Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Jag tror du kanske missförstår mig. Självklart skall man höra vittnen och ta emot tips. Men observationer av bilar på BP som vittnen inte haft anledning att memorera är extrem färskvara. Jag skulle ge det en vecka eller kanske en månad, efter är det tangerar värdet noll.
Jag ser detta som symptomatiskt för PU i allmänhet: en total brist på insikt om hur minnet fungerar och när verkliga minnen flyter ihop med konstruerade minnen i hjärnan. Ett känt skräckexempel är MOP där man i månader och år senare frågar vittnen om detaljer från mordkvällen, när de helt givet sedan länge övergått till att minnas en skapad bild baserad på en ursprunglig iakttagelse. I Brattås-fallet räknar jag till 16/22 vittnesmål som är minst 4 månader gamla. Där borde utredarna ställt sig frågan vad de själva minns från vägen till jobbet 31/5 samma år.
Sedan ser jag bilobservationerna som toppen på ett vanligt förekommande isberg där man letat motiv i stället för bevis. Även om man identifierat en ”röd Volvo” runt lunch 31/5 så fäller det ju ingen GM. Vad man skulle gjort är att bosatt sig på gården och topsat allt som en GM kunde tänkas vidrört eller droppat svett eller saliv på.
Jag håller med att hade du frågat mig vad jag åt till lunch för 4 månader sen hade jag haft svårt att svara på det. Men detta handlar om ett dubbelmord i ett pyttelitet samhälle, självklart minns man annourlunda då. har du hört uttrycket att alla vet vad man gjorde när 9/11 hände? jag var 10 år gammal men jag kommer än idag ihåg vart jag var när jag fick reda på det.
Det handlar inte om att "även om man såg en röd volvo så fäller det ingen gärningsman" ..
det som är intressant i detta är att OM där nu fanns en röd volvo, varför har denna människa inte gett sig tillkänna efter ett brutalt dubbelmord om han nu inte har med saken och göra?