara vad det är som gör att detta inte är att anse som en rabatt. Men vi kan lämna denna diskussionen.
Jag tycker det känns lite förmätet med de där härskarteknikerna. Argumentera och bemöt mig med stil och klass istället. Både Kriminalvårdens och BRÅ:s återfallsstatistik visar att 70% inte återfaller i brott, så det är väl ganska nära till hands att det finns en hel del personer som börjar arbeta eller studera efter VF? Det finns ju många exempel på kända "långtidare" som gjort just detta. Du verkar dessutom ha stirrat dig blind på fel saker. Det jag sa var ju att en person som befinner sig ute på villkorlig under t ex 4,5-6 år där vederbörande
måste sköta sig (för annars förverkas ju den villkorliga friheten) har en väldigt bra grogrund för att det skall gå bra. För vi är nog överens om att en person som under 4,5-6 år håller sig borta från kriminalitet och missbruk inte löper lika stor risk att återfalla i brott/gammalt leverne efter så lång tid. Precis som att någon som slutat röka troligen lär trilla tillbaks ganska snabbt och lätt om den tar en cigg veckan efter man slutat, medans man nog inte hade återgått till den där ciggen 4,5-6 år senare.
Nu var det ju diskussionen kring just villkorlig frigivning jag inte ville ta. Jag tillade också att jag i vart fall inte vill diskutera det i denna tråden, som är avsatt för annat. Men jag finns även i några VF-trådar, så återkom där om du vill diskutera saken vidare. Annars tycker jag vi tar avhandlar mängdrabatten här (...ett ämne som för övrigt fasats ut ur tråden senaste dygnet)